Aviseringar
Rensa alla

Om den röd-gröna alliansen Vinner valet 2010?


Infocus:

varför vill du förändra politiken om det är så lyckad?

För jag är kommunist och inte socialdemokrat + samhället är inte perfect med socialdemokraterna men den är bra mycket bättre än med moderaterna eller något annat högerpart.


   
SvaraCitera
JohnE

Infocus:

Det förekommer faktiskt, om du te.x jobbar på ett dagis så får du ut ganska lite efter skatt och det är inte många tusen lappar som skiljer dem åt.

Jag har alltid tyckt att till exempel barnskötare och undersköterskor (som inte vill ge av sig möjligheten att jobba natt) har svårt att kämpa till sig en högre lön. Hade arbetarna fått lite mer att säga till om hade man istället kunnat få möjligheten att jobba till sig en bättre lön så finns det mer glöd att sätta sitt jobb i fokus.

Alldeles för mycket felprioriteringar. Offentligt som privat så har lönerna i branchen misskötts. Ofta är det inte enskilda arbetsgivaren som utgör skillnaden mellan lönerna i branchen, utan att alla arbetsgivare generellt har till en börjat satt ett lågt värde till barnskötare och undersköterskor och på så vis inte riktigt lyckats bygga upp dem. Framför allt så gör hiearkin i dessa brancher en bromskloss till uppåtfarten. Barnskötarna verkar inte tillåtas få höjda löner om inte fritidspedagogerna får det och detsamma gäller specialpedagoger.
Undersköterskor - Sjuksköterskor - Läkare. Det snackas så mycket skit om att den ena gruppen måste hålla ett visst spann över den andra gruppen vad gäller lön - syfte med att de jobbar tillsammans och har olika längd på utbildningen. I själva verket gör de väldigt olika arbeten att det är dumt att jämföra detta för de är beroende av varandra lika mycket för kvalitén. Det spelar ingen roll om det är offentligt eller privat, å inga skatter kan hjälpa detta. Inte heller en extra piska vid icke-arbetande om det inte finns något att säga till om.

Infocus:

Man måste använda morots tekniken, man måste få folket att verkligen sträva efter ett jobb, försöka hela tiden. Om man kan leva helt okej utan jobb i en lång period (1-3 år) är något fel.

Näe, men vid de två senaste blåträdda regeringarna har gjort så att den extra moroten ändå går till diverse avgifter som skapas med de sänkta skatter att det faktiskt inte gett oss en bättre köpkraft.

Moroten kan vara en lösning men kan inte ha vilket pris som helst. I dagens A-kassa 5070kr varannan vecka netto är klart och tydligt existensminimum och socialbidraget håller sig under denna siffra. De som lever på detta vill helst göra det temporärt i den kortaste möjliga perioden. De se många påstår leva gott på detta.. Ja det faller in på folk som får in pengar på ett annat sätt, illegalt. Dessa personer kan man inte räkna in i en politik som berör allmänheten.

Infocus:

Ja, precis därför är grund utbildningen i Sverige gratis och där har du en möjlighet att skaffa dig en bra utbildning. Och sådana kriser som vi har idag ska vi självklart satsa på utbildning som genererar jobb.

För det första brukar jag anse att utbildning inte är gratis utan man får det i förskott för att just få förutsättningen att betala tillbaka denna. Dock har utbildningsplanen misslyckats ordentligt med att ha ett fett utbud av utbildning som leder rakt in i arbetslöshet.

För det andra gällande lågkonjunktur som just ska satsa på utbildning så är det viktigt att staten har en budget att driva igång utbildningar när lågkonjukturen är på asfalten. Därför är det farligt att lägga hoppet på att hushållens köpkraft ska driva igång hjulen igen - just för risken att folk använder pengarna till att spara istället. Sparande hjälper inte lågkonjunkturen, utan tvärtom. Det går då bättre att överlåta behovet stimulera till en åter högkonjunktur.


   
SvaraCitera

dom borgliga anpassar sig fan efter individen. sossarna vill att alla ska vara lika! det funkar ju fan inte eftersom alla är olika.


   
SvaraCitera

JohnE:

Hade arbetarna fått lite mer att säga till om hade man istället kunnat få möjligheten att jobba till sig en bättre lön så finns det mer glöd att sätta sitt jobb i fokus.

Ja, det tycker jag också.

JohnE:

Alldeles för mycket felprioriteringar. Offentligt som privat så har lönerna i branchen misskötts.

Tyvärr jag inte upplyst angående hur sjukvårds jobb funkar i praktiken då jag aldrig har studerat eller jobbat inom yrket. Av min erfarenhet så har Vårdfacket en del att säga till om. Sen om facket är lösningen tror jag inte, kan gärna stjälpa mer än att hjälpa som i Usa:s Lärarförbund. Vilket bara är katastrof. Så hur gör vi för att minska hierarkin?

Chefen/arbetsgivaren ska inte finnas för att bromsa utan för att lära dig släppa gasen när det behövs så att säga. Av min erfarenhet i hotell och restaurangbranschen funkade samarbetet perfekt.

JohnE:

Näe, men vid de två senaste blåträdda regeringarna har gjort så att den extra moroten ändå går till diverse avgifter som skapas med de sänkta skatter att det faktiskt inte gett oss en bättre köpkraft.

