iosib:
mhm. och att polisen använder metoder som bryter mot svenska förordningar i sina försök att "förhindra att demonstrationen urartar" utan att riskera några följder är helt demokratiskt. inte alls fascistiskt.
Om det du skriver stämmer är detta självklart något som måste utredas. Som jag skrev tidigare är odemokratiska metoder inget som ska accepteras och detta gäller självklart båda sidor!
iosib:
har du försökt? jag har. försök få din röst hört, mediautrymme och sympatier utan att använda kontroversiella metoder och återkom sedan.
Jag har skrivit insändare i diverse tidningar, ja. Ibland har jag fått en reaktion, ibland inte. Att tvinga fram en reaktion genom våldshandlingar är dock inget jag någonsin skulle kunna komma på att göra.
iosib:
det var minimalt.
Förut skrev du att inget våld annat än ett milt "knuffande" hade används, nu erkänner du att våld har används.
iosib:
"ett flertal rutor"? vilka då? jag är medveten om en krossad ruta: den som krävdes för att komma in i ett av husen.
Jag befinner mig tyvärr i en annan del av landet och kan därför själv inte bekräfta det media skriver. I dagsläget väljer jag att lita på TT som en oberoende observatör.
iosib:
vi betalar skatt precis som alla andra medborgare. ifall du inte gillar hur skattepengarna används kan du försöka få din röst hörd. lycka till.
en tjej misshandlades så svårt av polisen att hon var tvungen att köras till lasarettet, vem betalar för hennes vård?
Jag tror knappast att de skattepengar ni betalat in täcker kostnaderna ni orsakat som säkert är i miljonklassen nu. Att ha 200 poliser i tjänst en hel helg är inte direkt billigt. Att folk blir skadade, oavsett vilken sida av barrikaden de stod på, är självklart djupt beklagligt och har polisen gjort fel ska detta, som jag skrev lite högre upp, självklart utredas.
Kontentan av det jag skriver är att jag kan förstå det ni protesterar emot; bostadsbristen är akut och utbredd i stora delar av Sverige och detta är något som måste lösas. Vad jag däremot aldrig kan godkänna, eller finna förståelse för, är era våldsamma och ickedemokratiska metoder.
Du viskar reaktor 4:
Förut skrev du att inget våld annat än ett milt "knuffande" hade används, nu erkänner du att våld har används.
vad jag har sett har vi bara penetrerat polisens barrikader utan att skada någon. då jag inte har sett något våld från festivaldeltagarna kan jag inte "erkänna" att våld har använts, men ifall våld har använts måste det ha varit så lite att det inte var synligt. alltså minimalt.
Du viskar reaktor 4:
Jag tror knappast att de skattepengar ni betalat in täcker kostnaderna ni orsakat som säkert är i miljonklassen nu. Att ha 200 poliser i tjänst en hel helg är inte direkt billigt.
nej, jag försvarar absolut inte polisens våldskåthet och överdrivna vilja att sätta in poliser. kostnaderna har inte vi orsakat, det har myndigheterna som valde att sätta in denna mängd poliser.
då festivalen hade gått fredligt till utan polisens insatser förstår jag inte nödvändigheten av dessa heller. att ha en helikopter som kostar 50 000 kr/timmen konstant cirkulerande över lund under 3 dagar är helt sjukt. likaså att sätta in 200 poliser på 1 000 demonstranter.
Du viskar reaktor 4:
Kontentan av det jag skriver är att jag kan förstå det ni protesterar emot; bostadsbristen är akut och utbredd i stora delar av Sverige och detta är något som måste lösas.
det är sant, vi försöker lösa den genom att inte tillåta beboeliga hus stå tomma.
Du viskar reaktor 4:
Vad jag däremot aldrig kan godkänna, eller finna förståelse för, är era våldsamma och ickedemokratiska metoder.
jag förstår inte hur en folklig rörelse kan kallas "ickedemokratisk", men i alla fall...
ska vi säga så här?: du försöker lösa bostadsbrister på ditt sätt, så gör vi det på vårt. oavsett vilken metod som funkar så har vi båda vunnit.
iosib:
vad jag har sett har vi bara penetrerat polisens barrikader utan att skada någon. då jag inte har sett något våld från festivaldeltagarna kan jag inte "erkänna" att våld har använts, men ifall våld har använts måste det ha varit så lite att det inte var synligt. alltså minimalt.
Men ändock har våld använts, vilket torde avsluta diskussionen här. Våld är ingen budbärare i ett demokratiskt samhälle.
iosib:
nej, jag försvarar absolut inte polisens våldskåthet och överdrivna vilja att sätta in poliser. kostnaderna har inte vi orsakat, det har myndigheterna som valde att sätta in denna mängd poliser.
Polisen har gjort bedömningen att de kommer att behöva den mängd poliser de har på plats för att kunna upprätthålla ordningen. Att tro att polisen på något sätt är intresserade av att skada och misshandla civila är helt befängt.
iosib:
det är sant, vi försöker lösa den genom att inte tillåta beboeliga hus stå tomma.
Återigen, ni tar något som inte tillhör er, även känt som stöld.
iosib:
jag förstår inte hur en folklig rörelse kan kallas "ickedemokratisk", men i alla fall...
ska vi säga så här?: du försöker lösa bostadsbrister på ditt sätt, så gör vi det på vårt. oavsett vilken metod som funkar så har vi båda vunnit.
I en demokrati styr majoriteten. Vad jag vet utgör inte 1000 demonstranter (din egen siffra) en majoritet av befolkningen i Sverige. Det är inte ens en majoritet av studenterna i Lund. Ni begår alltså våldshandlingar mot majoritetens vilja, vilket knappast kan kallas demokratiskt.
Du viskar reaktor 4:
Återigen, ni tar något som inte tillhör er, även känt som stöld.
så det faktum att det är olagligt gör det omoraliskt? håller jag inte med om.
Du viskar reaktor 4:
I en demokrati styr majoriteten.
i en demokrati styr folket.
Du viskar reaktor 4:
Ni begår alltså våldshandlingar mot majoritetens vilja, vilket knappast kan kallas demokratiskt.
bevisa att det är "mot majoritetens vilja".
jag anser att den yttersta demokratin är den där folket själva styr, att några få personer skulle kunna representera 100 000 är en naiv tanke.
iosib:
så det faktum att det är olagligt gör det omoraliskt? håller jag inte med om.
Att lag och moral inte är samma sak håller jag absolut med om. Jag tror inte heller på att det finns någon universell moral. Dock skulle ett samhälle som saknade äganderätt snabbt falla samman och anarki skulle utbryta, vilket knappast är önskvärt. Därför anser jag att stöld är något icke önskvärt, det vill säga omoraliskt, i vårt samhälle.
iosib:
i en demokrati styr folket.
Majoriteten av folket styr i en modern demokrati. Om alla skulle få sin vilja igenom skulle anarki utbryta och samhället falla samman.
iosib:
bevisa att det är "mot majoritetens vilja".
jag anser att den yttersta demokratin är den där folket själva styr, att några få personer skulle kunna representera 100 000 är en naiv tanke.
Självklart är inte majoriteten av Sveriges invånare mot bra och billiga bostäder till studenter och andra bostadslösa grupper. Detta har jag heller aldrig hävdat. Dock är jag säker på att en majoritet av det svenska folket är emot våldsamma husockupationer där både demonstranter och polis skadas och värden för tusentals kronor förstörs. Jag attackerar inte ert syfte, jag är emot era våldsamma metoder.
Vår representativa demokrati är du självklart fri att tycka vad du vill om, men jag anser att det är mer naivt att tro på ett samhälle där 9 miljoner människor alla ska få sin vilja igenom, inom alla områden. Du är självklart fri att styra ditt egna liv och leva detta som du vill så länge du inte kränker någon annan människas demokratiska fri- och rättigheter. Det ni gör nu är just det motsatta, ni kränker era medmänniskor rättigheter.
iosib:
du är reaktionär och satt hellre hemma med final fantasy?
hade magproblem och ville inte gaza under gaza+ läskig hårdrock;F
kommer kanske idag när det nu är;F
iosib:
jävla grisar. trots att vi höll vår ickevåldsstrategi blev flera nerslagna av poliser, jag blev utskjutsad 9 km ut ur stan och 4 av mina vänner är omhändertagna.
Vet, helt jävla idiotiskt. Jag klarade mig första dagen (förutom batongslag och pepparspray då alltså), men andra blev jag plockad när vi tog husen.
Fan vad pepp det var på taket däremot!
Detta är nog den enda riktigt ärligt skrivna artikeln jag kunnat hitta om det hela. I de andra tidningarna låter det ju som att vi gick på polisen med järnrör eller något, trots att det i princip bara var de som stod för våldet. Någon puttade polis med en flaggstång och nån kastade en PET-flaska, men det är i alla fall allt våld jag såg från vår sida. Polisen däremot gick på för fullt med batonger och pepparspray, jag fick mina fingrar helt sönderslagna när jag försökte klättra över ett staket och killen som skickades till sjukhus blev nedslagen av tre beridna snutar trots att han inte ens gjorde ett försök att ta sig in utan bara stod på fel ställe. Var även en liggande tjej som blev slagen av tre snutar. Och våldet på taket igår och på vinden när de plockat ner oss var ännu grövre, önskar verkligen att jag haft en filmkamera där. Ingen jävel skulle någonsin lita på en snut igen om de sett vad vi möttes av där uppe.
I alla fall, kärlek till Arbetaren för den ärliga rapporten från festivalen:
Pressmeddelande från Ockupationsfestivalen, kvällen 16/5:
http://www.motkraft.net/nyheter/3539
Tal från festivalen:
http://www.motkraft.net/nyheter/3540
1000 personer i ockupationsförsök:
http://www.motkraft.net/nyheter/3541
Här ockuperas hus på St:Lars:
http://www.motkraft.net/nyheter/3542
Liveuppdateringen från festivalen:
http://www.motkraft.net/nyheter/3537
Staden är vår! Bilder samt text: