Zymba:
Va? Jag måste tyvärr säga att jag inte förstår hur du resonerar. Om du var ihop med en person, och denne gjorde någonting i smyg (i stil med att chatta flirtigt med någon annan, eller umgås intensivt med en annan person som skulle kunna utvecklas till mer än vänskap) för att hen vet att det skulle såra dig om det kom fram - skulle du säga att din partner var lojal, dvs. trogen mot dig? Om min partner går emot det vi har kommit överens om i vår relation, dessutom i smyg, så skulle jag kalla det otrohet. Håller du inte med så får det stå för dig, men ska du kritisera någonting får du faktiskt komma med något annat än att enbart påstå att det är "trams", för det - om något - är tramsigt.
Halmgubbe. Vi delar helt enkelt inte uppfattning. Tack för mig.
Det är olika för alla, det vet du nog, så strunta i vad andra tycker är okej och inte okej. Det du blir svartsjuk av, är inte okej för dig så det enda du kan göra är att antingen lära dig hantera/acceptera det eller få din partner att göra annorlunda så det kan minska din svartsjuka. Går din partner inte med på det är det, för din skull, bäst att inte vara kvar i förhållandet om svartsjukan gör för ont...
Det som alltid är viktigt att komma ihåg är att det ligger en rad orsaker bakom otrohet. Har ni det inte bra och är någon utav er osäker på sina känslor för den andre, är det inte så konstigt om andra människor plötsligt är med i bilden som framtida ligg eller partner. Sedan ska man alltid vara tillsammans med någon som har samma syfte med förhållandet; var inte kvar med någon som inte ser en framtid med dig när du föreställer dig en framtid med den.
Även om man önskar att endast känslorna styrde en kärleksrelation så är det inte så. Det är jätteviktigt att analysera människor man har relationer med, blir så svårt att ha kontakt med någon som inte delar med sig av sina tankar.
Om du verkligen vill ha en personlig åsikt från så många som möjligt: om min kille är sådan som inte ger så mycket uppmärksamhet som jag vill att han ska ge mig, blir jag osäker på vad han känner och då blir jag mer svartsjuk om han ofta snackar/smsar med många tjejer (kan räcka med en). Om jag tror på att han verkligen tycker om mig så kan jag knappt bli svartsjuk även om han skulle kyssa en tjej... Allt beror på min och hans relation, inte på hans relation med andra.
Jag finns nog inte:
Halmgubbe. Vi delar helt enkelt inte uppfattning. Tack för mig.
vad har du för uppfattning då? var god elaborera.
för att undvika en 1-on-1 lecture om hur en konstruktiv diskussion går till kan jag bidra med värdefull input, svar som inte godkänns:
- "inte den uppfattningen i alla fall"
- "trams"
- "aaaa men du då"
vsg för dig