Jag kommer rösta SD
Idontwannasleep:
Vänster/centerpartiet
Inte för att verka som att jag ifrågasätter dig på något sätt men det är rätt stor skillnad på V och C. Dock så finns det rätt många (typ var femte person) som hoppar mellan att rösta vänster i ett val och i nästa val rösta höger.
Vad med dessa partier finner du är mest intressant politiskt? 🙂
Trevlig-Snubbe:
Vad får dig att tro att SD-män vill att frun måste bli hemmafru?
Det beror på vad som räknas som SD-män. Jag tror inte att alla som röstar på SD vill ha hemmafruar. De flesta är mer insatta i invandringspolitiken (vilket jag inte är). När jag berättat och ifrågasatt de åsikter SD har som berör kvinnor så har många SD:are jag träffat ingen koll.
Jag nämnde inte SD-män utan partiet SD. De tycker att kvinnans viktigaste roll är att sköta hemmet och barnen
Emer: Jag nämnde inte SD-män utan partiet SD. De tycker att kvinnans viktigaste roll är att sköta hemmet och barnen
Vem har sagt det?
Emer:
Det beror på vad som räknas som SD-män. Jag tror inte att alla som röstar på SD vill ha hemmafruar. De flesta är mer insatta i invandringspolitiken (vilket jag inte är). När jag berättat och ifrågasatt de åsikter SD har som berör kvinnor så har många SD:are jag träffat ingen koll.
Det stämmer det du säger. Sen finns det säkert en klick i SD som tycker att kvinnor gott kan bli hemmafruar vilket jag inte tycker är en särskilt bra idé.
Emer: Jag nämnde inte SD-män utan partiet SD. De tycker att kvinnans viktigaste roll är att sköta hemmet och barnen
Du sa inte SD-män men jag tolkade det så med tanke på det här att bli hemmafru. Jag tänkte väl lite inskränkt kanske.
Jag vet inte var i SD:s politik som framhärdar ett sådant synsätt. Jag tror att många som röstar på SD inte tycker så utan att det är helt andra frågor som styr som migrationspolitiken som du själv tog som exempel.
Inte för att verka som att jag ifrågasätter dig på något sätt men det är rätt stor skillnad på V och C. Dock så finns det rätt många (typ var femte person) som hoppar mellan att rösta vänster i ett val och i nästa val rösta höger.
Vad med dessa partier finner du är mest intressant politiskt? 🙂
Nej, jag ska rösta på SD
Idontwannasleep:
Nej, jag ska rösta på SD
Tyvärr det enda vettiga alternativet man kan väljas mellan så som det är nu.
Trevlig-Snubbe:
Tyvärr det enda vettiga alternativet man kan väljas mellan så som det är nu.
Nej, förlåt det var miljöpartiet jag menade
Idontwannasleep:
Nej, förlåt det var miljöpartiet jag menade
Ah. Ja de lär nog inte komma över riksdagsgränsen. Deras politik är förövrigt mest symbolpolitik, de gör inte så mycket för miljön. Ibland så gör de inte ens miljön en tjänst då de gör så att vi tvingas importera el från resten av Europa som använder sig av kolkraft så att det släpps ut mer koldioxid. Rösta på ett annat parti om du bryr dig om miljön (nej C är inte heller ett bra miljöalternativ).
Asstriid: Vem har sagt det?
Trevlig-Snubbe: Jag vet inte var i SD:s politik som framhärdar ett sådant synsätt. Jag tror att många som röstar på SD inte tycker så utan att det är helt andra frågor som styr som migrationspolitiken som du själv tog som exempel.
De säger såklart inte rakt ut att de vill ha hemmafruar. Men det skinner igenom i deras politik. De vill återinföra sambeskattning vilket innebär att som gift kvinna lönar det sig inte att arbeta. Och tillsammans med det vill de också återinföra vårdnadsbidraget. Då blir det såklart kvinnan som får stanna hemma. SD är också emot att pappor ska få vara föräldralediga eftersom de anser att bästa för barnet är om mamman är det.
