digital ljudproduktion på blekinge tekniska högskola.
http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=MEGDL13h
Steg 1
Personligt brev
Det personliga brevet ska visa den sökandes
motivation, personliga egenskaper som den sökande tror kan passa för
utbildningen samt varför den sökande har valt utbildningen vid BTH.
Instruktion för brevet finns som ett formulär tillgängligt via webben.
okej, ett personligt brev, är väl inte mer med det. vet inte hur det egentligen påverkar mina kvalifikationer att jag är mer eller mindre motiverad till studierna som så, men jag ser väl varför det är rimligt att nysta lite i det.
Steg 2
Tester
I testerna bedöms dels den sökandes ickeverbala förmåga, dels förmågan att formulera och strukturera en dramatisk berättelse.
Den
sökandes ickeverbala förmåga prövas genom ett collagetest, som
utvecklats i USA och som bl.a. använts vid psykologiska institutionen,
Lunds universitet. En bedömargrupp bestående av åtta tredjeårsstudenter
från utbildningsprogrammen bedömer varje collage efter tre kriterier:
- hur kreativt varje bedömare tycker att collaget är - kreativitet
- hur tekniskt skickligt collaget är utfört - teknisk skicklighet
- bedömarens personliga upplevelse av collaget - estetiska preferenser
Varje kriterium graderas enligt en skala från 1 till 7 och ger en genomsnittspoäng utifrån alla bedömarnas gradering.
okej, nu ringer mina hippievarningsklockor på allvar. jag behöver väl knappast motivera varför. märk väl att det här är en utbildning för ljudproduktion, de utbildar sig inte direkt till grafiker.
I ett test i dramatiskt berättande bedöms förmågan att i text formulera
och strukturera en kort dramatisk berättelse efter givna instruktioner.
En bedömargrupp bestående av två lärare i dramaturgi bedömer varje
berättelse efter tre kriterier:
förmåga att formulera en dramaturgisk struktur (anslag, fördjupning, upplösning)
förmåga att formulera en språklig struktur (rimligt språkbruk)
förmåga att formulera en X-faktor - originalitet (personlighet, konstnärlig höjd)
okej, man ska berätta en saga som sedan ska betygsättas av en jury.
jan björklund, är detta ordning och reda? hippies som driver högre utbildningar, skulle du inte sätta stopp för flumskolan?
spoiler, jag kommer inte söka till bth.
kan tillägga att rikets ledande utbildning inom ljudteknik, ljudteknik på ltu i piteå (inte riktigt ljudproduktion, men väldigt liknande innehåll) sannolikt är mer jävlig att komma in på, men jag lämnar hellre ett hörseltest, skriver ansökningsprov om musikteori och ellära, samt skaffar 1,8 på högskoleprovet än att berätta en saga för vuxna människor som sedan kommer betygsätta den.
tack, känner mig nu jämförelsevis jordnära
tack, känner mig nu jämförelsevis jordnära
jämfört med mig eller med flumskolan?
Jr. HBT:
flumskolanfy fan
flumskolan är överjävlig.
visst kan de väl ha vilka överpretentiösa antagningskrav de vill till typ konstnärliga utbildningar, men det där verkar ju inte räknas som en sådan. man verkar ju få en vanlig kandidatexamen.
jag tycker att utbildningar som resulterar i icke konstnärliga examina ska hållas rena från obligatoriska sagostunder. faktiskt.
hahaha å gud vad jag älskar de som kom på det där
behöver de ha så "seriös" antagning? Vill folk verkligen gå på bth?
behöver de ha så "seriös" antagning? Vill folk verkligen gå på bth?
tror du att någon ser den antagningen som seriös?
samt, jag vet inte, jag hade kanske övervägt det. har fan sökt till musikproduktion på högskolan i dalarna. på distans. det känns ju inte som den mest seriösa utbildningen man kan gå, men det går ju i linje med vad jag lär göra ändå.
tror du att någon ser den antagningen som seriös?
samt, jag vet inte, jag hade kanske övervägt det. har fan sökt till musikproduktion på högskolan i dalarna. på distans. det känns ju inte som den mest seriösa utbildningen man kan gå, men det går ju i linje med vad jag lär göra ändå.
Förlåt, borde använt ord som typ "överambitiöst" eller något istället.
Menar då i bemärkelsen att man ska behöva anstränga sig i form av larvigt inträdesprov etc.