Aviseringar
Rensa alla

Nytt regelverk förbjuder elever med dyslexi att använda hjälpmedel på nationella prov


Ämnesstartare

Nytt regelverk förbjuder elever med dyslexi att använda hjälpmedel på nationella prov
Finns länk till TV4-inslaget.

"Reglerna om förbud mot hjälpmedel för dyslektiker kom i slutet av 2012. Skolverkets motivering är att provet testar elevernas förmåga att avkoda texten. Dyslektiker skulle då få en fördel gentemot övriga om de får texten uppläst för sig." Källa

Nu är det så att personer med dyslexi har en nedsättning i just förmågan att avkoda text. Hur tänker skolverket när de tvingar elever med dyslexi att testas i just det de har svårt för? Detta är i praktiken som att förbjuda elever att använda hörapparater på hörförståelsedelen eller att tvinga elever i rullstol springa på idrotten för att det är en del av målen. Det är inget man kan rå för och det handlar inte om att man är lat eller ointelligent.

Ett funktionshinder blir bara ett funktionshinder när samhället är begränsat och enbart anpassat för vissa. 


Vad anser ni om detta?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag anser att det här är helt sjukt och att det i allra högsta grad är lagstadgad diskriminering.

Namninsamling för de som vill protestera mot detta:  http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8302  


   
SvaraCitera

Hah då får dom ju skylla sig själv att Sverige får lägre betyg eller vad man säger. De med grov dyslexi kommer det antagligen inte gå så bra för


   
SvaraCitera

Done.

 


   
SvaraCitera

På vilket sätt ska detta lösa kunskapsproblemen i skolan? 


   
SvaraCitera

Då borde de ju få lättare uppgifter än de andra då kan man tycka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:
Hah då får dom ju skylla sig själv att Sverige får lägre betyg eller vad man säger. De med grov dyslexi kommer det antagligen inte gå så bra för

presidente:
På vilket sätt ska detta lösa skolproblemen? 

Det här beslutet är ett av problemen i sammanhanget. Skolan måste lära sig hur de tidigt kan upptäcka barn med ökad risk att få problem med läs- och skrivförmågan i framtiden. De måste även veta hur de ska förebygga problemen och jobba med problem som redan finns. Alltför ofta väntar man bara och väntetiderna för utredningar i landet är långa, man måste ha redskapen i skolan för att kunna börja förebyggandet redan när det misstänks.

Dessutom behöver barnen förberedas redan i förskolan för att öka deras medvetenhet och förståelse kring att språket är uppbyggt av språkljud. Det kan göras på så många olika lekfulla sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Då borde de ju få lättare uppgifter än de andra då kan man tycka.

Ja, och detta skulle också ta sin tid eftersom det är läsning. Dessutom skulle man då behöva förenkla uppgifterna vilket inte är nödvändigt, eftersom dyslektiker kan prestera lika gott på de vanliga uppgifterna som personer utan dyslexi om de bara fick den hjälp de behövde!


   
SvaraCitera

Nu blir jag är orolig att vi med adhd och asperger kommer bli av med hjälpmedlen. 


   
SvaraCitera

honolulu: Namninsamling

Hahah


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

jag blir bara gladare och gladare för var dag att jag gick i skolan på en tid då den var kass, men ändå tillsynes mycket bättre än dagens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente:
Nu blir jag är orolig att vi med adhd och asperger kommer bli av med hjälpmedlen. 

Det är sjukt! Alla ska ju få hjälp med sina svårigheter oavsett vad svårigheterna beror på. Det verkar som att reglerna gäller hjälpmedlen i stort, inte elever med dyslexi specifikt. Det har inte ens nämnts något om elever som har lässvårigheter utan dyslexidiagnos. :S


   
SvaraCitera
reben

va i helv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Hahah

Ja, men då kan ju dyslexiföreningen och andra motståndare göra som du gör i diskussioner "alltså 45 % av befolkningen tycker detta baserat på en internetundersökning!!!". Skitbra, ju.


   
SvaraCitera

Svårt att säga. Det är lätt att haka på strömmen och klaga på skolverket men jag tror att det finns en relevant baktanke med det hela som inte framgår av texten. Har inte provupplägget i färskt minne, så kan inte riktigt avgöra vilka aspekter av det som är relevant att "avkoda" för att mäta ens kunskap. Lutar dock åt jag sluter mig till pöbeln.


   
SvaraCitera