Belrondis:
Alltså, jag har aldrig testat Kool Aid. Är det så gott?
Oj, länge sen man såg dig!
Leeilaa:
Så du tror inte att det finns ondska bara handlingar som bygger på en anledning?
Jag tror att det finns en generell konsensus bland människor om vad som är ok respektive inte ok att göra, format efter våra instinkter och kultur och att det är den mest närmaste beskrivning vi har av ondska. Men, bara för att jag väljer att se det så här grundläggande, betyder inte det:
Leeilaa:
Så allting du gör är alltså rätt?
Saken är nämligen den att jag tycker att de instinkterna och den kulturen binder samman oss människor och gör så att vi binder med varandra på ett sätt som vi tycker om. Jag tycker om när någon annan håller upp dörren för mig, frågar mig om min åsikt eller gör något annat litet för respekt, så varför motarbeta det? På så sätt erkänner jag att moral är viktigt eftersom den effekt den har på samhället är verklig.
Kalaspuffen:
Varför skulle man bättre förstå det goda för att man utsätts för ondska? Då lär mam väl sig att förstå ondska, men tvivla på det goda.
Men om du aldrig har sett ondska asså någonsin då kommer du ju aldrig förstå det goda alltså du kommer då inte veta vadå det goda är för du har inget att jämföra med, så tänker jag
hugrmunr:
Oj, länge sen man såg dig!
Hehe, saknad eller hatad?
Belrondis:
Hehe, saknad eller hatad?
Ptja, det är alltid trevligt med en sansad troende (eller minns jag helt fel?) debattör. ![[smile]](/img/smilies/smile.gif)
hugrmunr:
Ptja, det är alltid trevligt med en sansad troende (eller minns jag helt fel?) debattör.
Tackar! Jo, tror det var jag!
Det finns tre orsak varför det finns ondskan i världen. Och dom hittar man från bibeln.
1. Satan, den här Världens Ondske Härskaren
Upp 12:9 (fr.bibeln.se)
"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom."
2. Människans ofullkomlighet
Rom 5:12 (fr.bibeln.se)
"Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor därför att de alla syndade."
3. Tid och slumpvisa händelser, du är i fel tid i fel ställe. (olycker,naturkarastrofer osv. som du inte kan göra något åt)
Pred 9:11 (från bibeln.se)
"Vidare såg jag under solen:
det är inte de snabba som vinner loppet,
det är inte de tappra som vinner striden,
det är inte de visa som får bröd,
inte de kloka som blir rika,
inte de kunniga som har framgång:
allt är tillfällighet och slump."
Mvh. // JV
dd81:
1. Satan, den här Världens Ondske Härskaren
Och om Gud inte hade velat att det finns ondska här på Jorden, hade en eliminering av Satan varit lätt att åstadkomma.
dd81:
2. Människans ofullkomlighet
Rätt ogenomtänkt av Gud att han skapade oss ofullkomliga, eller med möjligheten att göra oss ofullkomliga, om han inte vill ha ondska på Jorden.
dd81:
3. Tid och slumpvisa händelser, du är i fel tid i fel ställe. (olycker,naturkarastrofer osv. som du inte kan göra något åt)
Nej, men Gud kan.