Aviseringar
Rensa alla

"Fick 0 kr i lön"

zIGGE

Klart som fan att du ska tycka synd om henne.

SvaraCitera

Artikeln finns inte för att en tjej blivit blåst på pengar. Den finns eftersom detta skett många gånger och nu vill man få folk att reagera på det och sluta acceptera att arbetsgivare ska få göra hur de vill med oerfarna sommarjobbare.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

...känns som att du beskyller skolan för saker du inte kan, hur mycket det innefattar framgår ej, men du är uppenbart sur för att skolan inte har berättat det du vill veta om arbetslivet.

Haha, nej jag är egentligen inte sur. Som du nu säger så kan jag problemfritt ta reda på mycket om hur det är att arbeta. Det motsäger dock inte min åsikt om att vissa faktorer i skolan känns oseriöst, vilket jag tycker är synd. Speciellt när lärare, som i sin tur har betalt arbete för ett jobb de valt själva, gör saken till en vad jag och många tyckte var oseriöst och dåligt engangerat. Jag beskyller inte skolan för att vissa individer är korkade nog att anställas utan betalning - men ja, jag tycker att skolverket kan städa upp lite bland sina prioriteringar. Jag tycker inte att svenska skolan är dålig over all, men det finns rum för förbättringar som jag tror kan vara till nytta.

Horrorshow:

ska dom inte införa någon form av privatekonomi nu?

Det vet jag inte. Om det är så så är det förhoppningsvis ett steg framåt. Egentligen tycker jag mest att skolan borde lägga lite mer energi i att understryka var vikten ligger när man söker jobb. Sen så är det självklart upp till eleverna hur seriöst de tar det.

Horrorshow:

Om skolan inte lär dig viktiga saker, ska du bara strunta i dessa saker och sedan böla ut i tidningar när saker går snett?

Nej... och det där har ingenting med någonting i mitt argument att göra. Som sagt, hon var korkad, men jag tycker det är rätt fånigt när människor ignorerar att hon faktiskt också blev blåst. Som sagt, jag tror inte att de hade anställt henne om hon hade bett om ett kontrakt. Dessutom så tolkade jag inte artikeln som att "böla ut", snarare att hon varnade folk för att inte vara lika dumma. Tycker ändå att det förtjänar en viss cred. Hade jag varit så dum så skulle jag skämmas som fan och hållt käften.

Horrorshow:

Alla dessa curlade nittiotalister som tycker att någon annan ska fixa det man själv inte orkar.

Ja, det där var ju ett intellektuellt uttalande för att komma från någon som har en sådan sylvass koll på
a) vilka kunskaper jag har av arbetslivet.
b) saker jag orkar.
[rolleyes]

SvaraCitera

Tamburinmannen:

Jag tycker inte att svenska skolan är dålig over all, men det finns rum för förbättringar som jag tror kan vara till nytta.

Vi verkar egentligen ha precis samma åsikter, det vore väldigt bra om skolan kudne lära ut sånna här saker men folk bör ta eget ansvar om skolan inte gör det.

Tamburinmannen:

Ja, det där var ju ett intellektuellt uttalande för att komma från någon som har en sådan sylvass koll på

Det var ingen släng till dig utan tjejen i artikeln och 90-talister i allmänhet.

SvaraCitera