Nja under första gången ja. Men dagens regeringen så har man lyckats väldigt bra tills ekonomiska-krisen, man skapade arbetskraft för att minska bidragen. Jobbskatteavdrag, sänkt fastighetsskatt och för att inte prata om riksbankens beslut att sänka reporäntan. Facket är ett hinder också, ''lika lön för lika arbete'' som man så gärna pratar om i facket, vilket är korkat. Två människor kan inte utöfra samma arbetsinstans även om man har samma arbetstimmar, arbetsuppgifter och ansvar.

JohnE:

Moroten kan vara en lösning men kan inte ha vilket pris som helst. I dagens A-kassa 5070kr varannan vecka netto är klart och tydligt existensminimum och socialbidraget håller sig under denna siffra.

Pratar du om dina egna inkomster eller generellt? I så fall vill jag gärna se lite mer siffror på det.

''Det ska löna sig att arbeta i framtiden'' - Fredrik reinfeldt.

JohnE:

För det första brukar jag anse att utbildning inte är gratis utan man får det i förskott för att just få förutsättningen att betala tillbaka denna. Dock har utbildningsplanen misslyckats ordentligt med att ha ett fett utbud av utbildning som leder rakt in i arbetslöshet.

Helt sant, precis därför tycker jag barn borde få betyg/omdöme redan i tidig ålder. Dagens flum skola hjälper ingen alls. Man ska försöka motivera unga människor att skolan är ett av det viktigaste medlen du någonsin kommer få användning av i ditt liv som vuxen.

JohnE:

Därför är det farligt att lägga hoppet på att hushållens köpkraft ska driva igång hjulen igen - just för risken att folk använder pengarna till att spara istället.

Tyvärr är detta en cirkel av våran ekonomi, istället för att spara pengar till svåra tider gör man precis tvärtom. Men att trycka upp en massa pengar som S säkerligen skulle gjort är nästan farligare. Jag tycker moderaterna har gjort ett bra jobb av krisen, istället för att låna miljoner så försöker man spara. Vilket såklart tär på folket men jag tycker värdet av detta kommer gynna oss i framtiden.

Att rösta Rödgrönt i nästa partival ser jag som omöjligt med en sådan hycklare som Mona sahlin i fronten.

Förövrigt ser jag Anders Borg som en av Sveriges bästa politiker.


   
SvaraCitera
JohnE

Infocus:

Så hur gör vi för att minska hierarkin?

Jag har ingen lösning riktigt. Hierarkin finns inom oss själva, där alltså också facket. Ökar man lönerna hos de med mindre status vill de med högre status ha mer automatiskt. Mina klasskamrater i sjuksköterskeprogrammet hatar det men med sorg i ögat vet jag att de inte kommer jobba för det senare. Många skulle kräva högre lön om undersköterskans lön lyfts till en närhet av sjuksköterskans.

Infocus:

Pratar du om dina egna inkomster eller generellt?

Det är vad min pappa får av A-kassan. 5070 varannan vecka efter skatt. 10'140 i månaden netto. Jag tror du kan hitta på IF Metall eller andra A-kassa-försäkringar. Tycker jag är ganska rimligt när taket är på 14 tusen-nånting brutto.

Infocus:

betyg/omdöme redan i tidig ålder. Dagens flum skola hjälper ingen alls. Man ska försöka motivera unga människor att skolan är ett av det viktigaste medlen du någonsin kommer få användning av i ditt liv som vuxen.

Omdöme, ja. Betyg, nej.. varför ska det behövas när man får omdöme? Lärarna tycker jag gör ett jäkligt bra jobb att informera föräldrarna hur sina barn sköter skolan etc. Jag har aldrig sett det som ett problem. En lösning kommer på ett problem som inte finns. Å va jag tror om en lärare är att de verkligen pushar eleverna att lära sig, för det är ju deras jobb att utbilda så att sina elever når sina mål.

Infocus:

Men att trycka upp en massa pengar som S säkerligen skulle gjort är nästan farligare. Jag tycker moderaterna har gjort ett bra jobb av krisen, istället för att låna miljoner så försöker man spara.

Du får gärna tro att de skulle gjort det, men måla inte upp en motståndares hål bara för att vad du tror de skulle agera, det är inte rätt i kamp. Denna regering har ju lånat 10 miljarder för skattesäkningar, så här är det inget sparande.

I kriser och lågkonjunktur ska man inte spara. Spendera för att få igång hjulen. Hushållen är ju försiktiga med köpandet, vilket från början ledde till lågkonjunktur och nu med en värre piska vid arbetslöshet så sparar folk mer utifall att det händer något. Ja då blev det dubbelt sparande, vilket inte löser krisen. Lägger vi pengarna istället på något som faktiskt kommer att spendera - Staten. Då har vi något som kan spendera på saker som vi behöver t. ex utbildning etc.

Jag tycker inte regeringen har skött sig. Eller ska man gå relativt till deras politik så har de gjort som de ska. Men det är statens ansvar att få buckt med konjunkturen. Har man underskott istället så blir det ju inte så lätt att stimulera upp den...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera