Issen:
Men suck, X2000 kan inte åka till Malmö från Stockholm utan stopp om de ska kunna gå andra tåg... det finns inte oändligt med platser för andra tåg att vänta... det är ett väldigt noggrant uträknat schema som ska fungera med lokaltrafik, regional trafik, godstrafik etc.
Vem har sagt att de ska åka HELA vägen utan att stanna? Skippa hälften av stationerna har jag sagt. Det finns tillräckligt med väntplatser, jo. Man kan inte pressa in fler tåg i nuläget, men det går att pressa tidsscheman för de nuvarande tågen.
I Skåne med regionaltrafiken finns det väntplatser mellan alla stationer. Där fungerar det bra med s.k. "direkttåg" med få stop.
Chryseus:
Vem har sagt att de ska åka HELA vägen utan att stanna? Skippa hälften av stationerna har jag sagt. Det finns tillräckligt med väntplatser, jo. Man kan inte pressa in fler tåg i nuläget, men det går att pressa tidsscheman för de nuvarande tågen.
Men skippar du stationerna så kommer dom köra ifatt tåg som inte kan flytta på sig, hur svårt ska de vara att förstå den simpla logiken att fler än ETT tåg inte kan åka på ett och samma spår.
Och nej, det går inte pressa några scheman tågtrafiken från Stockholm som ska till Malmö inte kan bli bättre bara för att de funkar i Skåne... i Stockholm finns det enbart 2 spår in till city från söder, och de ska pendeltåg, godståg, X2000, intercity och regionaltåg dela på, tar 12 år innan det är fixat.
Jag gillar tågkompaniet Deras tåg har fungerande AC
Issen:
Men skippar du stationerna så kommer dom köra ifatt tåg som inte kan flytta på sig, hur svårt ska de vara att förstå den simpla logiken att fler än ETT tåg inte kan åka på ett och samma spår.
Därför finns det, och har alltid funnits väntplatser för Intercity och Regionaltåg. Idag åkte jag ett Intercity som gick 10 minuter efter ett X2000. Vi kom till Stockholm 45 minuter senare än X2000-tåget och stod ändå still 1 gång för att släppa förbi ett annat X2000. Så visst fungerar det med tåg som åker ifatt.
Issen:
pår in till city från söder, och de ska pendeltåg, godståg, X2000, intercity och regionaltåg dela på, tar 12 år innan det är fixat.
Nu är det ju inte direkt de två spåren in till Stockholm från söder som blockerar X2000 från att vara snabbare än de är. Det är alla småstationer.
Chryseus:
Men så pantade som SJ är så kommer de låta Arlöv, Eslöv, Osby, Tingsryd, Markaryd, Mjölby, Gränna, Nässjö, Norrköping, Södertälje, Flemingsberg få på- och avstigning av tåget och vips tar det 4,5h att åka igen.
om du är gammal nog att komma ihåg linx så minns du säkert också att det las ner eftersom efterfrågan på dessa snabbtåg var för liten. vad får dig att tro att läget skulle förändrats idag?
Regression for the win!
Kollektivtrafiken i Sverige funkar.. knappt.
Gillar SJ trots alla deras förseningar.
mörknäs:
om du är gammal nog att komma ihåg linx så minns du säkert också att det las ner eftersom efterfrågan på dessa snabbtåg var för liten.
Man kan knappt kalla Linx för snabbhastighetståg med tanke på deras långa restider, även om de i praktiken var det. Malmö-Göteborg på 2h 45 minuter.. du kör ju t.o.m snabbare med bil. Dagens X2000 går snabbare än vad Linx gjorde.
Huvudproblemet med Linx var att det var alldeles för dyrt och att det fanns billigare och snabbare alternativ.
Ptja, alltid fullbokade tåg mellan Malmö-Stockholm och ibland även dubbelbokade kan nog vara anledningen. Regeringen har iallafall röstat igenom förslaget om höghastighetstågen.
Issen:
Vad är de som SJ gjort, alla förseningar beror inte på dom utan banverket och de kommer inte spela någon roll om det är privata aktörer.
Förseningarna har jag inte problem med, utan prissystem, inkompetent personal (jag blev avslängd från tåget TROTS att jag hade en giltig biljett) och allmänt dyra resor.
Chryseus:
Man kan knappt kalla Linx för snabbhastighetståg med tanke på deras långa restider, även om de i praktiken var det. Malmö-Göteborg på 2h 45 minuter.. du kör ju t.o.m snabbare med bil. Dagens X2000 går snabbare än vad Linx gjorde.
nu är jag bara bekant med linx på sträckan karlstad-stockholm, men där hade de, vadå, två stopp på hela sträckan. eller något liknande. jag har för mig att en anledning till att det inte gick sådär överdrivet snabbt (strax över två timmar) var hastighetsbegränsningar, vilket ett privatägt företag inte heller kan komma förbi.
iallafall, det faktum att politiker och banverket är idioter innebär inte att en privatisering av järnvägsnätet är en bra grej. vad vi behöver är mindre ljusblått pack i riksdagen, utan hellre någon som är redo att satsa pengar på tågtrafiken.
Tråden låst på grund av inaktivitet