Aviseringar
Rensa alla

Regel §11 och kommunism

Ämnesstartare

Sen finns det en annan vital skillnad. Det tycks mig som om det faktiskt kan vara OLAGLIGT att bära ett hakkors.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=310&module_instance=12

"Såväl anmälningar som fällande domar har ökat kraftigt under 90-talet. Under samma tid har hets mot folkgrupp förvandlats från ett tämligen okänt brott till ett av de mest omdiskuterade. Det har också förvandlats från ett tryckfrihetsbrott med få rättegångar, och än färre fällande domar, till ett brott där majoriteten av dem som fälls är unga män som burit olika symboler med anknytning till antisemitiska och rasideologiska föreställningar - eller unga män som har ropat "Sieg heil" eller gjort Hitlerhälsning på offentlig plats."

Kan man anta att det är hakkors som menas?

SvaraCitera
Keeper

NYSON_IS_BACK:

Ifall det vore upp till mig skulle jag helst släppa symbolen fri för att motarbeta den nya symboliken symbolen fått.

Medhålles.

EmperorNero:

Hammaren och skäran är väl en symbol som visar vad man tycker? Eftersom vi har åsiktsfrihet och yttrandefrihet och grejer i grundlagen ser jag inget fel med att använda den som avatar eller posta den.

Stringburka:

Sen finns det en annan vital skillnad. Det tycks mig som om det faktiskt kan vara OLAGLIGT att bära ett hakkors.

Jag är inte särskilt insatt i hur lagen "hets mot folkgrupp" fungerar, men såvitt jag vet är det här den går stick i stäv med yttrandefriheten.
Du får säga vad du vill, så länge du inte säger något som kan uppfattas som kränkande av andra (med anknytning till fokgrupp).

SvaraCitera
Hampie

Keeper:

Jag är inte särskilt insatt i hur lagen "hets mot folkgrupp" fungerar, men såvitt jag vet är det här den går stick i stäv med yttrandefriheten.

Är det väsentligt om den går emot yttrandefriheten - det är likväl en svensk lag, och något vi i Sverige måste foga oss till.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Googlar man verkar det som om huruvida hakkors är olagliga eller inte är olika gång på gång, och något åklagare måste sitta och jobba med för att kunna komma fram till beslut om.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet

SvaraCitera