Aviseringar
Rensa alla

Programmeringsutmaning deluxe?


RadioAktivMakaron:

Intresserad!


   
SvaraCitera

Jag är på, håller på att plugga C#, kan vara bra att hålla sig fräsch under loven. Kan inte lova att jag hinner med ett bidrag dock, men kommer görat om jag har tid över. Inte så jätteerfaren dock, iaf inte med C#


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

ontasså:

Intresserad

Moget att anmäla sig två gånger. [wink]


   
SvaraCitera

Åtta:

Moget att anmäla sig två gånger.

SHHHH!!!!1 [blush]


   
SvaraCitera

Jag är också med på tåget, om diskussionen så småningom konkretiseras.


   
SvaraCitera

Åtta:

Just för tillfället är jag inne på någonting med genetik (inte nödvändigtvis faktisk verklig genetik, men någonting liknande), men jag har inte bestämt mig för något specifikt.

Jag vill göra nåt med mönster som sprider sig.


   
SvaraCitera

Räkna in mig!

Vill du ha en roligare, friare utmaning som dessutom är grafisk kanske nåt i stil med "ett program som gör precis vad som helst, så länge det använder Perlin noise på något sätt?" Eller vore det för svårt?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Gentlernen:

Eller vore det för svårt?

Konceptet är rätt, men att generera perlin noise är nog lite väl krångligt. Om jag kunde tillhandahålla en färdig metod för att generera det så vore det passande, men jag vill gärna se flera olika språk, toolkits o.s.v. och jag varken kan eller orkar göra tusentals exempel. Om det finns en wikipedia-sida med färdiga kodexempel i massvis med språk så skulle det nog kunna gå.


   
SvaraCitera

Åtta:

Om det finns en wikipedia-sida med färdiga kodexempel i massvis med språk så skulle det nog kunna gå.

Är det inte obligatoriskt att kunna översätta Pascal-liknande pseudokod till sitt favoritspråk? D:


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Gentlernen:

Är det inte obligatoriskt att kunna översätta Pascal-liknande pseudokod till sitt favoritspråk? D:

Inte när den ser ut såhär: [no-no]

 function Noise1(integer x)
x = (x<<13) ^ x;
return ( 1.0 - ( (x * (x * x * 15731 + 789221) + 1376312589) & 7fffffff) / 1073741824.0);
end function


function SmoothedNoise_1(float x)
return Noise(x)/2 + Noise(x-1)/4 + Noise(x+1)/4
end function


function InterpolatedNoise_1(float x)

integer_X = int(x)
fractional_X = x - integer_X

v1 = SmoothedNoise1(integer_X)
v2 = SmoothedNoise1(integer_X + 1)

return Interpolate(v1 , v2 , fractional_X)

end function


function PerlinNoise_1D(float x)

total = 0
p = persistence
n = Number_Of_Octaves - 1

loop i from 0 to n

frequency = 2i
amplitude = pi

total = total + InterpolatedNoisei(x * frequency) * amplitude

end of i loop

return total

end function

   
SvaraCitera

Just kodningen där är väl inte så jobbig, förutom hur <<-operatorn skall tolkas på andra raden. Dock har scriptet lite luddiga aritmetik på sina ställen.


   
SvaraCitera

OnT: Göra en väldigt enkel webbserver (hanterar HTTP GET typ) på minst antal rader? Det låter skoj.


   
SvaraCitera

Comrade Premier:

OnT: Göra en väldigt enkel webbserver (hanterar HTTP GET typ) på minst antal rader? Det låter skoj.

Låter ju skittråkigt.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

enni:

Låter ju skittråkigt.

Detta. Och dessutom är det alldeles för snävt.

Men nu känns det åtminstone som att vi har tillräckligt många som är intresserade. Ska försöka peta ihop något till ikväll.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Tråden låst


   
SvaraCitera