dysleksi är en ny sjukdom som inte fanns förut, som dom flesta får
player one:
i fallet nationella prov kanske det är så. har man grav dyslexi så kanske man har problem med att bli godkänd på provet i helhet, men det är ju egentligen bara ett av delproven som man har särskilt nedsatt förmåga i, närmare bestämt läsförståelsen, och delprovet består ju av tre delar, slutbetyget är väl (eller var i alla fall förr) en avvägning av alla de resultaten. ett ig på läsförståelsedelen och två godkända eller högre på resterande delar borde ju inte avrundas till ett ig.
mm men säger inget om huruvida dyslektiker bör få ha hjälpmedel i läsförståelsen.
player one:
och på högskoleprovet handlar det ju just om att utklassa varandra.
nu handlade det om högskolestudier, inte om högskoleprovet.
ganska onödigt att ha ett prov om man ska göra så alla får samma......
xxxx:
ganska onödigt att ha ett prov om man ska göra så alla får samma......
oj vad provocerad ingen blir hejdå
(utom dina(
mm men säger inget om huruvida dyslektiker bör få ha hjälpmedel i läsförståelsen.
det säger däremot något om huruvida det handlar om att bli godkänd eller inte. min tolkning utifrån det jag skrev är att det snarare handlar om att höja sitt betyg än att få godkänt. men det är klart, dyslektiker har en nackdel som det ser ut nu. det ifrågasätter jag inte.
mpt:hv:
nu handlade det om högskolestudier, inte om högskoleprovet.
ja, men högskoleprovet togs upp som exempel på när hjälpmedel tillåts tidigare.
Ganska uppenbart att det hela handlar om att minska lärartiden hos elever. Smart!
presidente:
Nu blir jag är orolig att vi med adhd och asperger kommer bli av med hjälpmedlen.
vad finns det för hjälpmedel för folk med sådana diagnoser? har aldrig stött på någon som fått något sådant. tror jag.
player one: men jag vet inte, om så är fallet är väl det rimligaste att tillåta alla att använda dylika hjälpmedel. det är väl inte som om vi pratar om anmärkningsvärt kostsam högteknologi eller något.
det är inte ens skolan som står för dessa hjälpmedel, de får man förskrivna i samband med att man får diagnosen från sjukhuset eller en annan mottagning.
jag vet inte om du har koll eller om du bara vill säga din åsikt. de flesta hjälpmedel går ut på att underlätta för personer med dyslexi genom uppläsning av text, så kallad talsyntes, eller specialutformade rättstavningsprogram. det är så verkligheten ser ut. dina motargument är inte applicerbara.
vad finns det för hjälpmedel för folk med sådana diagnoser? har aldrig stött på någon som fått något sådant. tror jag.
det gäller också läshjälpmedel, gissar jag, samma som dyslektikers. är inte alla som har det dock. lässvårigheterna i samband med dessa diagnoser har oftast inte samma orsak som vid dyslexi men kan te sig liknande.
honolulu:
det är inte ens skolan som står för dessa hjälpmedel, de får man förskrivna i samband med att man får diagnosen från sjukhuset eller en annan mottagning.jag vet inte om du har koll eller om du bara vill säga din åsikt. de flesta hjälpmedel går ut på att underlätta för personer med dyslexi genom uppläsning av text, så kallad talsyntes, eller specialutformade rättstavningsprogram. det är så verkligheten ser ut. dina motargument är inte applicerbara.
det är väl fullständigt applicerbara? jag anser att hjälpmedel som är tillämpbara och kan antas hjälpa även i sammanhang utanför proven ska vara okej för alla oavsett anledning. men hjälpmedel som inte är tillämpbara rent allmänt bör inte tillåtas, som en allmän (och rätt lös) princip. när det handlar om exempelvis ocr-baserad tts, som kan appliceras på typ alla maskinskriven text, så ser jag inte varför man inte skulle tillåta det.
player one: jag anser att hjälpmedel som är tillämpbara och kan antas hjälpa även i sammanhang utanför proven ska vara okej för alla oavsett anledning.
jag förstår, och i just det här fallet så är talsyntes tillåtet i resten av världen förutom på nationella provets läsdel i grundskolan. vi är alltså överens.
Detta förvånar mig inte alls, då man tappat hoppet om skolverket för ett bra tag sedan..
Med risk för att detta kommer ut fel. Men det finns så många fler funktionsnedsättningar inom skolan, som det inte finns någon utformad inlärningsplan för eller med några hjälpmedel. För att ta mig själv som exempel; Jag personligen har läs- och skrivsvårigheter av en lite mer annorlunda typ. Jag har skämts över det sedan jag för första gången lärde mig att skriva alfabetet, dvs riktigt jävla länge. Mina svårigheter går inte under den "traditionella" dyslexin med de hoppande bokstäverna eller hur man ska uttrycka det, vilket jag vet att jag inte är ensam om. Därmed får man inga hjälpmedel under högskoleproven(förutom ev. att man får sitta i ett rum med färre personer. Men det hjälper långt ifrån alla). Jag har aldrig gjort provet, då jag nästan hellre tar livet av mig än att utsätta mig för en sådan påfrestning - utan den hjälp jag behöver, så är det en totalt psykiskt nedbrytande - och jag har t o m blivit avrådd från att skriva provet i detta skede. Det jag vill komma fram till (hejhej, var är den röda tråden?!) är att Sverige är så jävla mycket långt efter i jämförelse med vissa framstående länder och är ett hycklande land(iaf en del av de ledande inom landet). Faller man inte precis under en viss kategori, så får man ofta inte någon hjälp alls - sådan hjälp som man ska ha rätt att få egentligen. Vårat samhälle är inte handikappanpassat för fem öre, inte ens för fysiska handikapp. Med "inte ens" så tänker jag att fysiska handikapp i regel är mer accepterande och tagits på en aning större allvar (förutsatt att de varit synliga). Men trots det, så har man inte kommit en sådan jävla bra bit ens där. När man väl gjort ett framsteg och insett problematiken med vissa funktionsnedsättningar bl a dyslexi, så väljer man att backa flera steg bakåt igen?!? Vettefan, hur vissa på skatteverket tänker.. Istället för att utöka hjälpen och inkludera den för även annan problematik, så kommer de väl avveckla allt igen.