Aviseringar
Rensa alla

pierca tungan,

Ämnesstartare

jag vill pierca tungan snart, men undrar lite saker innan,
t ex, är det sant att man kan få problem med att prata, att man börjar läspa, och nu menar jag inte under läke tiden, utan efteråt när piercingen är helt läkt?
och så undrar jag, känns det konstigt att kyssa någon med tungpiercing? alltså för den som man kysser?
tack på förhand![bigsmile]

Citera
Ämnesetiketter
blum
 blum

jag vill också, men blir livrädd när jag ser såna där vidriga bilder på infekterade tungpiercings. 🙁 Hur stor är risken att det blir så egentligen?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Hur stor är risken att det blir så egentligen?

jag tror inte det är så stor risk att det blir infekterat, bara man sköter om det, tvättar det och inte gör sånt som dom rekomenderar att man inte ska göra underläke tiden, [smile]

SvaraCitera

elihcarlson:

är det sant att man kan få problem med att prata, att man börjar läspa, och nu menar jag inte under läke tiden, utan efteråt när piercingen är helt läkt?

Risken för att man börjar läspa med tungpiercing är väldigt liten, har själv ingen men har läst det på piercingstudios hemsidor osv. Händer ju att man läspar under tiden tungan är svullen, men annars inte.

Lindblom:

Hur stor är risken att det blir så egentligen?

Inte så stor om du sköter piercingen som du ska. Följ bara skötselråden du får så ska allt gå finfint!

SvaraCitera

Äh, jag känner många med tungpiercing och ingen av dom har börjat läspa eller liknande, tror inte det är så stor chans. Och även om det skulle hända så kan man ju antingen leva med det, träna bort det, eller ta ut staven. Se bara till att ha rätt storlek på staven och kulorna. Inte för lång stav, då läspar du, och samma sak med för stora kulor. 4 mm kula och staven ca 12 mm.

Om det känns konstigt att kyssa någon med tungpiercing, nej inte konstigt, ovanligt kanske. Egentligen är det som vanligt, förutom att man känner kulan men det blir aldrig WTF-moment så att man drar bort liksom.

SvaraCitera

Jag har det och jag läspar inte, mitt tips för att inte skada tänder och att det ska läka så bra som möjligt är att du går till en bra piercare (och känd, dom e ju inte kända för intet lixom) för då kan dom hjälpa dig hitta stavar som är lagom långa, när det har läkt, så att inte tänder och tandkött förstörs. Sen på din andra fråga så kan jag ju inte svara exakt, men jag vet att den känns när man kysser någon men det är inget extremt så att personen i fråga slutar, de har aldrig hänt mig iallafall XD hoppas de hjälpte lite [wink]

SvaraCitera

Sen så menar jag inte att man inte får infektioner om man går till en känd utan att dom ger (troligtvis) bättre skötsel råd.

SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för alla svar, har hjälp mycket!
men fortsätt skriv![y]

SvaraCitera

I munnen har man saliv som är till för att döda bakterier osv. som vi för dit när vi t.ex. äter. Därför är det mycket mindre vanligt att man får infektioner och liknande när man piercar tungan, labret, smiley osv. i jämförelse med t.ex. navel och ögonbryn. Inte minst så kommer man ofta åt dom två ställena men de har inte något eget reningsverk.

Good 2 know-facts

SvaraCitera

Det kan uppstå mer eller mindre udda situationer när man kysser och den man kysser bestämmer sig för att leka med ens piercing. I övrigt är det inte någon större skillnad när man kysser i alla fall, har själv aldrig kysst någon som har tungpiercing så hur det känns att bli kysst av en vet jag inte.

SvaraCitera

Jag har piercing i tungan och det gjorde inte alls ont när han gjorde det på mig men problemet var att det gjorde ont efter i kanske 3-5 dagar. Du kan dock inte äta något men du känner iaf inte att du blir hungrig 😛 för jag kände inte hunger 😛 men iaf din tunga kommer att svullna upp och du kommer börja läspa lite men det är inte så farligt för det går bort efter någon dag.

Du ska varje dag skölja den med munsköljning ( listerine, colgate munskölj) och om du har kunnat äta något så måste du ta munsköljning för att ta bort bakterier och massa sånt skit. =)

Jag fick inte alls någon infektion jag klarade mig galant me allt =)

SvaraCitera
Ämnesstartare

fortsätt skriv! [y]

SvaraCitera

Det att man inte kan äta något är nog ganska individuellt. Visst kan det vara svårt eftersom att tungan antagligen är svullen, men det är nog inte så att man inte alls kan äta. Jag har en piercing i läppen, och dom första gångerna jag skulle äta var det lite svårt och ovant, men efter ett tag hade jag fått i mig all mat utan större problem. Så fortsätt ät mat som vanligt om du känner att du kan, det är bara att ta det lite försiktigt när man tuggar i början sådär. [wink]
För att förebygga svullnaden som blir så kan du suga på isbitar i några timmar efter det att du piercat dig! Dessutom gör det inte ont, utan det är ömt..

SvaraCitera