Hej, ska till ungdomsmottagningen idag å försöka hitta ett bra preventiv medel.
Har ni förslag på något preventiv medel?
Vill helst inte skaffa p-stav eller kopparspiral, funderar på p-piller då jag å min kille tycker det är skönast utan kondom.
Det funkar inte riktigt med kondom för oss, då det skaver för mig & blir alltid irriterad i underlivet efter kondom.
Om jag nu skaffar p-piller, är det värt det & skyddar det bra?
Rädd för att glömma ta p-piller en dag, samt att jag ska få väldigt dåligt humör.
Hur gör ni för att inte glömma ta era p-piller?
P-piller är la ett bra alternativ om man vill köra utan kondom, dock är jag medveten att det finns risk för könssjukdomar.
Men ja, det är graviditet jag vill undvika.
Har redan ganska dåligt humör, å min pojkvän är lite tveksam på p-piller då han inte orkar med att jag är grinig hela tiden.
Olika preventivmedel fungerar olika på olika människor. Ett p-piller som jag mår bra av kan vara ett p-piller som ger dig hemska biverkningar. Det kan hända att du får byta märke och känna dig fram. Du kan till exempel föra dagbok över blödningar, humör och sexlust så du ser om du blivit påverkad av hormonerna.
Den du träffar på ungdomsmottagningen kan (och bör) berätta för dig att du inte ska ta p-piller om du har hjärt- eller kärlsjukdomar i släkten, blodproppsrisken över nämligen något om du tar p-piller. Det finns minipiller också som har mindre hormoner, de tar du varje dag, karta in och karta ut (p-piller tar du tre veckor i rad och gör sedan paus för mensen). En bieffekt av minipiller kan vara att du blöder en hel del de första tre månaderna men sen kan mensen försvinna helt och hållet.
Om du redan har humörsvängningar så skulle åtminstone jag vara tveksam på att ta extra hormoner, många blir retligare. Glöm INTE att berätta för den du träffar på UM att du har ganska dåligt humör till att börja med. P-ring kan vara ett alternativ för då är hormonerna mer lokalbaserade och går inte genom hela ditt system för att ge effekt.
Har ni testat kondomer som inte är gjorda av latex? Det kan ju vara att du har en latexallergi och därför blir irriterad, i vanliga fall så ska det inte kännas.
Ppiller påverkar en som ovan redan skrivet på flera olika sätt, och olika kvinnor på olika sätt. Det är din kropp och din pojkvän har ingen som helst talan i detta. Testa latexfria kondomer och boka en tid på ungdomsmottagningen där du kan diskutera igenom alla olika alternativ med en barnmorska. Tänk också på att kondom utöver sjukdomar och graviditet indirekt skyddar mot cancer då många livmodercancerformer kommer av bakterierna från sädesvätskan.
Jag använder prionelle P-piller och är så glad att jag började. Det är liksom säkerheten att ändå få sin mens så man vet att man inte är gravid men också att man kan hoppa över sin mens om man vill. Jag är en extremt glömsk person men jag har mina p-piller på mitt nattugsbord bredvid min telefon och tar dom varje dag när jag vaknar. Det är liksom en vana så missar i stort sett aldrig. Har glömt att ta några gånger men då ser jag till att använda kondom i en vecka så är det lugnt! Men go for it, jag är glad att jag gjorde det!
Jag tar själv p-piller och det är oftast bäst att testa med det först, fråga personen som jobbar där och hör med hen vad som är bäst för dig, dem brukar ge förslag om vad du kan testa innan du skaffar spiral etc, för då kan du vara mer säker på hur just dem hormonerna påverkar dig. <3