Storchen84:
Fö. så förknippar jag SD mer o mer med nazi-tyskland och Jimmie Åkesson med Hitler. Med skillnaden att det gäller invandrare istället för judar och homosexuella.
Mm Hitler sa väl förövrigt något om man måste säga dom måste löjliga och befängda sakerna för att få massornas stöd eller nåt i den stilen?
Storchen84:
Jag tycker att SD är ett skämt med tanke på var dom står när det gäller samer... Vad fan, jag själv är inte ens svensk och ändå vet jag att mer svenskt än samer blir det inte.
Mm ut med skåningarna och blekingebor och befolka skiten med samer, hylla vår stola historia,
Storchen84:
Men ja, vem vet hur många unga röstat på SD för att dom tycker att det "känns" som att SD hjälper unga... Som en ung kille sa till en tidning kort efter valet... Ja, han sa själv att han röstade för att det "kändes" som att SD hjälper unga. Han ville fö. vara anonym
Tror det är sossarnas fel, dom har helt svikit arbetarklassen så att dom i sin förvirring tvingas söka sig till sverigedemokraterna och moderaterna av alla jävla partier.
dazed_and_confused:
Mm tex SD är ju sjukt bra på internetpropaganda, och den är generellt sett av så pass låg nivå (se "blattar bråk"videorna" att det måste riktas mot lite korkade ungdomar då ingen vuxen ännu "ofrälst" människa kan ta skräpet på allvar.
Notera att det är dom hängivna supporterna av sverigedemokrater som tar initiativ och sprider deras budskap mer än att sverigedemokraterna gör något själv. Sedan går Blattar bråk inte att klassificeras som SD propaganda bara för att personen bakom videorna ifråga är en sverigedemokrat. Det är som att likställa kristendemokraterna med Jehovas eller vpk med stalinsovjet och det vet du mycket mycket väl.
Storchen84:
Jag tycker att SD är ett skämt med tanke på var dom står när det gäller samer... Vad fan, jag själv är inte ens svensk och ändå vet jag att mer svenskt än samer blir det inte.
Bara för att samerna bott inom sveriges nuvarande gränser betyder det inte att samerna är ursvenskarna. Det är bara en myt. Sverige såg mycket annorlunda ut förr än vad det gör nu. Den svenska statsbildningen skapades när Svearna och Götarna (svealand, götaland) slogs ihop. Då fanns Norrland inte med i bilden. Norrland införlivades inte i sverige förrän längre fram, och då var det vid kusterna man befann sig, tvärtemot samerna som uppehöll sig mer inåt landet.
och där svenskarna höll sig till var på kusterna. tvärtemot samerna som uppehöll sig längre in i landet.
Storchen84:
Fö. så förknippar jag SD mer o mer med nazi-tyskland och Jimmie Åkesson med Hitler. Med skillnaden att det gäller invandrare istället för judar och homosexuella.
Då är du milt sagt, okunnig.
dazed_and_confused:
Mm ut med skåningarna och blekingebor och befolka skiten med samer, hylla vår stola historia,
Haha nja ok, alltså det var inte riktigt så jag menade
dazed_and_confused:
Tror det är sossarnas fel, dom har helt svikit arbetarklassen så att dom i sin förvirring tvingas söka sig till sverigedemokraterna och moderaterna av alla jävla partier.
Kanske, men tycker fortfarande att sossarna gör mer för arbetarklassen än vad moderaterna - som verkar tycka att arbetarklassen ska slava - någonsin gjort.
Tycker dessutom att SD är smarta sin strategi - dom vänder sig till unga som kanske inte kan så mycket när det gäller politik, och som inte orkar engagera sig. Är dock besviken att man röstar på "känsla" istället för att ta reda vad det är man röstar på - om man nu ska röstaBlev förvånad över detta
Lethuc:
Då är du milt sagt, okunnig.
Ja... nej, ok, du har rätt. SD vill inte ha koncentrationsläger, bara deportera alla.
Storchen84:
Fö. så förknippar jag SD mer o mer med nazi-tyskland och Jimmie Åkesson med Hitler.
Sionister...
Känns rätt taffligt att jämföra Sverigedemokraterna med Nazi-Tyskland och Hitler. Finns inga likheter alls, i princip. Dessutom förespråkar SD sionismen.
Och nej det går bara inte att byta ut judarna med invandrare i det resonemanget, det fallerat i vilket fall som helst.
SD är mycket, men några nazister är det inte på tal om, det begreppet slängs åt höger och vänster utan eftertanke om dess betydelse eller historiska kontext.
passaro:
Känns rätt taffligt
Ok, tog i lite kanske, men dessutom så sa jag att det känns så mer o mer, inte att jag tycker att det är så svart på vitt.
passaro:
några nazister är det inte på tal om
Om du syftar på mig har aldrig sagt att dom är nazister. Och hur jag ser dom syftar inte på att dom skulle vara det (speciellt då jag sa att man byter ut judarna mot invandrare), bara vad dom har för tankar och planer.
