Notifications
Clear all

Överviktig

Topic starter

sylar:

Kan du bara inte helt enkelt sluta att äta hela tiden? Du har ett uppdrag, att helt enkelt låta bli att äta mer än 2000 kcal om dagen. Du behöver liksom bara hålla reda på en sak. Har man något att göra på dagen så glömmer man bort att äta.

Jag äter inte hela tiden jag äter frukost, lunch middag och mellanmål som det är rekomenderat att man ska..

*StarNoStar*:

blir så trött på överviktiga som klagar på att dom inte kan gå ner i vikt, alla kan gå ner i vikt bara dom ger sig fan på det! inse att det är du som är lat istället.

Okej jag kanske är lat och visst nog kan jag gå ner i vikt... men jag har kämpat länge och misslyckats så många gånger... så det känns hopplöst..

*StarNoStar*:

och varför hålla på med en massa olika dieter som oftast ligger på svältläge? börja träna och äta nyttigare istället, . så ska du se att du går ner i vikt

jag går ut en promenad och cyklar, burkar gå power alk med stavra har inte råd med någon anna träning och ja jag brukar äta nyttig.. och visst jag går ner men det går fruktansvärt långsamt..

ReplyQuote
Tsim
 Tsim

Jag har haft problem med lätt övervikt ett tag, men som tidigare personer sagt så är motivationen viktigast. Ska inte säga att jag lyckades överdrivet bra, men idag är jag iaf normalviktig. Detta är mina tipps:
* Bestäm ett datum du ska börja, bestäm i god tid så du kan förbereda dig med att t ex inte ha massa skräpmat i kylen osv (om du bor ensam då dvs?) kanske äta favoritmaten och lyxa på lite dagen innan.
* Börja sedan med att äta ordentligt. Ha alltid med dig frukt som mellanmål och om du har en lång dag, se till att kanske ta med dig grova mackor med något gott pålägg på, för min fälla var att när jag blev trött och hungrig blev det en chokladkaka på pressbyrån.
* Ät mycket frukost! Frukosten är det enda du kan äta med helt gott samvete, och det gör att du inte behöver äta lika mycket under dagen och heller inte har "leta mat instinkten" påslagen redan från början av dagen. Gör typ havregrynsgröt eller något, det är inte speciellt dyrt och jäkligt gott.
* Låt i början fre, lö, sö vara dina gotte dagar då du kan tillåta dig själv äta lite mer, när det gått en månad kanske det bara är lö, sö och efter hand får du på måndagen välja en dag i veckan då du får äta exakt vad du vill (t ex om du ska på bjudning eller ngt, sen går det juh att säga, ops, nu tog jag den dagen idag ist, men då får jag skicka lördagen)
* Försök motionera men slå in det i vardagen om du har svårt att få det gjort. t ex gör det till en vana att gå av två hållplatser tidigare och ta en rask promenad hem.
* Ha två timmar i veckan som du bestämt efter ditt schema och ta den tiden för dig själv och pyssla om dig, t ex bada bubbelbad, måla naglarna, eller annat lite mediterande som får dig att varva ner.
För då stressar du ner och kroppen är inte lika mycket uppe i varv.

Lycka till vännen 🙂

ReplyQuote
fjeak

Jag har inte samma problem, men jag finns gärna för att stötta.

ReplyQuote
fjeak

Ewelajna:

dessutom är jag fattig student som lever på fiskpinnar, korv, nudlar m.m har inte råd med så mkt annat..

Förövrigt så är inte nyttigt dyrt. Rotfrukter så som morötter, kålrötter och potatis är något av det billigaste, OCH innehåller lite kalorier. Man kan göra så mycket av dem också, grytor t.ex.

ReplyQuote
sylar

Ewelajna:

Jag äter inte hela tiden jag äter frukost, lunch middag och mellanmål som det är rekomenderat att man ska..

Om man bortser från dina bortförklaringar så är det fortfarande så simpelt som att sluta äta så mycket.

ReplyQuote

Om du byter ut din V-bild kanske det minskar sötsuget en aning [y]

ReplyQuote
Topic starter

fjeak:

Förövrigt så är inte nyttigt dyrt. Rotfrukter så som morötter, kålrötter och potatis är något av det billigaste, OCH innehåller lite kalorier. Man kan göra så mycket av dem också, grytor t.ex.

Det är sant men jag handlar på coop och jag tycker morötter och sånt är dyrt fast det kanske är vad man anser är dyrt.. [crazy][shake] kanske det är billigare att äta nyttigt fast jag själv inte tror det.. kanske inte är redo för en förändring..

