Aviseringar
Rensa alla

Panikångest?

mdma
 mdma
Ämnesstartare

De senaste tre veckorna-ish så har jag haft väldigt svårt med sömn. Jag är fysiskt och mentalt aktiv om dagarna, tränar 4-6 gånger i veckan och pluggar. Jag kan vara väldigt trött på eftermiddagarna och nästan somna sittandes i min datorstol ifall jag inte ser till att sträva emot tröttheten.

När kvällen väl kommer och jag ska sova är det en helt annan visa. Det lägger sig som ett tryck runt bröstkorgen och min övre rygg, som att någon "kramar" runt mig och jag kan inte andas ordentligt, jag för hög och ojämn puls med hjärtslag som slår till hårdare lite då och då. Det resulterar i att jag inte får sova mycket alls, snittar nog på 3,5 timmar per natt skulle jag tro.

Nu då jag aldrig upplevt liknande eller aldrig övervägt att jag någonsin haft ångest i mitt liv så vet jag inte vad detta är eller beror på, men efter lite googlingar så stämmer det mycket överens med symptom för ångest/panikångest. 

Någon här som relaterar och fått sig diagnostiserad?

Citera

Ptsd kan va en diagnos som har med ångest och depressioner och även pykiskohälsa

SvaraCitera
L Y S

Jag skulle gissa på utmattning. Du behöver vila. Själva utmattningen kan sen bero på mycket oro kring något. Är det något särskilt som har oroat dig de senaste veckorna som gjort sömnen sämre? När/hur startade sömnproblemen?

SvaraCitera
L Y S

För övrigt, det är stark ångest du har på kvällen/natten, men det är ett symptom, inte själva grundproblemet.

SvaraCitera
mdma
 mdma
Ämnesstartare

L Y S:
Jag skulle gissa på utmattning. Du behöver vila. Själva utmattningen kan sen bero på mycket oro kring något. Är det något särskilt som har oroat dig de senaste veckorna som gjort sömnen sämre? När/hur startade sömnproblemen?

Det började i takt med skolstarten denna hösttermin. Kanske har något med skolan att göra faktiskt.

SvaraCitera
L Y S

mdma :

Det började i takt med skolstarten denna hösttermin. Kanske har något med skolan att göra faktiskt.

Det låter rimligt med tanke på att det startade i takt med skolstarten. Har det blivit mer påfrestande att plugga än förut?

SvaraCitera
mdma
 mdma
Ämnesstartare

L Y S:

Det låter rimligt med tanke på att det startade i takt med skolstarten. Har det blivit mer påfrestande att plugga än förut?

Egentligen inte. Känns bara som att det aldrig tar slut och att jag inte får ut vad jag vill utav det typ, en svag känsla av att det är lönlöst.

SvaraCitera
L Y S

mdma :

Egentligen inte. Känns bara som att det aldrig tar slut och att jag inte får ut vad jag vill utav det typ, en svag känsla av att det är lönlöst.

Ok, känner du att du vill fortsätta med den utbildningen eller byta/sluta? När man har sån stark ångest som du har nu betyder det att något måste ändras, sen hur det ska ändras får du fundera över vad som passar dig bäst. En sak är säker däremot, ångesten kommer inte ge med sig tills du har ändrat eller bestämt att du ska ändra din tillvaro till något du mer trivs med. Tills dess är det nog bäst att du besöker läkaren så du får sömnmedel så att du iaf kan sova bättre tills du har löst problemet med skolan. Risken finns annars att ångesten bara blir värre eftersom du blir mer och mer utmattad p.g.a. sömnbristen.

SvaraCitera

Det kan bero på att du tränar för mycket och trötthet i kombination med stress är aldrig bra

SvaraCitera

mes

SvaraCitera

youngvobb:
mes

haha sluta

SvaraCitera

För mycket MDMA möjligtvis?

Ledsen

SvaraCitera