Aviseringar
Rensa alla

Problemet med religion och skola.


Ämnesstartare

Är inte största problemt att både lärare och elever inte är tolleranta mot "oliktänkande"?


   
Citera

njjjeeeeaaaaeeeeeeeeeeeeeeeooo kanske de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker samtiga bara ska hålla käften om sin tro, och låtsas som att ingen har en tro från början (nu vet jag att det märks på andra sätt, men jag menar att man ska helt enkelt se på alla likadant). Då kan man se på olika religioner neutralt, och folk slipper bråka så jävligt... Varför vill man att andra ska ha koll på ens tro, anyways?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Jag tycker samtiga bara ska hålla käften om sin tro

Går ju inte om t ex em muhamedan inte vill ha griskött, då undrar ju skolköket varför och även om han inte vill vara med på svenskens vemodiga firanden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Går ju inte om t ex em muhamedan inte vill ha griskött, då undrar ju skolköket varför och även om han inte vill vara med på svenskens vemodiga firanden.

standby:

(nu vet jag att det märks på andra sätt, men jag menar att man ska helt enkelt se på alla likadant)

äh. Någon fattar säkert poängen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

äh. Någon fattar säkert poängen.

Inte så säker på det.


   
SvaraCitera

Klart det ska vara öppet för oliktänkade! Dock har religon inget i skolan att göra 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att folk är oliktänkande är ju klart. Dock ska religion inte ha någonstans att göra i biologiklassen eller vetenskap rent allmänt, religion ska hålla sig till religionkursen.


   
SvaraCitera

kudde:

religion ska hålla sig till religionkursen.

Men då kan man ju också se det att det ses ur en annan synvinkel än tillex att man sitter och ber i skolan ? =)


   
SvaraCitera

Erik112:

em muhamedan

Gissar på att det skulle stå "En muhamedan"?
haha du om nån är verkligen inte öppen för oliktänkande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NUJÄVLARR:

haha du om nån är verkligen inte öppen för oliktänkande.

Där har du kapitalt fel.
Eller ska alla blommor vara gula!?


   
SvaraCitera

Erik112:

Är inte största problemt att både lärare och elever inte är tolleranta mot "oliktänkande"?

För att förstå vad du menar, vill jag bara ha ett förtydligande:

Du menar alltså att majoriteten av de lärare som undervisar i religion inte är *toleranta mot folk som har en annan trosuppfattning, t ex att läraren skulle ha något emot elever som är muslimer, om han/hon själv var kristen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

Du menar alltså att majoriteten av de lärare som undervisar i religion inte är *toleranta mot folk som har en annan trosuppfattning, t ex att läraren skulle ha något emot elever som är muslimer, om han/hon själv var kristen?

Mja, det skulle jag nog påstå. Min religionslärare lägger typ 80% av tiden på kristendom och plöjer sen snabbt igenom resten av religionerna. Detta är ju egentligen helt galet, det är ju mist lika viktigt att förstå islam tex. Även asiatiska religioner och livsåskådningar börjar ju tränga sig in i sverige.

Erik112:

Är inte största problemt att både lärare och elever inte är tolleranta mot "oliktänkande"?

Exakt vad är du ute efter när du säger problem. Menar du generellt eller tänkte du på något speciellt?

Annars tycker jag att utöver en rent informativ generell religionsutbildning skall skolan ägna sig åt utbildning i världsliga ting. Det andliga är trossamfundens uppgift att sprida kunskap om.


   
SvaraCitera

Andy91:

Mja, det skulle jag nog påstå. Min religionslärare lägger typ 80% av tiden på kristendom och plöjer sen snabbt igenom resten av religionerna.

Okej, jag vet faktiskt inte hur det står till med religionsundervisningen, så det är intressant att höra din erfarenhet.

Jag har bara min lärare från högstadiet att basera min uppfattning på, och jag tycker att han planerade undervisningen ganska bra. Varje religion fick ungefär lika mycket tid var, och vi gick igenom kristendomen, hinduismen, buddhismen och islam, vilket jag anser är fullt tillräckligt. Vill man veta mer får man läsa på egen hand, eller alternativt fråga läraren.

Är det fler som upplever sin religionsundervisning som "partisk"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kudde:

Att folk är oliktänkande är ju klart. Dock ska religion inte ha någonstans att göra i biologiklassen eller vetenskap rent allmänt, religion ska hålla sig till religionkursen.

Varför? Finns det något uppenbart problem med att poängtera att de mest vedertagna vetenskapliga teorierna faktiskt också har konkurrenter, som till exempel diverse former av kreationism?

Blir inte hela religionsundervisningen lite meningslös om man på alla sätt väljer att ha attityden att "ja, och sen finns det dårar som tror såhär också"?


   
SvaraCitera