ReplyQuote

Ewelajna:

kanske inte är redo för en förändring..

du verkar ialf jävligt negativ till kostförändringar,så då är du fan inte redo och ska inte gnälla,du säger ju bara emot och hittar invändningar till folks förslag. [shake]

ReplyQuote
Topic starter

sylar:

Ewelajna: Jag äter inte hela tiden jag äter frukost, lunch middag och mellanmål som det är rekomenderat att man ska..
Om man bortser från dina bortförklaringar så är det fortfarande så simpelt som att sluta äta så mycket.

Jag har varit hos en dietist som rekomenderade frukost, lunch middag och mellanmål och visst kanske jag kommer med bortförklaringar men om man ska se potionsmässigt så äter jag inte mer än någon annan.. jag tror och vet av egen erfarnhet att det är bra att äta mellan målen, typ frukt... men jag vet inte är inte någon kostexpert och det finns risk att jag låter som en besserwisser men menar det inte så..

ReplyQuote
sylar

Ewelajna:

Jag har varit hos en dietist som rekomenderade frukost, lunch middag och mellanmål och visst kanske jag kommer med bortförklaringar men om man ska se potionsmässigt så äter jag inte mer än någon annan..

Det gör de alltid. De måste följa sina protokoll [rolleyes]

Ewelajna:

jag tror och vet av egen erfarnhet att det är bra att äta mellan målen, typ frukt... men jag vet inte är inte någon kostexpert och det finns risk att jag låter som en besserwisser men menar det inte så..

Perfekt om man vill gå upp i vikt.

ReplyQuote

Ewelajna:

Okej jag kanske är lat och visst nog kan jag gå ner i vikt... men jag har kämpat länge och misslyckats så många gånger... så det känns hopplöst..

har du ätit tillräckligt mkt då? för om du äter för lite riskerar du bara att få sötsug och äter en massa mat samt går upp ännu mer i vikt.
nyckeln till att gå ner i vikt på ett hälsosamt sett är att skippa alla dessa "mirakel-dieter" och försöka och äta nyttigare samt träna ist. och att det går långsamt är väl bättre än att du kanske går ner några kg fort, för att sedan gå upp alla dessa kilon sedan?

ReplyQuote

Ewelajna:

sen är jag tillbaka i samma gamla spår igen.. min mamma är hela tiden på mig om att jag ska gå ner och fäller massa pikar och hon äter själv GI-metoden och är helt frälst har gått ner 10 kg så hon tycker också att jag ska äta GI..

Åh.. kom och tänka på en kompis som är med om samma sak.. Som också har en morsa som slänger pikar över henne och hjälper inte direkt till att stötta henne som man borde... Förstår hur både du och min kompis mår [sad]

Det enda som faktiskt funkar är att äta rätt mat, äta lagom mängd mat och hålla igång kroppen så man gör av sig med mer energi än den mängd som man stoppa i sig.

Man ska inte sluta äta någonting, man ska minska eller välja bort på onyttigheter mot något mer nyttigt. Man ska t.ex. inte utesluta viss fett, för fett behövs för att kunna starta någon slags förbränning och har man inte ätit ordentligt med eller rätt sorts mat så kommer sockersug för att man behöver snabb energi.

Jag själv har problemet med att jag inte slutar äta. Jag kan inte sluta äta, jag har svårt att se med ögat mängden lagom matportion för en person, svårt att känna mättnadsskänsla. Jag måste i princip väga maten för att få någo slags begrepp och det är läskigt att se hur hur stor mängd mat jag faktiskt har ätit, enorm portion som faktiskt är nyttigt och hälsobra...

ReplyQuote
fjeak

Ewelajna:

kanske det är billigare att äta nyttigt fast jag själv inte tror det.. kanske inte är redo för en förändring..

Tror du tänker så för att du vill ha en anledning till att inte ta tag i det.
Jag kan tänka mig att det är jobbigt med en mamma som tjatar, men det är faktiskt dags att ta det steget nu. Men det du måste veta innan du tar det här stora steget är att du är bra hur du än ser ut, det måste du förstå. Att du måste gå ner är bara för din hälsas skull, för att DU är värd att inte få t.ex diabetes. Så det du gör är bara för din egen skull, ingen annans.

Jag kan rekommendera att du börjar t.ex blogga om dina känslor och om vad du har ätit under dagen, det kan peppa dig. Sen tycker jag du ska köpa billiga morötter, palsternackor m.m, som det finns. Ett tips är att räkna kalorier, för det är absolut inte svårt att få under 2000 kalorier per dag.

En sak bara, du säger att du äter nudlar ofta, men i ett nudelpaket är det bara 141,1 kalorier i, så hur kan du då få över 2000 kalorier per dag?

ReplyQuote

Tråden låst på grund av inaktivitet

ReplyQuote