Gentlernen:
Är du helt säker på att du, matematikintresserad matematikstudent, är representativ för de 15-åringar som går NV?
Jag läser I, så matematikstudent skulle jag nog kanske inte identifiera mig som. Men i vilket fall som helst kvarstår min poäng om att det finns mycket att hämta från Internet; både bra och dålig information. Att då kunna skilja dessa åt är oerhört viktigt. Spontant kanske det känns ännu mer relevant för ämnen som svenska, historia, samhällskunskap och geografi, men jag anser också att det kan vara nyttigt även för matematiken. Att låsa fast sig enbart vid böcker och traditionell katederundervisning är att inte ta till vara på nya möjligheter.
Gentlernen:
Jag tog faktiskt och plöjde mig igenom allihop igen, och jag kan inte se på vilket vis diskret matematik fått en mer central roll. Förekommer, något urvattnat, bara i Ma5, vilket är obligatoriskt för exakt samma gäng som var tvungna att läsa MaDisk under gamla läroplanen - NVMD.
Då kan jag förklara skillnaden: att de som läser NVNV nu också kommer att läsa diskret matematik, eftersom att det skrivs in i Ma5, tidigare MaE. Nu har jag ingen statistik, men det bör åtminstone gå ett par NV-klasser per enstaka NVMD-klass; den diskreta matematiken kommer alltså att läsas av fler än tidigare, hallelujah. Jag hittar dessutom flera punkter i Ma5 som tidigare ingick i MaF (eller kursen "Matematisk breddning", beroende på vart man bor).
De flesta reaktioner från elever och lärare verkar också vara att innehållet fördjupas och att matematiken blir svårare än tidigare. Du kanske inte vill önska Björklund god jul, men jag tror faktiskt du har fel angående att kunskapskrav och innehåll försämras i matten.
Gentlernen:
Överlag är det katastrofala försämringar i de lägre kurserna, och i stort sett samma innehåll i de högre, med försämringar på vissa områden och förbättringar på vissa
Exempel?
Pickaboo:
Då kan jag förklara skillnaden: att de som läser NVNV nu också kommer att läsa diskret matematik, eftersom att det skrivs in i Ma5, tidigare MaE.
Du är medveten om att NVNV tidigare bara läste upp till och med MaD? Har de ändrat det, så att det inte är någon skillnad på NVNV och NVMD annat än en enda programmeringskurs, menar du?
Pickaboo:
Exempel?
Hela Ma1a, exempelvis. Flum till konkreta mål-ration där är ganska imponerande. Att de högre kurserna inte fullständigt saboterats är naturligtvis "bra," men det vägs upp ganska rejält av det entusiastiska sabotaget av lägsta gemensamma nämnare.
Pickaboo:
Men i vilket fall som helst kvarstår min poäng om att det finns mycket att hämta från Internet; både bra och dålig information. Att då kunna skilja dessa åt är oerhört viktigt.
Jag är inte helt säker på att källkritik hör hemma i matteundervisningen.