Aviseringar
Rensa alla

När är man svensk?


Det finns två olika ord man kan använda när man pratar om Finlands population:
Finländare vilket är ett samlingsbegrepp för alla finska medborgare. 
Finnar som hänvisar till den etniska gruppen finnar. 

Sverige skulle verkligen behöva en motsvarighet till ordet "finländare". Debatten om vem som är svensk skulle sluta existera om ett sådant ord kom till i svenskan för då hade det helt enkelt varit bestämt att svensk hänvisar till etniska svenskar och det andra ordet till svenska medborgare. 


   
SvaraCitera
Bark
 Bark

Waldemar_Yeager: Det finns två olika ord man kan använda när man pratar om Finlands population:
Finländare vilket är ett samlingsbegrepp för alla finska medborgare.
Finnar som hänvisar till den etniska gruppen finnar.

Sverige skulle verkligen behöva en motsvarighet till ordet "finländare". Debatten om vem som är svensk skulle sluta existera om ett sådant ord kom till i svenskan för då hade det helt enkelt varit bestämt att svensk hänvisar till etniska svenskar och det andra ordet till svenska medborgare.

Vi har ju redan det. Svensk betyder svensk medborgare, och svenne betyder etniskt svensk. 🙂


   
SvaraCitera

När man är född och uppväxt i Sverige.


   
SvaraCitera

Jag har många vänner som är invandrare. Främst ifrån våra nordiska länder men även ifrån Tyskland, Holland, the UK och USA. De har bott i Sverige allt ifrån något år till lite drygt 10 år. Ser jag dom som svenskar? Svenskt medborgarskap har de onekligen. Och de umgås så gott som enbart med svenskar och lever efter svenska sedvänjor och kultur. Och de snackar så gott som perfekt svenska, har jobb osv. Så ja, jag ser dom som svenskar eller någon blandning av deras ursprungliga land.

Tycker inte frågan i sig är så viktig. Tror knappast en svensk som flyttar till Spanien, Portugal eller Thailand och blir medborgare i resp land helt plötsligt ses av landets medborgare som spanjorer, portugiser eller thailändare.  Mycket glad

Men frågan (topic) ställdes väl antagligen med tanke på massinvandringen av muslimska araber och afrikaner senaste årtiondena men på den frågan passar jag. Frågan man ska ställa sig är väl hur väl de har efterföljt våra svenska seder och kultur?  Ledsen

000_Hkg10109760-e1506859911100.jpg


   
SvaraCitera

när man bor i sverige antar jag. själv bor man ej i sverige just nu så skulle nog kalla mig sj invandrare loal


   
SvaraCitera

agnesberg:
när man bor i sverige antar jag. själv bor man ej i sverige just nu så skulle nog kalla mig sj invandrare loal

Svikare som flyttat till Skåne!


   
SvaraCitera

agnesberg:
när man bor i sverige antar jag. själv bor man ej i sverige just nu så skulle nog kalla mig sj invandrare loal

Dindoonuffin:

Svikare som flyttat till Skåne!

agnesberg... Har du flyttat till Skaunä? Då har du ju nära till både København, Strøget och Chris!  Mycket glad


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Svikare som flyttat till Skåne!

Tardig


   
SvaraCitera

Make Sweden Great Again:

agnesberg... Har du flyttat till Skaunä? Då har du ju nära till både København, Strøget och Chris!  Mycket glad

alltså när jag skrev utomlands så är det ju inte skåne utan då menar jag  verkligen utomlands. alltså kan ju befinna mig vartsomhelst i värden liksom-


   
SvaraCitera

agnesberg:

alltså när jag skrev utomlands så är det ju inte skåne utan då menar jag  verkligen utomlands. alltså kan ju befinna mig vartsomhelst i värden liksom-

Alltså inte i källaren men krypgrunden. Nästa stopp underjorden?


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Alltså inte i källaren men krypgrunden. Nästa stopp underjorden?

nja tror månen


   
SvaraCitera
time
 time

Off topic-inlägg efter detta meddelande = låsning. 


   
SvaraCitera

När man beter sig som en. 


   
SvaraCitera

time:
Off topic-inlägg efter detta meddelande = låsning. 

Det finns en funktion för att anmäla inlägg, om det är hets mot folkgrupp eller folk blir kränkta så kan de la använda den funktionen, varför behöver moderator gå in och låsa tråden och slänga ut folk när det inte rör sig om grova saker så som porr, nazism, pedofili etc? Det verkar som att moderatorn själv är kränkt mer än någon annan i tråden...CoolGlatt skålande


   
SvaraCitera