Hej, jag vill bara säga till skolverket att de ger oss för många prov, dessutom sitter vi i klassrummet och gör ett prov i 3 jävla timmar. Jag har haft huvudvärk under de sista veckorna av de nationella proven och det känns så tragiskt. Jag har bara 2 nationella prov kvar och sen så är allt skit slut, jag önskade att proven var 1 timme istället för 3 timmar och jag önskade att man hade 1 nationell prov i varje ämne, inte 3 eller 4 prov för att det blir för jädrans mycket. Jag undrar vad ni tycker om de nationella proven, tycker ni att de är för många och att de tar för mycket tid osv, vad är era tankar?
Tänk på de som har dyslexi eller liknande, om de sitter i ett annat rum och kanske sitter i 5 timmar.
Ja ser de som tillfällen att visa dom kunskapskrav jag vet att ja it klarat. Om jag vet att jag kommer klara kursen tar ja det som ett vanligt prov, skriver mitt bästa och tänker inte så mycket (har dock bara np i engelska i år)
i-landsproblem
Skolsatsaren: Jag undrar vad ni tycker om de nationella proven, tycker ni att de är för många och att de tar för mycket tid osv, vad är era tankar?
Be me:
> Ser hur alla är jättestressade i klassrummet inför nästa prov.
> Istället för att dras med i paniken, sätter jag mig bakåtlutad i stolen, med lite musik i öronen.
> Lägger ingen lektionstid på att plugga inför något prov.
> Folk börjar ifrågasätta hur mycket jag faktiskt kommer att kunna på proven.
> Sista dagen innan provet, sätter mig med ämnet, bara för att friska upp minnet lite.
> Har inte fått under C i något ämne på något utav proven.
> I slutändan så är jag inte lika trött, och utbränd som alla andra, och jag har lika bra, och i många fall bättre resultat än många andra.
Vad har jag lärt mig? Stress leder bara till sämre resultat, och de nationella proven i 9:an är inte en så stor sak som folk vill få det att låta som att det är.
LillKrull:
Be me:
> Ser hur alla är jättestressade i klassrummet inför nästa prov.
> Istället för att dras med i paniken, sätter jag mig bakåtlutad i stolen, med lite musik i öronen.
> Lägger ingen lektionstid på att plugga inför något prov.
> Folk börjar ifrågasätta hur mycket jag faktiskt kommer att kunna på proven.
> Sista dagen innan provet, sätter mig med ämnet, bara för att friska upp minnet lite.
> Har inte fått under C i något ämne på något utav proven.
> I slutändan så är jag inte lika trött, och utbränd som alla andra, och jag har lika bra, och i många fall bättre resultat än många andra.Vad har jag lärt mig? Stress leder bara till sämre resultat, och de nationella proven i 9:an är inte en så stor sak som folk vill få det att låta som att det är.
Kag får inte stress, jag är trött på att nationella proven är så många
Skolsatsaren:
Kag får inte stress, jag är trött på att nationella proven är så många
Vad spelar det för roll om du inte är stressad?
Haien:
Vad spelar det för roll om du inte är stressad?
Vet inte, jag tycker att de är onödiga. Jag tycker jag har presterat tillräckligt mycket under lektionstif och det känns om nationella proven är viktigare
Skolsatsaren:
Vet inte, jag tycker att de är onödiga. Jag tycker jag har presterat tillräckligt mycket under lektionstif och det känns om nationella proven är viktigare
De nationella proven är bland annat till för att man ska kunna jämföra skolor med varandra. Visst används dem till bedömning, men det är mest ett sätt för skolverket att kunna se vad du har lärt dig av det du borde kunna enligt läroplanen.
I gymnasiet kommer du ha nationella prov varje läsår
Näe? ^ Ändrades väl i år?
I gymnasiet är bara 3 np obligatoriska. Resten behöver du bara ha om din skola bestämmer det.
SDniklas:
i-landsproblem
Med tanke på hur mycket som ska hinnas med i skolan(åtminstone på gymnasiet), ökade krav och hur allt flera blir skoltrötta respektive utmattade skulle jag inte vilja påstå att det är ett i-landsproblem. Eller snarare, oavsett vad det räknas som är det ett problem som måste uppmärksammas mer.
Om jag tar det från mitt perspektiv: Jag läser 10 tunga kurser i tvåan, går upp extremt tidigt och kommer hem sent varje dag, pendlar till och från skolan med både tåg och buss och har haft extremt mycket plugg sedan början av tvåan utan paus och lär behöva plugga fram till sommarlovet för att hinna med allt. Vi har prov, stora inlämningar, redovisningar och så vidare konstant. Lärarna kan inte flytta på någonting för att vårt schema är så fullspäckat och så mycket ska hinnas med.
Att ha timmars långa nationella prov i flera ämnen på det gör situationen värre. När man redan är så stressad att man håller på att gå under hjälper det inte att ha extra många prov.