Notifications
Clear all

Rimlig lön för helgjobb som 15 år

Topic starter

Damn vad de var restriktiva då -.- sexton i december DX och leijonsparf: varför i helvete skulle jag fråga om skatt och hade även tänkt fråga arbetstider men fick det serverat på fat, om jag skulle jobba svart -.- Tack Malin/Grief för hjälpen, du verkar ju inte så otrevlig, pessimistisk och jobbig som du beskriver dig själv [crazy] (no offense)

Edit: turligt nog kommer jag inte jobba på måndagar och tisdagar i början, men måste säga att 14 timmars vila och 2 timmar/dag var väldigt lite...

ReplyQuote

phroggyy:

varför i helvete skulle jag fråga om skatt och hade även tänkt fråga arbetstider men fick det serverat på fat, om jag skulle jobba svart -.-

fråga vem om skatt? en anledning att inte jobba svart är väl att man i så fall har ett större människovärde än en skåning, vilket alltid är en bra sak. och "100 kr oavsett tid" låter väldigt mycket som att du jobbar svart.

ReplyQuote
Topic starter

@leijonsparf: 100kr oavsett tid tycker jag bara låter som om de inte går under ett kollektivavtal för att det är ett litet företag. Jag ställde skattefrågan öppet i tråden och fick den besvarad av Grief, allt klart?

Edit: och sen vette fan varför du undervärderar skåningar -.-

ReplyQuote

phroggyy:

100kr oavsett tid tycker jag bara låter som om de inte går under ett kollektivavtal för att det är ett litet företag. Jag ställde skattefrågan öppet i tråden och fick den besvarad av Grief, allt klart?

är du av uppfattningen att företag som är nog små inte omfattas av kollektivavtal? för det är fel.

ReplyQuote
Topic starter

Btw malin: jag citerar din text "den som går i grundskola" men jag går inte i grundskola vilket inte kam göra att jag faller i den kategorin! I WIN!

ReplyQuote
Topic starter

Ehm nu har du fel leijonsparf: ett företag kan välja att följa ett avtal men måste inte

ReplyQuote

phroggyy:

Ehm nu har du fel leijonsparf: ett företag kan välja att följa ett avtal men måste inte

nej, det måste de inte, men det är i regel rätt svårt att komma undan med att inte göra det. ett företag som öppet skiter i att betala ob-tillägg kommer nog drabbas rätt hårt när det aktuella fackförbundet får reda på detta. det är lite därför vi inte har minimilöner i sverige, eftersom kollektivavtalen fyller samma syfte, men bättre.

ReplyQuote
Topic starter

Det finns nog ganska många egenföretagare som inte följer ett kollektivavtal, eller?På dig låter det som om varenda liten egenföretagare drabbas hårt av respektive fack, eller har jag missuppfattat något?

ReplyQuote

phroggyy:

Det finns nog ganska många egenföretagare som inte följer ett kollektivavtal, eller?

ja. och rätt jävla många av de som inte omfattas av kollektivavtal arbetar svart, vilket är enda anledningen att inte vilja omfattas av dem, i princip. betalar man skatt så har man liksom inget att förlora på att inte omfattas av dem, och det enda man behöver göra för att omfattas av dem är att gå med i facket, och meddela dem om att ens arbetsgivare inte följer kollektivavtal. man får nämligen inte bli uppsagd för att man är med i facket.

vilket leder mig till mitt ursprungliga inlägg, att du förmodligen har för avsikt att jobba svart. och då är inte någon lön alls rimlig.

ReplyQuote
Topic starter

Nu orkar jag inte mer, har du inte fattat hittills lär du aldrig göra det... En sista gång: jag har inte för avsikt att jobba svart, och om jobbet skulle vara svart säger jag upp mig! Dessutom har du en jävligt negativ inställning till alla som möjligtvis kan vara del av något illegalt, även om personen i fråga skulle vara omedveten om det, och dessutom en konstig syn på människovärde...

ReplyQuote

phroggyy:

Dessutom har du en jävligt negativ inställning till alla som möjligtvis kan vara del av något illegalt, även om personen i fråga skulle vara omedveten om det, och dessutom en konstig syn på människovärde...

fråga direkt, då. och nej, min syn på människovärde är alldeles utmärkt, felet är folk som ställer värdelösa frågor som kan besvaras på ett mycket enklare sätt. exempelvis, om du undrar vad som är en rimlig lön, kolla rådande kollektivavtal. så jävla svårt är det inte, och får du mer än vad kollektivavtalen säger att du måste få, var nöjd. får du mindre, ring facket. det kräver liksom ingen trådstart.

ReplyQuote
Topic starter

Och om man inte vet vilket kollektivavtal företaget bör omfattas av så blir det ju jävligt svårt att läsa det. Du har uttryckt dig negativt om skåningars människovärde vilket inte är en perfekt syn på människovärde...

ReplyQuote

phroggyy:

Och om man inte vet vilket kollektivavtal företaget bör omfattas av så blir det ju jävligt svårt att läsa det. Du har uttryckt dig negativt om skåningars människovärde vilket inte är en perfekt syn på människovärde...

människovärde omfattar människor, inte skåningar.

ReplyQuote