hur vet man att man har psykisk ohälsa och vad är era erfarenheter??
är väldigt fixerad över min kropp och vikt
mår dåligt i skolan
har ångest osv
Typ allting verkar räknas som psykisk ohälsa idag
Så känner jag med om mig o världen runt mig
Jag har haft anorexi, ortorexi, utmattningssyndrom/depression men bara nått jag har "självdignosierat" alltså ingen läkare eller något sådant som sagt detta. Psykisk ohälsa kan man väl inte definiera när man har det eller inte det är väl upp till en själv att tro att man har det eller inte
Ohälsa finns i alla möjliga former. T.ex så är du som ser själv ohälsan och smärtan som är svårare för andra att se eller så är det mycket tydligare för andra än det är för dig själv.
Ohälsa, vilken form det nu än visar sig i, varar oftast länge, konstant, eller så kan det återkomma vid tillfällen som associeras med ont. Att må dåligt är normalt och alla känner/upplever det vid olika ögonblick i livet. Vissa oftare än andra. Det brukar oftast då inte bli något större problem i längden utan det är något man måste få uppleva i livet utan att man kan riktigt göra något åt det.
Däremot så finns det andra (ganska många tyvärr) som mår dåligt oftare och värre än dom normala omständigheterna. Daglig ångest, depressioner, omedvetna fixeringar som gör att man inte kan slappna av och ha en fungerande vardag. Mår du tillräckligt dåligt att du känner att det stör din vardag, att du får problem med sömnen, sociala umgängen, varva ner, jobba/plugga eller att bara existera så kan det vara något ohälsosamt på gång. Ibland går det snabbt och smärtfritt att fixa bekymren efter att ha haft pratstunder med professionella kuratorer/psykologer som finns överallt att kunna nå, med eller utan hjälp av någon nära. Vissa andra känner att dom behöver mer stöd och tar då lite längre tid än andra för att må bättre och njuta av livets alla gåvor och nöjen.
TL:DR Om du mår såpass dåligt att du inte klarar av din vardag utan att det blir värre eller att det inte försvinner så kan det tyda på ohälsa eller något som bidrar till att det kan hända. Är det något speciellt som du har problem med eller är det lite allt möjligt? Vad för obehag känner du, lite mer detaljerat och hur länge på ett ungefär har du känt detta?
/Marre
Jag vet inte varför men vikt är ganska viktigt för mig och utseende. Jag mår super dåligt av min kropp och min bröst storlek. Jag har ganska mycket bråk med familjemedlemmar och andra nära och kära. Alla säger att man är fin som man är och ja det är man. Men det är lättare att säga det än att faktiskt tänka så... Alla i min klass är blonda och jag är brunett så jag sticker ut lite mer än dom andra. Jag har också svårt att koncentrera mig på skolan och arbetet... Jag brukar slå med pennan på bänken utan att jag tänker på det, Och därför hamnar jag ofta i korridoren.... Jag börjar komma in i puberteten före mina klasskamrater och har därför mycket humör svängningar och mår dåligt av det också!
Det är nog bäst om du går och pratar med en kurator, så kan hen hjälpa dig att gå vidare (till ev. psykolog). Ibland kan det vara ganska svårt att avgöra om en själv lider av psykisk ohälsa, så att få hjälp kan underlätta lite. Jag genomgick en utredning för ADHD och fick då diagnoserna ADD, GAD och panikångest, det enda jag trodde jag hade var ADHD. Det du kan göra är att läsa på om psykisk ohälsa, en bra länk!
Du kan alltid skriva till mig om allt mellan himmel och jord, har gått igenom mycket och har mycket erfarenhet av psykisk ohälsa.
Har du ångest har du iallafall en psykisk ohälsa
Att du är fixerad över din kropp och vikt kan vara OCD, eller leda till den svåraste OCD-versionen.
Att må dåligt i skolan depends. Skolångest, njaaa...
Vet inte om detta hjälper men http://doktorerna.com/tolkning/madrs-s-tolkning/
MADRS-S är ett självskattningstest för depression som ofta används i psykiatrin.
Du svarar på nio frågor där du kan välja mellan sex svarsalternativ med olika poäng. Välj ett alternativ per fråga och tänk inte allt för mycket på frågan.
Du ska svara på frågorna utifrån hur du har mått de senaste tre dagarna.
Lillen:
Vet inte om detta hjälper men http://doktorerna.com/tolkning/madrs-s-tolkning/MADRS-S är ett självskattningstest för depression som ofta används i psykiatrin.
Du svarar på nio frågor där du kan välja mellan sex svarsalternativ med olika poäng. Välj ett alternativ per fråga och tänk inte allt för mycket på frågan.
Du ska svara på frågorna utifrån hur du har mått de senaste tre dagarna.
Jag fick 22 p
Smiilllaa:
Jag fick 22 p
Då ligger du på en Måttlig depression. Skulle rekomendera att du prata det en läkare/ skolsköterska.
skälv hadde jag 26p när kag gorde den.
Lillen:
Då ligger du på en Måttlig depression. Skulle rekomendera att du prata det en läkare/ skolsköterska.skälv hadde jag 26p när kag gorde den.
Hoppas de blir bättre ❤️❤️
Tack 🙂
jag har psykolog kontakt och läkar kontakt, äter även antidepressiva tabletter.
det börja bli better för mig nu.