Aviseringar
Rensa alla

Rymma hemifrån

Ämnesstartare

Jag fyllde precis 16 år och vill så gärna rymma hemifrån, har försökt för 1 månad sen men hade ingen plan så var bara borta 1 vecka men nu planerar jag påriktigt och vill göra det så snabbt så möjligt. Min mamma misshandlar mig psykiskt och klarar inte av detta längre. Soc är redan inblandad men det enda dom vill göra är att ge oss samtalsstöd vilket inte kommer hjälpa eftersom detta pågått i flera år. Soc bryr sig verken om att jag dricker hela tiden eller hur jag mår, har sagt att jag inte vill leva etc. vilket dom inte alls bryr sig om eftersom jag är ganska duktig i skolan. Har även 5 orosanmälningar vilket dom heller inte verkar bry sig om, 4 av dom är från polisen och 1 från soc i en annan kommun. Snälla skriv inte ”vänta 2 år och flytta sen hemifrån” för nej så länge kan jag inte vänta.

Citera
L Y S

Hej, det är synd att myndigheterna inte verkar vilja hjälpa på ett bra sätt. Ledsen

Om du rymmer hemifrån, var kommer du ta vägen? Att vara ute på gatan är ingen bra idé så som samhället ser ut idag. Samtalsterapin kanske inte löser allt, men den kan göra saker bättre iaf.

SvaraCitera

Skaffa ett jobb och flytta till eget boende. Det finns de som flyttat när de gått i gymnasiet. Fråga kommunen om det.

SvaraCitera
Ämnesstartare

L Y S:
Hej, det är synd att myndigheterna inte verkar vilja hjälpa på ett bra sätt. Ledsen

Om du rymmer hemifrån, var kommer du ta vägen? Att vara ute på gatan är ingen bra idé så som samhället ser ut idag. Samtalsterapin kanske inte löser allt, men den kan göra saker bättre iaf.

Gömma mig, gå runt, sova hos folk eller nått sånt. Har varit ute flera gånger hela nätter förra månaden och ja det kom fram många konstiga män men jag klarade mig. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

Dindoonuffin:
Skaffa ett jobb och flytta till eget boende. Det finns de som flyttat när de gått i gymnasiet. Fråga kommunen om det.

Då måste jag ju vänta tills jag fyller 18 för jag kan inte få något eget boende som 16 åring 

SvaraCitera

ungdom14år:

Då måste jag ju vänta tills jag fyller 18 för jag kan inte få något eget boende som 16 åring 

Jag vet om en tjej som flyttade till stan när hon gick på gymnasiet. Tog för lång tid att pendla med buss. Det är möjligt att en vuxen måste skriva på kontraktet, men prata som sagt med kommunen om det. De har lägenheter för att lösa konflikter så att säga. Bättre än att du blir hemlös i behov av bidrag, eller blir kriminell för att överleva ett liv på gatan.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Dindoonuffin:

Jag vet om en tjej som flyttade till stan när hon gick på gymnasiet. Tog för lång tid att pendla med buss. Det är möjligt att en vuxen måste skriva på kontraktet, men prata som sagt med kommunen om det. De har lägenheter för att lösa konflikter så att säga. Bättre än att du blir hemlös i behov av bidrag, eller blir kriminell för att överleva ett liv på gatan.

Jag vet att man kan skaffa lägenhet när man är 16 men då måste man ha godkännande från sin vårdnadshavare och det kommer aldrig gå plus att min mamma har tagit alla mina pengar

SvaraCitera

Du kommer INTE få nån hjälp att rymma hemifrån så det är ingen att du tjatar om det här tyvärr..

Du får vänta tills du är 18 helt enkelt..

SvaraCitera

ungdom14år:

Jag vet att man kan skaffa lägenhet när man är 16 men då måste man ha godkännande från sin vårdnadshavare och det kommer aldrig gå plus att min mamma har tagit alla mina pengar

Inte om du berättar för kommunen att din mor är orsaken till att du vill flytta.

SvaraCitera

Little-Traci:
Du kommer INTE få nån hjälp att rymma hemifrån så det är ingen att du tjatar om det här tyvärr..

Du får vänta tills du är 18 helt enkelt..

Att flytta till eget boende är inte att rymma hemifrån.

SvaraCitera
L Y S

ungdom14år:

Gömma mig, gå runt, sova hos folk eller nått sånt. Har varit ute flera gånger hela nätter förra månaden och ja det kom fram många konstiga män men jag klarade mig. 

En annan 16-åring ställde en liknande fråga till BUP om egen lägenhet.
Kan jag få en lägenhet av soc?

"Det kan finnas möjligheter att som ung få hjälp till eget boende av soc, men då först efter att man provat annat stöd i hemmet."

Det verkar som att du skulle kunna få en lägenhet men först efter att ni provat samtalsterapin som du skrev om.

SvaraCitera