Som de flesta västsvenskar säkert vet är det tänkt att en avgift ska tas ut av bilister som rör sig i Göteborgs-området.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ngselskatt_i_G%C3%B6teborg
Detta är ett beslut som inte uppskattats särskilt mycket av många. Speciellt med tanke på hur dyrt det redan är att köra bil och med tanke på hur Västrafik lyckats bli hatade på grund av sitt nya betalsystem och annat.
Protester förekommer, till exempel har det bildats ett nytt lokalparti och Nordisk Ungdom genomförde den 14 mars en mindre protestaktion utanför moderaten Jan Hallbergs hus.
Frågan är om politikerna kommer bry sig om vad folket tycker. Vad tror ni? Hjälper det att protestera, eller kommer de ändå köra över folket?
Hur gick det i Stockholm...?
Myksa:
Hur gick det i Stockholm...?
Gick väl ganska bra? Förutom att d kostade typ 1 miljard...
men trafiken minskade i stadskärnan och folk hade mkt lättare att ta sig fram vid rusningstid...
Eh tror jag iaf
Myksa:
Hur gick det i Stockholm...?
Precis, där struntade man totalt i att en klar majoritet av invånarna i kranskommunerna (de som måste passera betalstationerna för att komma in och ut) var emot trängselskatten. Medan en mycket knapp majoritet i Stockholms kommun var för. Hur kan folk fortfarande rösta på partier som skiter i vad folket tycker?
i stockholm gick det bra fast inte för invånarna
makarooner:
men trafiken minskade i stadskärnan och folk hade mkt lättare att ta sig fram vid rusningstid...
Det är ju givetvis en fördel, men frågan är om den lille medborgaren ska behöva betala det ur egen ficka. Borde man inte istället pressa biltillverkarna och andra företag att ta fram och producera miljövänliga bilar och bränslen? Det tycker iaf jag.
nationell socialist:
miljövänliga bilar
Tyckter de borde fokusera sig på bättre filter än mindre CO2
Eller främst förbättra kollektivtrafiken så bilar kan fasas ut i största möjliga utsträckning.
nationell socialist:
lille medborgaren
Äh, det är inte direkt så att dem inte får tillbaka pengarna + att det får folk att använda mer kollektivtrafik.
Synd bara att den ofta är fail
makarooner:
Tyckter de borde fokusera sig på bättre filter än mindre CO2
Eller främst förbättra kollektivtrafiken så bilar kan fasas ut i största möjliga utsträckning.
Med tanke på oljepriser och den begränsade tillgången till olja, borde bensin och dieselolja fasas ut helt så fort som möjligt. Det gäller bara att ta tag i skiten och inte låta storföretagens intressen styra hela tiden.
makarooner:
Äh, det är inte direkt så att dem inte får tillbaka pengarna + att det får folk att använda mer kollektivtrafik.
Synd bara att den ofta är fail
Jaså, får folk tillbaka pengarna som betalas? Dessutom är ju kollektivtrafiken i Sverige ett skämt.
nationell socialist:
Jaså, får folk tillbaka pengarna som betalas?
Inte direkt men du vet hur det är med skatter
typ sjukvård n stuff
makarooner:
Inte direkt men du vet hur det är med skatter
typ sjukvård n stuff
Frågan är ju dock om det medborgarna får tillbaka verkligen är värt att betala för. Får vi verkligen så mycket renare luft och minskad trafik tack vare trängselskatt? Nej, det kommer vi inte få. Kanske en liten minskning ett tag, men i det stora hela innebär det bara att de som måste åka in och ut i GBG och STHLM får det ännu sämre ekonomiskt, samtidigt som fordon och fabriker i hela världen spyr ur sig avgaser och som sagt, kollektivtrafiken är inte ett bra alternativ i dagsläget.
Dessutom är det en mycket allvarlig sak att politikerna skiter i vad folket tycker. Något som kanske är ännu mer allvarligt är att få visar vad de tycker.
nationell socialist:
GBG och STHLM får det ännu sämre ekonomiskt
De som bor där har det bäst ekonomiskt bäst i landet också
Visst, trängselskatter kanske inte är rätt väg att gå men tycker inte det gör så himla mycket.
makarooner:
De som bor där har det bäst ekonomiskt bäst i landet också
Jag bor inte så långt ifrån GBG och jag kan lova dig att många som bor i och runt staden knappast har det så bra ekonomiskt.
"- Fattar sossarna och miljöpartiet hur vanliga familjer kämpar för att få vardagen att gå ihop? Sluta göra det ännu jobbigare och dyrare att kunna sköta jobb och familj, skriver signaturen ”Karin”.
Flera av dem som är mot trängselskatten är boende på Hisingen.
- Jag som bor på Hisingen, innanför ringen, tvingas ju att få betala 60 kronor x 30 dagar = 1 800 kronor per månad extra då jag har ärenden och vänner utanför, skriver läsaren ”Lasse”."
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1862087/94-procent-ar-emot-trangselskatten
Hur kan en kommun få lägga beslut om en sån här sak det är helt obegripligt. Senast jag kollade så var det staten som hade ansvar för vägarna.
Jag hoppas för all del att ni i Göteborg slipper skatten den är inget annat än ett sätt för politikerna att sno åt sig ännu mera pengar utan att vare sig vägar eller kollektivtrafik blir bättre.