Men ja, det är rätt vanligt att nazism/rasism används som om det vore samma sak. Är själv förvirrad av det.
Fast å andra sidan... vad är det man brukar säga? Same shit different name?
Lethuc:
Notera att det är dom hängivna supporterna av sverigedemokrater som tar initiativ och sprider deras budskap mer än att sverigedemokraterna gör något själv. Sedan går Blattar bråk inte att klassificeras som SD propaganda bara för att personen bakom videorna ifråga är en sverigedemokra
Det är ju så dom blir stora, genom internetentusiaster eller vad vi ska kalla det som sprider ut lättsmält propaganda. Dessa filmer görs ju för att stärka SD.
Storchen84:
Kanske, men tycker fortfarande att sossarna gör mer för arbetarklassen än vad moderaterna - som verkar tycka att arbetarklassen ska slava - någonsin gjort.
Nja dom är ju inte så mycket bättre, jag kan svära på att sossarna kommer att göra upp med högern och mp om att riva upp las så småningom osv.
Storchen84:
Tycker dessutom att SD är smarta sin strategi - dom vänder sig till unga som kanske inte kan så mycket när det gäller politik, och som inte orkar engagera sig. Är dock besviken att man röstar på "känsla" istället för att ta reda vad det är man röstar på - om man nu ska rösta
Det är dom ju helt klart ja, det funkar ju uppenbarligen, folk är väl så distraherade av sport, facebook, dokusåpor och iphones med pungrakningsappar och orkar väl inte informera sig, tror inte detta enbart gäller sverigedemokrater. Den parlamentariska demokratin lider ju av problemet att allmänheten är ganska korkad och upplyst å att politiker är svin som konspirerar mot folket och bara bryr sig i sina egna intressen.
passaro:
Och nej det går bara inte att byta ut judarna med invandrare i det resonemanget, det fallerat i vilket fall som helst.
Finns väl en del paralleller med hetsen mot muslimer i Europa nuförtiden, man gör karikatyrer och beskyller muslimer för i princip alla terrordåd som sker på Europeisk mark fast dom står för mindre än en procent av dom. Det finns en rädsla för muslimerna som sträcker sig tillbaka till medeltiden å kanske längre tillbaka i tiden. Islam får skulden för saker religionen omöjligt kan ligga bakom. Allt detta ger ju en viss historisk vibb... I övrigt har du ju rätt.
passaro:
Dessutom förespråkar SD sionismen.
Hitler lekte väl iaf lite med tanken på en judisk stat i Israel eller kanske tom på Madagaskar även om bollen sedermera hamnade i ett annat hörn.
dazed_and_confused:
jag kan svära på att sossarna kommer att göra upp med högern och mp om att riva upp las så småningom osv.
Tror inte riktigt på detta - inte inom en snar framtid i alla fall, eftersom SIS fick tvärnej och om SIS hade gått igenom hade en stor ändring i LAS behövts - om jag inte missminner mig.
dazed_and_confused:
pungrakningsappar
dazed_and_confused:
tror inte detta enbart gäller sverigedemokrater
Du har rätt, förutom att jag tycker att politiker är ett finare ord för lögnare (som jag tycker att SD så fint visar) så tycker jag också att politik är ett av dom tråkigaste ämnena. När jag röstade röstade hade jag bara nej till SIS i åtanke.
dazed_and_confused:
Hitler lekte väl iaf lite med tanken på en judisk stat i Israel eller kanske tom på Madagaskar även om bollen sedermera hamnade i ett annat hörn.
Dock inte efter de premisser som Theodor Herzl argumenterade för. Dessutom växte ju denna tanke fram under 1800-talets antisemitism och även då nationalismen fick sin framväxt.
Den enda parallellen man kan dra är tanken om nationalism - om man nu skall dra några paralleller mellan dessa.
Storchen84:
Tror inte riktigt på detta - inte inom en snar framtid i alla fall, eftersom SIS fick tvärnej och om SIS hade gått igenom hade en stor ändring i LAS behövts - om jag inte missminner mig.
Det kommer, dom urholkar ju lagen mer och mer div undantag osv och S och LO har ju varit med då. Annars kan väl EU bestämma att det är emot unionens värderingar och Brysselröv slickas ju alltid av i princip alla Svenska politiker.
Storchen84:
Du har rätt, förutom att jag tycker att politiker är ett finare ord för lögnare (som jag tycker att SD så fint visar) så tycker jag också att politik är ett av dom tråkigaste ämnena. När jag röstade röstade hade jag bara nej till SIS i åtanke.
Mm det är ju inte utan att man blir desillusionerad.
passaro:
Dock inte efter de premisser som Theodor Herzl argumenterade för. Dessutom växte ju denna tanke fram under 1800-talets antisemitism och även då nationalismen fick sin framväxt.
Jaha okej. Är detta den enda sionism som är äkta då? Och stöder SD Herzls grundtanke fullt ut?