Aviseringar
Rensa alla

Redaktionsmöte 29/11


Ämnesstartare

Då var det dags för ett nytt redaktionsmöte imorrn( Skype klockan 19, som vanligt). Jag tänkte testa att på förhand lägga upp en liten “mötesordning” här, så att ni alla vet vad jag kommer att prata om och kan förbereda er lite mer. Ni ska ju inte behöva lyssna på när jag öser ur mig information hela tiden!

Jag vet inte hur det kommer funka, men vi prövar oss fram till något bra! [smile]

(Vi kommer säkert inte hinna prata om allt, men förbered er ändå - det vi inte hinner nu kör vi nästa gång!)

1. Jultexter
Vi behöver lite jultexter. Jag droppade ett förslag om att 1) skriva lite fler “Julkalenderklassiker” alternativt 2) sammanställa en lista över de bästa julkalendrarna. Alternativ två verkar vara uppskattat så jag tycker vi kör på det. Jag vill att ni funderar över vilka kalendrar som bör finnas med samt om det är någon ni är intresserade att skriva om!

Finns det andra jultexter vi kan skriva? Kika i textakrivet för inspiration!

2. Gymnasievalet 2012
Vi bör få upp någon text inför gymnasievalet. Det har droppats ett par förslag i forumet, bland annat:

- vi kanske kan styra upp en gemensam text om vad man borde tänka på/vad vi tänkte på, när man väljer linje/när vi valde linje och eh... säga att det ordnar sig i vilket fall som helst”

- en annan gemensam text-idé: de största fördomarna om respektive gymnasielinje. eller är det för elakt/dåligt?

- Om man tänker sig att vi även skriver för dem om är lite äldre, typ 18, skulle vi kunna dra nytta av vår förvirring och göra en text om hur det ser ut nu och kanske vara lite nostalgiska och kommentera vad vi tycker om det nya, fördelar och nackdelar.

- Test: Vilken gymnasielinje passar dig bäst?

Jag vill att ni funderar på om det finns något annat vi kan skriva om. Kommer ni inte på något vill jag att ni funderar på förslagen ovan och säger vad ni tycker om dem! Kan vi utvecka dem? Är det något ni vill skriva om? osv.

3. Nya skribenter
- Vi ska plocka in ett par nya skribenter. Jag vill att ni kikar igenom ansökningarna som ligger i forumet och säger vad ni tycker! Är de [y] eller [n]?

4. Återkommande texter
Återkommande textserier är något jag skulle vilja att vi satsade mer på. Det är effektivt av ett antal olika orsaker. Dels gör det att folk skapar sig rutiner och återkommer gång på gång eftersom de vet vad de får. Dels ger det oss också en massa relaterat material som vi kan länka till, och därmed få folk att hela tiden upptäcka nya intressanta saker och på så sätt klicka sig vidare.

“Min ungdom” är en sån grej. “Barnprogramsklassiker” en annan.

Jag skulle vilja att ni alla funderade lite på vad för fler återkommade textserier vi kan köra!

5. Aktualitet
- En stor del av UM:s trafik kommer via Google. Eftersom vi har såpass mycket information på sajten betyder det att vi ofta hamnar högt upp i sökresultaten. Att försöka hålla oss mer aktuella tror jag skulle gynna oss väldigt mycket och få fler folk att läsa det vi skriver - har en ny Batman-film premiär så bör vi ha stenkoll på det och langa upp någon skoj text redan innan ämnet blir hett!

Jag skulle därför vilja att ni funderade lite på vad som händer under januari månad, så att vi redan nu kan börja planera vad vi ska köra för texter då. Kärlekstexter inför Alla hjärtans dag är ju givet, men jag tänker också i form av nya tv-serier, filmpremiärer, Fn-dagar, skivsläpp och så vidare.

6. Vilken kysstyp är du?
- Jag tänkte skriva ihop en text med olika kysstyper och skulle därför vilja ha lite förslag från er vilka typer det finns. De jag har är “Vispen”, “Slafsaren”, “Romantikern”. Vilka fler kan man lägga till, och vad är deras egenskaper?

7. Övrigt
- Har ni några andra tankar och funderingar? Det kan gälla textförslag, sajtförbättringar eller något helt annat! [smile]


   
Citera