Aviseringar
Rensa alla

Ny låt, kritik tack!


Nachac:

Bästa jag hört!

Um-rejp!


   
SvaraCitera

Subliminal:

Ni har båda rätt. Man behöver inte lära sig EQ eller Mastering från början - men utan den kunskapen så kommer man aldrig ta sig förbi nybörjarstadiet!

Det kan man visst! Man kanske inte kan mixa musik till kommersiell standard om man inte kan jobba med EQ, men nog sjutton kan man skapa riktigt bra musik i alla fall! [smile]

Jag antar att du menar mixning (balans och bearbetning av ljudspåren) när du säger mastring, för mastring är snarare en efterarbetesprocess för att ytterligare finslipa ljudet, optimera volyminnehållet och t.ex. förbereda låten för gravering.
Det är ett hantverk som få artister, låtskrivare och producenter bemästrar och allt som oftast sköts bäst av en professionell mastringstekniker.


   
SvaraCitera

aksustik:

Jag antar att du menar mixning (balans och bearbetning av ljudspåren)

Nej det gör jag inte.

aksustik:

men nog sjutton kan man skapa riktigt bra musik i alla fall! [smile]

Skulle gärna vilja höra det då jag tvivlar på att bra musik (släppt av ett skivbolag, seriöst producerat) inte skulle innehålla något EQ-arbete.

aksustik:

för mastring är snarare en efterarbetesprocess för att ytterligare finslipa ljudet, optimera volyminnehållet och t.ex. förbereda låten för gravering.

Jo tack jag vet precis vad det är.

aksustik:

Det är ett hantverk som få artister, låtskrivare och producenter bemästrar och allt som oftast sköts bäst av en professionell mastringstekniker.

Självklart kan man mastra sitt första utkast själv. Sen är det ju självklart en fråga om du vill ha det optimala - då det är dags att prata med folk som har det som yrke.


   
SvaraCitera

Subliminal:

Skulle gärna vilja höra det då jag tvivlar på att bra musik (släppt av ett skivbolag, seriöst producerat) inte skulle innehålla något EQ-arbete.

det läst mest jävligt kefft när du skrev "rätt frekvensvärden"

ingen skada skedd

EQ är inte så mycket kunskap som övning och kreativitet, inte i närheten


   
SvaraCitera

Brk g:

det läst mest jävligt kefft när du skrev "rätt frekvensvärden"

Självklart menar jag ju inte att t.ex en bas måste ligga på ett exakt nummervärde utan jag påpekar bara vikten av EQ!

Förresten så är det bara 13-åriga cykelpojkar med invandrarbakgrund som använder slanguttrycket "kefft".


   
SvaraCitera

Subliminal:

Självklart menar jag ju inte att t.ex en bas måste ligga på ett exakt nummervärde utan jag påpekar bara vikten av EQ!

Brk g:

ingen skada skedd

Subliminal:

Förresten så är det bara 13-åriga cykelpojkar med invandrarbakgrund som använder slanguttrycket "kefft".

oh nei invandrarbakgrund! [bigsmile]

oh nei mänsklig ålder! [bigsmile]

oh nei färdmedel! [bigsmile]


   
SvaraCitera

Brk g:

oh nei invandrarbakgrund! [bigsmile]

oh nei mänsklig ålder! [bigsmile]

oh nei färdmedel! [bigsmile]

[mad] -> [chocked] -> [bigsmile] -> [blush]


   
SvaraCitera

Subliminal:

diskussion

Jag tror att vi nog tycker rätt lika, och jag uttryckte mig nog inte helt rätt.

Subliminal:

Skulle gärna vilja höra det då jag tvivlar på att bra musik (släppt av ett skivbolag, seriöst producerat) inte skulle innehålla något EQ-arbete.

Vad jag menar är förstås att massvis av artister och låtskrivare inte överhuvudtaget spelar in och/eller producerar/mixar sin egen musik, och heller inte kan särskilt mycket om det.
De klarar sig alldeles utmärkt med att överlåta det tekniska arbetet till någon annan.

Nog för att kunskap i musikproduktion är viktigt, men personligen sätter jag alltid låten, den musikaliska insatsen och arrangemanget före någon som helst teknik, även om jag själv producerar och mixar mycket musik. För någon som just börjat göra musik är de bitarna mycket viktigare, även med elektronisk musik, det hoppas jag att vi kan vara överens om.


   
SvaraCitera

aksustik:

För någon som just börjat göra musik är de bitarna mycket viktigare, även med elektronisk musik, det hoppas jag att vi kan vara överens om.

Där har du helt rätt och jag håller med dig fullt ut.

Jag har missförstått dig helt enkelt! Diskussionen är slut för min del! [cute]


   
SvaraCitera

Inte min musiksmak men var helt okej, fortsätt öva!
Använder du Reason, Pro-tools eller FL, eller något annat?


   
SvaraCitera