Aviseringar
Rensa alla

Recension: Immanu el - Moen


Ämnesstartare

På de två år som förflutit sedan Immanu el fullkomligt knockade mig med mästerverket They’ll Come, They Come har de fem bandmedlemmarna vuxit upp från spralliga pojkar till ståtliga män. Och i takt med att de själva utvecklats har deras musik gjort detsamma.

De drömska, svävande ljudlandskap som präglade debuten har nu till stor grad invaderats av kraftfulla gitarrer, pulserande basgångar och smattrande trummor. Men musiken är precis lika känslosvallande som tidigare.

Claes Strängbergs bedårande stämma ligger nämligen som en ständig smekning ovanpå de driviga melodierna och ger en perfekt balans till det stundtals råa soundet.

[img1]

Redan efter inledande Agnes Day, som börjar ganska lugnt för att mot slutet brisera i frenetiskt instrumentmangel, dryper mina frasiga läppar av fukt. Men det är framförallt under andra halvan av albumet som salivavsöndringen sätter igång på allvar. Efter ljuvlig skönsång i May, galopperande pianoplink i Archers, gudomliga melodier i Tunnel och en himmelsk final i form av Storm, sitter jag alldeles utmattad och plaskar runt i en pöl av dregel.

Det enda jag egentligen saknar på Moen är lite större variation. Mixen mellan stegrande postrock med storartade klimax och stillsamma känslokavalkader, som bidrog till att göra They’ll Come, They Come så mästerligt, finns tyvärr inte. Istället känns det lite som att det är ungefär samma tempo, samma gitarrslingor och samma trumkomp genom större delen av skivan.

Men skit samma. Var för sig är i stort sett samtliga låtar alldeles fantastiska, och i slutändan går det inte att bortse från att Moen är lysande album från ett av landets absolut intressantaste band.

Moen släpps den 13 november och går att förhandsbeställa här.


   
Citera
Ämnesetiketter

André Vifot Haas:

Mixen mellan stegrande postrock med storartade klimax och stillsamma känslokavalkader, som bidrog till att göra They’ll Come, They Come så mästerligt finns tyvärr inte.

Mixen mellan stegrande postrock med storartade klimax och stillsamma känslokavalkader, som bidrog till att göra They’ll Come, They Come så mästerligt, finns tyvärr inte.

Det var en fin recension, men om jag ska klaga på någonting så skulle det nog vara att det är lite för många slaskiga metaforer. Typ:

André Vifot Haas:

en ständig smekning

André Vifot Haas:

frenetiskt instrumentonani

André Vifot Haas:

dryper mina frasiga läppar av fukt

André Vifot Haas:

salivavsöndringen

André Vifot Haas:

en orgasmisk final

André Vifot Haas:

pöl av dregel

Fan vad sugen jag är på att höra den här nu. Vad får den för betyg? 4?


   
SvaraCitera

Fler åsikter på denna tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad sägs om att jag minskar lite på de slaskiga metaforerna från:

Erik Nahlén:

frenetiskt instrumentonani

till "instrumentmangel"

och

Erik Nahlén:

en orgasmisk final

till "en himmelsk final"

Så får man liksom bort lite av sexanspelningarna.

----------

Jag gillar ju själv så som det var från början men när Erik frågade på msn om det verkligen passade skivan så började jag tänka om. Hade inte alls funderat över det innan.


   
SvaraCitera

Erik Nahlén:

Fler åsikter på denna tack!

Jag fixar detta imorgon efter jobbet samtidigt som jag uppdaterar Kenny Starfighter och lägger upp 17 again i systemet - nu måste jag sova


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jillie Kaaret:

Jag fixar detta imorgon efter jobbet

Vi slänger upp den imorgon. Men det är ingen fara med åsikter, det löste sig ändå [smile]


   
SvaraCitera

Uppe


   
SvaraCitera

Tråden låst


   
SvaraCitera