Hörde jag att de skulle fixa i Stockholm innan (eller under) året 2012. Har dock ingen källa på't, men mina mödrar diskuterade den framtida hierarkin då båda är bussförare. Tydligen skulle man kunna köpa en egen buss och därmed kunna bestämma priserna själv.
Låter befängt, tycker jag. Som ett aprilskämt i november.
Vad tycker du?
Låter som en usel idé då det skulle drabba både folk som är beroende av lokaltrafiken & miljön.
Om det inte finns ett centraliserat system för priser, betalningar/busskort och linjekartor/tidtabeller så är det ju helt mongo. Men jag antar att det här inte är nåt som skulle påverka SL-trafiken, utan mer handla om långfärdsbussar och speciallinjer etc? Då är det väl helt okej. Man får väl redan starta bussbolag om man känner för det?
Penstrokes:
Man får väl redan starta bussbolag om man känner för det?
Ah. Har en kompis vars pappa har ett långfärdsbussbolag. Han är dum som en sten, min kompis alltså. Men en jättefin människa!
Blir lite sorgligt bara att han med största sannolikhet kommer att köra det företaget i botten en vacker dag
höhö April i November, något man aldrig skulle kunna förvänta sig scary
Penstrokes:
skulle påverka SL-trafiken, utan mer handla om långfärdsbussar och speciallinjer etc?
Dock är de slförare så det är konstigt om detta tagits upp på deras jobb. Fast de kanske har fått saker och ting om bakfoten? Men om det redan går att starta egna företag på så vis, så är det här ändå någonting nytt och skulle på så vis kunna beröra SL.
isola:
Blir lite sorgligt bara att han med största sannolikhet kommer att köra det företaget i botten en vacker dag
Fnissade lite. ;>
Harpyja:
Dock är de slförare så det är konstigt om detta tagits upp på deras jobb. Fast de kanske har fått saker och ting om bakfoten? Men om det redan går att starta egna företag på så vis, så är det här ändå någonting nytt och skulle på så vis kunna beröra SL.
Det låter väldigt konstigt att busschaufförer anställda av SL skulle kunna köpa loss egna bussar och bestämma egna biljettpriser. Det skulle ju aldrig fungera effektivt, utan irritera livet ur samtliga resenärer om de aldrig visste hur mycket en resa kostade etc.
Det kanske handlar om nåt typ av vinstdelningsprogram. Vet att taxichaufförer ofta köper loss en bil och således blir delägare i taxibolaget. Men att de själva skulle bestämma biljettpriser låter idiotiskt och långsökt.
Penstrokes:
Det låter väldigt konstigt att busschaufförer anställda av SL skulle kunna köpa loss egna bussar och bestämma egna biljettpriser. Det skulle ju aldrig fungera effektivt, utan irritera livet ur samtliga resenärer om de aldrig visste hur mycket en resa kostade etc.
Ja, därför tyckte jag att det låter befängt. Men de nämnde också någonting om "de vill ha samma system som England". Jag har förvisso aldrig varit i England, har du?
Harpyja:
Jag har förvisso aldrig varit i England, har du?
Nix. Har ingen aning om hur det funkar där.
Penstrokes:
Nix. Har ingen aning om hur det funkar där.
God damn it. Så går det när man inte är allvetande.
Antagligen för trött för att ta reda på det inatt också. Låter tråden vila i hopp om en diskussion jag, som vanligt, kan följa utan att delta i.
Kom igen ungdomar. Ni brukar vara bra på att ordbajsa. Gör mig smartare.
Harpyja:
God damn it. Så går det när man inte är allvetande.
Det har alltid varit min brist.
Harpyja:
de vill ha samma system som England
Vet inte mycket för resten av England men i London har man ju i alla fall samma busskort för bussar,tåg och tunnelbana. Tror att dessa ägs av samma och att det är statligt, men man kan nog hitta svaret för London iaf på http://www.tfl.gov.uk/home.aspx
Penstrokes:
Om det inte finns ett centraliserat system för priser, betalningar/busskort och linjekartor/tidtabeller så är det ju helt mongo. Men jag antar att det här inte är nåt som skulle påverka SL-trafiken, utan mer handla om långfärdsbussar och speciallinjer etc? Då är det väl helt okej.
sl är väl redan delvis privatägt? eller är det bara tunnelbanesystemet?
SL äger tunnelbanesystemet, men tjänsten att sköta om tunnelbanan hyrs ut till privata företag.