Aviseringar
Rensa alla

Naturvetenskapsprogrammet år 3


shajjn

hela nv är slappt plz lol


   
SvaraCitera

ohYEA_:

thats what i just said ;D

Tänkte lägga till "Ja, du har rätt, det är nog viktigt att kunna förstå," efter raden där det stod: "Flera i kursen förstod inte tydligen."
Och jag kände att det inte riktigt funkade.

c:

Iallafall. Hur är NV linjen annars? Jag menar; fysiken i grundskolan är ju inte riktigt någon höjdare. Det är mer addition och multiplikation, fast lite diskret. Folk tycker den är svårare än den är, vilket är helt löjligt, då varje uppgift är, som jag sa, ett plus två, och att kunna förstå rätt så simpla saker.

När jag frågar min lärare om undervisningen i vår skola är lättare än normalt och frågar om gymnasieutbildning kommer bli svårare för oss stackars elever, skrattar hon åt mig och svarar att hon verkligen inte tror det.

Jag menar: fysik kan inte vara såhär. Då tar jag mitt liv! Och om gymnasie skolan har liknande fysikkurser som nians fysik, då vet jag inte.

Bekräfta?


   
SvaraCitera

Berkman:

Jag menar: fysik kan inte vara såhär. Då tar jag mitt liv! Och om gymnasie skolan har liknande fysikkurser som nians fysik, då vet jag inte.

Nu förstår jag inte, dör du om det är enkla 1+2-uppgifter?

Alltså, jag hade värdelös fysikundervisning i nian. Fysiken i gymnasiet tyckte jag var jobbigast för det var något helt annorlunda. Genomgången gick ut på att läraren gick igenom något fenomen typ vågor... sen förklarar han lite vad som händer, saker som man måste kunna (t.ex. en våglängd är this, en period är that, är vågen förstärkt är perioden dubbelt så lång osovsovsovsov, sånt som man måste anteckna, förstå och faktiskt kunna).. Sen härledde han eller visade en formel eller fler.
Vad mer... Jo, Uppgifterna i boken kan vara tagna från något som händer i verkligheten (typ vatten som rinner ur en kran), då måste man kunna applicera de formlerna eller den kunskapen man har på det (t.ex. kunna applicera fenomenet fritt fall för att räkna ut något).

Det är så jag har uppfattat undervisningen och jag har bara haft en och samma lärare i fysik, så det kan vara olika för olika lärare.. Men det är bra att du bildar din egen uppfattning och inte stressar upp dig, ta det när det kommer.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera