Notifications
Clear all

Olagligt

Topic starter

Fick ett PM av en användare igår efter att jag hade låst tråd
(finns en till likadan sådanhär tråd som jag oxå har låst)

Nu var detta inget jääätteolagligt, men ändå emot reglerna som samhället har då det ändå är 18årsgräns.

Han skrev såhär till mig:

jag funderade vilken regel som säger att den ovan tråden inte är tillåten att skapas, och kom på: "Tipsa eller föreslå saker som är emot lagen". Tittade igenom reglerna, och hittade endast denna regel:

"§12. Det är inte tillåtet att tipsa om eller rekommendera olagliga droger, eller andra substanser som ger drogliknande effekter, eller posta så kallade tripprapporter. Däremot är det fullt tillåtet att diskutera anledningar för och emot droger."

Fattas det inte ett tillägg, om andra brottsliga gärningar? Eller är det jag som missat en regel?

Om jag nu själv inte är helt ute och cyklar så gäller väl självklart reglerna som finns i samhället på hemsidan också? Alltså om något är olagligt, så uppmuntrar vi inte till sådant och då ska vi låsa/radera sådana trådar?

För övrigt så tycker användaren att vi mods gör ett bra jobb, så ta åt er [smile]

Ämnesetiketter
Topic starter

självklart ska det gälla även andra saker som bryter mot lagen i samhället. du gjorde rätt i att låsa. man ska inte hålla på och tipsa på olagligheter så.

ReplyQuote
Topic starter

LightInDarkness:

Alltså om något är olagligt, så uppmuntrar vi inte till sådant och då ska vi låsa/radera sådana trådar?

Olagligt och olagligt. Det handlar egentligen inte om vad som är olagligt eller inte - det är inte olagligt att diskutera om hur man administrerar droger eller rånar en bank på bästa sätt - utan om att UM inte vill ha en sådan "image" kring sig. Det är UM:s forum och UM, eller rättare sagt UM:s ledning, bestämmer vad som är okej eller inte okej att diskutera. Svårare än så är det egentligen inte.

ReplyQuote
Topic starter

"§3 /.../ Det är ej heller tillåtet att publicera material som medvetet är falskt, felaktigt, förödmjukande, angrepp på person(er) eller företag, eller på något annat sätt som är olagligt."

eller i värsta fall

"§16. Ungdomar.se förbehåller sig rätten att ändra och radera vilket meddelande, text, länk eller fil som helst av vilken anledning som helst, med eller utan föregående varning eller information."

ReplyQuote
Topic starter

Tråden låst på grund av inaktivitet

ReplyQuote