NEMO:
snickra? för övrigt håller jag ju med om att man ska ha större valfrihet
Aah, du sa ju iofs innan att du ville att det bara skulle vara teori tänkte inte på det:P, Jag tänkte att du ville att alla skulle läsa alla gymnasiekurser:P
NEMO:
jag menar att vissa obligatoriska kurser är onödiga och borde ersättas med mer allmänteori.
Jo, det finns många onödiga kurser, men det är bättre att ta bort de onödiga kurserna istället för att ta bort hela gymnasiet.
Känns som att det skulle bli ännu mer ineffektivt och ta ännu längre tid innan man kommer ut på arbetsmarknaden om man skulle göra gymnasiet till grundskola...
NEMO:
okej men jag har ingen bror, så PWND haha ha
amen ja sa ente te rej hahahah PWND haha ha :P:P
Wanko:
amen ja sa ente te rej hahahah PWND haha ha :P:P
det gjorde du visst, vill bara inte erkänna
hixaren:
Aah, du sa ju iofs innan att du ville att det bara skulle vara teori tänkte inte på det:P,
vill att de obligatoriska kurserna ska bestå av mer allmänteori och att man inte ska kunna välja att läsa vad som helst. men ändå välja, fast på ett annat sätt, inte med program, inrikt, profiler etc.
hixaren:
Känns som att det skulle bli ännu mer ineffektivt och ta ännu längre tid innan man kommer ut på arbetsmarknaden
man får ju samma behörighet osv?
hixaren:
om man skulle göra gymnasiet till grundskola...
behöver inte tvunget bli grundskola. bara mer i samma banor som grundskolan. fast det var mest en tanke.
Klorofyl:
Min klass är skitkassa fotografer, de lär sig saker på lektionerna för att de är dumma, jag kan saker, jag lär mig inget.
wow, häftigt
Klorofyl:
Lika med min förra klass och samhällslektioner t.ex, min flickvän/hennes klass i många ämnen och 200 miljoner andra människor som är understimulerade för att gymnasiet suger röv och inte är nästan ett dugg individanpassat (vad de än säger).
tror fortf inte på att det beror på hur dum man är. självklart beror det på hur gymnasiet man går på är. du kan kunna jättemkt och ändå få mkt stimulans på ett bra gymnasie.
NEMO:
man får ju samma behörighet osv?
Om det bara ska vara "allmänkurser" så kommer man behöva läsa in endel efter de här tre åren, alla kan inte få behörighet om det inte går att välja väldigt fritt.
Någon som ska bli svetsare och någon som ska bli läkare har inte behov av samma kurser. Det blir inte bra om man slår ihop allt till en gröt, då skulle de som vill bli något praktiskt (Snickare, svetsare, målare, lastbilschaufför etc) behöva läsa "Allmänkurser" i tre år och sen fortsätta ett par år till med den praktiska utbildningen och någon annan måste kanske läsa mer språk.
Alla utbildningar behöver olika förkunskaper, det är en onödig kostnad för staten att förlänga utbildningen med x antal år utan att det behövs.
NEMO:
tror fortf inte på att det beror på hur dum man är. självklart beror det på hur gymnasiet man går på är. du kan kunna jättemkt och ändå få mkt stimulans på ett bra gymnasie.
tror inte det finns särskilt bra gymnasieskolor.
Tråden låst på grund av inaktivitet