Aviseringar
Rensa alla

[Övningskörning] Väntat i 3 Månader snart, måste skicka in läkarintyg om ADHD...

Tula:

Aa, men det hjälps inte att hälften av alla diagnoser är felaktiga när man söker sitt tillstånd.

Nej.

SvaraCitera

iTACHiiSAN:

Bara när barnpsykologen får reda på att man har det jobbigt hemma eller i skolan så har de helt plötsligt bekräftat att man har ADHD.

Nej. [rolleyes] Krävs precis lika mycket utredning av barn.

SvaraCitera

Tula:

Men nej, damp är ingen diagnos. Damp var vad man sa om ADHD för länge sedan [smile]

Nej.

SvaraCitera

isola:

Nej.

Tula:

Såg nu att damp räknas som en diagnos i vissa fall. Men skitsamma, den diagnosen ska tas bort, precis som adhd ska och ersättas med annat.

SvaraCitera

Tula:

Såg nu att damp räknas som en diagnos i vissa fall. Men skitsamma, den diagnosen ska tas bort, precis som adhd ska och ersättas med annat.

Vad har du fått det ifrån?

SvaraCitera

isola:

Vad har du fått det ifrån?

Tula:

Vet inte så mycket om det. Har en styvmor som pluggar psykologi och massa sånt, hon fick höra på en föreläsning.

SvaraCitera

Tula:

Vet inte så mycket om det. Har en styvmor som pluggar psykologi och massa sånt, hon fick höra på en föreläsning.

Mm ok, har en morsa som är psykiatriker.

SvaraCitera

isola:

Mm ok, har en morsa som är psykiatriker.

Nice. Då kanske hon hört talas om det? Man har börjat ersätta det med annat i usa tydligen.

SvaraCitera

Tula:

Nice. Då kanske hon hört talas om det? Man har börjat ersätta det med annat i usa tydligen.

Det dröjer väl innan det kommer hit antagligen, så seg som psykvården är osv.

SvaraCitera

isola:

Det dröjer väl innan det kommer hit antagligen, så seg som psykvården är osv.

Synd. Förändring behövs.

SvaraCitera
Hampie

iTACHiiSAN:

Tänk ifall dom har begränsningar vid ansökan av jobb etc.

Om de har de, och de är lagliga, så är de där av en anledning. Punkt. Om de däremot avskedar eller vägrar anställa någon p.g.a. handikapp då de inte är motiverat av arbetsuppgiften är det diskriminering och olagligt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tula:

Psykologi och massa sånt? Definiera? Läser hon psykologprogrammet vid ett universitet eller tuggar hon igenom självhjälpsböcker på sängkammarn? Hur som är det inte ett speciellt hållbart argument där hörsägen och argumentum ad auktoritas för det första inte är hållbara och för det andra argumentationsfel.

SvaraCitera

Hampie:

Psykologi och massa sånt? Definiera? Läser hon psykologprogrammet vid ett universitet eller tuggar hon igenom självhjälpsböcker på sängkammarn?

Hon pluggar på distans. Vad det nu ska ha för betydelse vet jag inte då hon fortfarande fått höra på en föreläsning.

Hampie:

Hur som är det inte ett speciellt hållbart argument där hörsägen och argumentum ad auktoritas för det första inte är hållbara och för det andra argumentationsfel.

Jag är absolut inte korkad, men du får gärna uttrycka dig så att jag förstår. Det är mycket lättare för mig att ge vettigt svar då.

SvaraCitera
Hampie

Tula:

Hon pluggar på distans. Vad det nu ska ha för betydelse vet jag inte då hon fortfarande fått höra på en föreläsning.

Hörsägen via hörsägen: hon hörde någon som du sedan hört. Att det skall komma fram missförstått är alltså en rätt stor risk. Om hon missförstått något som du sedan missförstått så blir informationen förändrad tvåfalt.

Tula:

Jag är absolut inte korkad, men du får gärna uttrycka dig så att jag förstår. Det är mycket lättare för mig att ge vettigt svar då.

Hörsägen är en källa som är hörd, berättad. D.v.s någon har berättat för dig om det någon gång.

Argumentum ad auktoritas: man hänvisar till en auktoritet som egentligen inte stärker ens argument på riktigt, men ändå försöker påskina att det är mer värt än om det inte budnits ihop med nämnda auktoritet.

SvaraCitera

Hampie:

hon hörde någon som du sedan hört. Att det skall komma fram missförstått är alltså en rätt stor risk. Om hon missförstått något som du sedan missförstått så blir informationen förändrad tvåfalt.

Det fanns dock inte så mycket att missförstå. Vi diskuterade ämnet och hon talade om för mig att det ska ändras och att hon fått veta det på föreläsningen hon var på veckan innan.

Hampie:

Argumentum ad auktoritas: man hänvisar till en auktoritet som egentligen inte stärker ens argument på riktigt, men ändå försöker påskina att det är mer värt än om det inte budnits ihop med nämnda auktoritet.

Jag försökte inte stärka någonting egentligen. Talade bara om att jag inte visste så mycket mer om saken för att jag fått höra det på det sättet.

SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag håller inte heller med om att du blir betraktad som en person med jättestora problem bara för att du kryssat i den rutan. Om så var fallet skulle de ju lika gärna kunna hindra alla med adhd från att skaffa körkort.

De har ju inga frågor om vilken grad "ADHD" man har eller så, utan bara ifall man har ADHD/ADD etc. vilket är dumt, för det varierar från person till person. Du kanske inte tycker det för du vet inte hur det känns att få den smällen när man varit så glad och längtat över att börja övningsköra. Det är som att säga att det inte är någon skillnad på en apa och en gorilla... [censur]

Bara för att transportstyrelsen inte hinner kolla igenom personer med läkarintyg behöver dom inte låta dessa personer vänta överdrivet mycket mer än alla "vanliga personer" som får sina papper bekräftade betydligt fortare än 3 månader. Det är helt enkelt orimligt! Man kan inte bara strunta i att höra av sig till de personer som de vill ha mer information av eller låta dessa personer vänta längre än andra. [tard]

SvaraCitera