Jag började få tvångstankar när jag börja högstadiet för jag har aldrig haft bra betyg och nu fick jag någon stress som blev att jag måste göra allt perfekt annars funkar det inte. Det börja med att jag började få jobbiga tankar som är inte så trevliga att ha och sedan fick jag någon form av hypokondri och det ledde till att jag började göra olika tvångshandlingar. Ni som inte fattar vad jag pratar om börjar jag eller jag har något som kallas ocd det är ganska jobbigt och man får bacillskräck och ja det är bättre om nu söker upp det . Iallafall så har jag pratat med kuratorn men han säger att han inte kan göra mer än att bara prata och att jag kanske borde vända mig till någon mer som är insat i detta ämne. Jag kan knappt gå på toa måste liksom göra kranen ren varje gång jag tvättar händerna och jag kan knappt röra handtag längre. Jag har bara en stor skam om detta och jag vet inte vad jag ska göra och detta gå i perioder och jag bara känner att jag måste få hjälp vart ska jag vända mig?
Hej, jag har lite liknande besvär men inte så stora som tur är. Jag har acnebesvär och pillar mycket på läppen. Spegeln är min värsta fiende kan man säga. Har även pratat med psykolog om detta men hon sa att hon inte visste vad hon kunde hjälpa mig med för att jag kommer på så bra förslag själv. Det bästa för mitt fall har varit att alltid har händerna i rörelse tillexempel måla, plocka upp disken eller annat som fokuserar tankarna bort från hur ditt ansikte ser ut. Också har jag en hamster från kawaii shop som jag har runt handleden. Kramar om den när jag märker att fingrarna kommer för nära läppen. Samtidigt ger det mig starkare muskler i händerna. Bacillskräck har jag inte, sminkar mig heller aldrig och umgås bara med folk som accepterar att se hur jag ser ut när jag har mitt hudbesvär. Då mår jag bättre och psykiska stressen minskar. Läkaren har sagt att hudbesväret jag har gör inget skadligt för huden, det bara ser otrevligt ut att titta på och det lugnade mig när jag hörde det. Samtidigt när jag vet att det bara är psykiska tankar jag har också som får mig att börja pilla på ansikten pga stress så säger jag åt mig själv att det är bara jag som behöver tänka annorlunda tillexempel att hålla händerna aktiva jämt 🙂 hoppas det hjälper dig något eller piggar upp dig! /SkeletonGirl