Macktorsken:
Ja men vad menade du med barnen?
Att de kanske är sjuka och måsta ha dyr medicin. Men du ansåg ju att fyra småsyskon var otrolig, så jag drog ner till till ett syskon
Macktorsken:
Vissa barn vågar inte säga emot sina föräldrar. Helt klart så lyckades dom få vad dom ville och inte vad hon/han ville. Då är det något fel.
Han får la skylla sig själv om han inte säger ifrån. Du vet ju inte ens hur det gick till, de kanske bara utövade lite manipulering och sa "vi blir MYCKET GLADA om du läser xxx"
Inte Gugge:
Att de kanske är sjuka och måsta ha dyr medicin. Men du ansåg ju att fyra småsyskon var otrolig, så jag drog ner till till ett syskon
Men jag menade allt i kombination som du rabblade upp.
Inte Gugge:
Han får la skylla sig själv om han inte säger ifrån. Du vet ju inte ens hur det gick till, de kanske bara utövade lite manipulering och sa
Dold text: Tror det är en hon
Men det är inte så lätt för vissa att säga emot sina föräldrar. Föräldrarna kan utnyttja det.
Macktorsken:
Men jag menade allt i kombination som du rabblade upp.
Att det tar massa av mammans kassa lön Så hon kanske måsta ha studiebidraget för att överlava och försörja sin familj
Macktorsken:
hon
spelar la ingen roll, fast det skulle förklara mesigheten
Macktorsken:
Men det är inte så lätt för vissa att säga emot sina föräldrar. Föräldrarna kan utnyttja det.
Nej nej, men vill man verkligen inte så får man säga ifrån
Ts borde titta på:
MUA2B:
?
Pröva att snacka med dina föräldrar?
Macktorsken:
Störda föräldrar, du borde ha struntat i vad dom säger.
Hade inget val föräldrarna måste ju skriva på. Men allt händer ju för en anledning. . .
Inte Gugge:
Eller så är de fattiga och behöver pengarna?
LOL! Nej det är inte alls så ^^ Dom har pengar så det räcker över.
Inte Gugge:
Tänk om han har en ensamstående morsa med fyra småsyskon varva två av dem har astma eller annan sjukdom som kräver dyr medicin Och mamman jobbar som... hm... ptja... hon jobbar inom vården och får ut runt 16k efter skatt och så lägger vi till lite lån på huset och studieskulder osv
Skit vad nära du var vi är fyra och min pappa är knappt hemma Men det är inte så dom har bra med pengar. . . och ingen av oss har någon sjukdom heller.
PS. Jag är en tjej BTW
Om det var så att dom behövde pengarna så skulle dom kunna få dom bara jag är medveten om det så är det lugnt
MUA2B:
LOL! Nej det är inte alls så ^^ Dom har pengar så det räcker över.
Har de gåett någon anledning ?
MUA2B:
Skit vad nära du var vi är fyra och min pappa är knappt hemma Men det är inte så dom har bra med pengar. . . och ingen av oss har någon sjukdom heller.
Sa ej att du hade så, men att folk kan ha det så och att det inte alltid är helt orimligt att föräldrar tar studiebidrag
MUA2B:
Hade inget val föräldrarna måste ju skriva på. Men allt händer ju för en anledning. . .
Men det finns alltid andra vägar.
Dina föräldrar ska ge dig dina pengar.
Macktorsken:
Dina föräldrar ska ge dig dina pengar.
De måste fortfarande inte, innan hon blir 18 Tekniskt sett så är det ej hennes pengar eftersom de betalas ut till föräldrarna.
Inte Gugge:
De måste fortfarande inte, innan hon blir 18 Tekniskt sett så är det ej hennes pengar eftersom de betalas ut till föräldrarna.
Ja det är klart, för att man inte kan ha ett eget konto under 18 år.
Men det heter studiebidrag vilket är till dom som går i gymnasiet eller folkskola. Hennes föräldrar jobbar så jag förstår inte varför dom ska ha någon rätt att ta den.
Macktorsken:
Men det heter studiebidrag vilket är till dom som går i gymnasiet eller folkskola. Hennes föräldrar jobbar så jag förstår inte varför dom ska ha någon rätt att ta den.
Men systemet är gjort så att föräldrarna inte MÅSTE ge pengarna till sitt barn. Sen kan man tycka vad man vill om det, men det finns inget juridiskt som tvingar föräldrarna att ge studiebidraget till sitt barn innan barnet har blivit myndigt.
Macktorsken:
Men det heter studiebidrag vilket är till dom som går i gymnasiet eller folkskola.
Det ska gå till att försörja den som går i gymnasiet. Är du under 18 bedöms det som att föräldrarna står för hela din försörjning, och därför får de bidraget. Är du över 18 bedöms det att du står för en del av din försörjning själv, därför får du bidraget.
Easy as that. Det klart, om hans föräldrar tvingar honom att försörja sig själv och inte betalar hans mat och kläder är det ju fel av dem att ta det, men han är 16 och det är faktiskt upp till dem om de vill säga "här får du mat och kläder" eller "här får du 1050 spänn, köp din mat och dina kläder själv".
Det är så det fungerar. Man kanske inte alltid tycker att det borde fungera så, men det gör det.