I nuläget inget. Möjligtvis AfS men det återstår att se vad jag faktiskt tycker om dom.
Kanske ställer upp själv i valet.
Emer:
De säger såklart inte rakt ut att de vill ha hemmafruar. Men det skinner igenom i deras politik. De vill återinföra sambeskattning vilket innebär att som gift kvinna lönar det sig inte att arbeta. Och tillsammans med det vill de också återinföra vårdnadsbidraget. Då blir det såklart kvinnan som får stanna hemma. SD är också emot att pappor ska få vara föräldralediga eftersom de anser att bästa för barnet är om mamman är det.
Var har du fått detta ifrån, läser man på deras sida så är det inte alls den bilden man får av deras familjepolitik. Att folk tycker saker hej villt är inget nytt men man ska läsa på vad som står på deras sida för att verkligen avgöra vad partiet faktiskt står för. Det är inte heller säkert att allt som folk säger är säkert, inte ens från företrädare för SD eftersom att vissa säger saker som inte är förankrat i partiet.
Här är SD:s familjepolitik: https://sd.se/vad-vi-vill/familjepolitik/
Var har du fått detta ifrån, läser man på deras sida så är det inte alls den bilden man får av deras familjepolitik. Att folk tycker saker hej villt är inget nytt men man ska läsa på vad som står på deras sida för att verkligen avgöra vad partiet faktiskt står för. Det är inte heller säkert att allt som folk säger är säkert, inte ens från företrädare för SD eftersom att vissa säger saker som inte är förankrat i partiet.
Här är SD:s familjepolitik: https://sd.se/vad-vi-vill/familjepolitik/
Jag brukar mest läsa på partiernas hemsidor om jag vill kolla upp om någonting är sant eller inte, eftersom det såklart är vinklat för att få partiet att framstå bättre. Läser hellre på nyheterna eller kollar på debatter där de uttalar sig. Vet inte om allt som jag skrev förut fortfarande är helt aktuellt men jag vet att SD har stått för de grejerna. Men har också hört att de ändrat sig om mycket för att få mer kvinnliga röster. Min åsikt är iallafall inget ”hej vilt” bara för att jag inte läser om SD fina sida på deras hemsida. Och om SD företrädare säger dumma saker i media så tycker jag inte bara att man ska se förbi det eftersom det inte var förankrat till partiet. För då kan man ju undra varför de har personen som företrädare?
Emer: Vet inte om allt som jag skrev förut fortfarande är helt aktuellt men jag vet att SD har stått för de grejerna.
Deras politik förblir alltid densamma innerst inne. De ändrar sitt partiprogram stup i kvarten för att undkomma kritik och för att bli mer kompis med M och KD.
Emer:
Jag brukar mest läsa på partiernas hemsidor om jag vill kolla upp om någonting är sant eller inte, eftersom det såklart är vinklat för att få partiet att framstå bättre. Läser hellre på nyheterna eller kollar på debatter där de uttalar sig. Vet inte om allt som jag skrev förut fortfarande är helt aktuellt men jag vet att SD har stått för de grejerna. Men har också hört att de ändrat sig om mycket för att få mer kvinnliga röster. Min åsikt är iallafall inget ”hej vilt” bara för att jag inte läser om SD fina sida på deras hemsida. Och om SD företrädare säger dumma saker i media så tycker jag inte bara att man ska se förbi det eftersom det inte var förankrat till partiet. För då kan man ju undra varför de har personen som företrädare?
Man ska väl inte tro vad vad en del journalister påstår, vissa tycker saker hej vilt som inte har någon substans, en del har underbyggda åsikter. Absolut, SD har en fin hemsida där det inte står något dumt. SD är ju kluriga då de som du säger ändrar sig, sparkar ut folk lättvindigt osv. Jag vill gärna se vad du har som underbygger dina åsikter, det vore kul att få titta på det!