Notifications
Clear all

SAABs nya ägare:


Topic starter

Myksa:

Okej om du gillar SAAB - men du måste ju medge att det verkligen gått ner sig sedan GM tog över. Det kommer ju inga nya och bra saker i SAAB-anda...

Det håller jag faktiskt med om. Men kunskapen finns där, fortfarande.
Jag bor i Trollhättan, och det värsta som finns för den här staden är om Saab lägger ner. Det var någon som räknat ut att i bara trollhättan är 40,000 jobb indirekt påverkat av Saab, det bor 50,000människor i kommunen.

k1337oris:

Själv hoppas jag på att det kinesiska företaget köper upp. Mer samarbete med framtidens ekonomier är bara bra.

Det håller jag med om, men är det inte bättre med att få det tillbaka till ett "svenskt företag"? Det var iaf så jag tänkte. Förvisso är Koeningsegg norskt, men tillverkningen sker i Ängelholm.


   
ReplyQuote

saab automobil är en döende biltillverkare och det har dom varit väldigt länge


   
ReplyQuote

saab har ingen framtid..

och dom enda vettiga bilarna är mercedes och volvo! enda som har klarat 150000mil med knappt nå oljebyten och service[y]


   
ReplyQuote
Topic starter

OF 5:

saab automobil är en döende biltillverkare och det har dom varit väldigt länge

pörr40:

saab har ingen framtid..

Säg det till de som direkt är beroende av saab, och säg det till arbetarna.


   
ReplyQuote

Borgeus:

Säg det till de som direkt är beroende av saab, och säg det till arbetarna.

så du tycker att man ska pumpa in pengar i ett bolag som tillverkar något ingen vill ha bara för att det folk inte ska behöva byta arbete. smart


   
ReplyQuote
Topic starter

OF 5:

så du tycker att man ska pumpa in pengar i ett bolag som tillverkar något ingen vill ha bara för att det folk inte ska behöva byta arbete. smart

Det finns många som faktiskt vill ha Saab, trott eller ej.


   
ReplyQuote

Borgeus:

Det finns många som faktiskt vill ha Saab, trott eller ej.

saab har fortfarande varit ett olönsamt företag de senaste 20 åren ungefär


   
ReplyQuote
Topic starter

OF 5:

saab har fortfarande varit ett olönsamt företag de senaste 20 åren ungefär

okey, jag är lokalpatriotisk, och därför vill jag ha kvar saab. saab är viktig för min hemkommun Trollhättan. jag vet att jag inte är objektiv i frågan, så ingen behöver hoppa på mig för det.

Vad är det bästa för saab som företag och saab som fabrik i Sverige?


   
ReplyQuote

Det bästa för saab vore om ett företag som har ekonomin och idéerna tog över. Saab behöver en återfödelse. En omstrukturering där man tar sig en funderare över vad folk verkligen vill ha. Att därefter anpassa sig till marknaden med nåt nyskapande skulle kunna rädda Saab. Jag tror att om Koeningsegg har pengarna och en idé så är det dom som ska få Saab.
Koeningsegg skulle bevara Saab svenskt och låta det utvecklas fritt till skillnad om det hamnade i Fiats händer. En stor koncern är det sämsta som kan hända ett bra fristående bilmärke när det gäller vanliga bilar. GM har ändå lyckats få till lite uppstickare ur sin annars ganska profilerade massa.
VW har dock misslyckats med detta. Audi och VW har blivit i princip samma bil med olika skal. Skoda är på väg dit nu, visst har varit väldigt fördelaktigt för dom tidigare men nu är det VW rakt igenom.
Tråkigt.
Bilmärken som hamnar i en koncern blir bara mer lika varandra och delar samma motorer på gott och ont.

Inget nyskapande alltså och om så så är det ägarmärket som kommer med allt först inom den koncernen. I detta fall Fiat.

En kinesisk koncern skulle lägga Saab i graven för gott. Om Saab blev kineskiskt, skulle större delen av de som köper Saab vinka adjö. Kolla bara vad dom bygger för bilar där borta. Att låta dem sätta Saabmärke på deras livsfarliga småbilar skulle vara en hädelse. Att man inte vill namnge vilken koncern det handlar om är bara ännu mer oroväckande...


   
ReplyQuote
Topic starter

Många intressanta kommentarer, väljer ut några.

_Danne_:

Koeningsegg skulle bevara Saab svenskt och låta det utvecklas fritt

Kommer Saab klara av det? Även innan GM köpte saab gick saab inte så jättebra, även om dem hade några riktiga klassiker(saab 900 och saab 9000).

_Danne_:

omstrukturering där man tar sig en funderare över vad folk verkligen vill ha.

I min värld känns det som om man vill ha en bil som är miljövänlig. Storleken, hastigheten eller säkerheten är inte lika viktig som miljötänkandet. Jag har hört att saab har en motor som dem inte har satt i tillverkning än. Den drog väldigt lite bensin, och gav 280hk. Jag tror den drog så lite som 0,2liter/milen. Jag vet inte om det är sant, men jag har hört det ryktesvägen.

_Danne_:

En kinesisk koncern skulle lägga Saab i graven för gott.

det är inte självklart. En kinesisk ägare vill i sådana fall ta kunskapen om saab som finns i Sverige, bygga en bil i Kina för den kinesiska marknaden och låta Trollhättefabriken bygga bilar för Europa och Amerika - man tar det som är bra, flyttar delar av verksamheten och tillverkar allting billigare. Problemet är att det inte blir samma kvalité, men kunskapen finns i trollhättan, och detta vet alla företagen om och låter saab-fabriken i Trollhättan vara kvar.

_Danne_:

Inget nyskapande alltså och om så så är det ägarmärket som kommer med allt först inom den koncernen. I detta fall Fiat.

Om saab går med i koncernen runt Fiat får vi ett nytt GM Europa = skräp.


   
ReplyQuote

Kommer Saab klara av det? Även innan GM köpte saab gick saab inte så jättebra, även om dem hade några riktiga klassiker(saab 900 och saab 9000).

Dom klarar det inte själva. De behöver hjälp utifrån och lite inspriation från övriga bilvärlden. För några år sen gjorde Saab en bil i sammarbete med Subaru. 92x hette den. Mycket bra idé enda men mycket stora misstaget var att den aldrig såldes nån annanstans än usa, där man har en lite annorlunda syn på bilar.
Jag har helt säker på att den hade gjort succé i europa. Okej att det inte är så mycket Saab om den men det är fortfarande en bra bil. En kompis har en sån. En av 3 i Svergie. Importerad såklart.

Borgeus:

En kinesisk koncern skulle lägga Saab i graven för gott.

Saab förknippas med kvalitet. Tar du bort det från ekvationen så har du inte Saab längre utan billigt kinaskräp med Saabmärke. Tyvärr.
Att de inte avslöjar vilken kinesisk koncern som vill köpa gör bara saken värre. Det tyder på det värsta. Jag har mina aningar om vilka det är.

Borgeus:

Om saab går med i koncernen runt Fiat får vi ett nytt GM Europa = skräp.

Det är ungefär det jag menade.


   
ReplyQuote
Topic starter

_Danne_:

Saab förknippas med kvalitet. Tar du bort det från ekvationen så har du inte Saab längre utan billigt kinaskräp med Saabmärke. Tyvärr.
Att de inte avslöjar vilken kinesisk koncern som vill köpa gör bara saken värre. Det tyder på det värsta. Jag har mina aningar om vilka det är.

Jag håller med - förhoppningsvis så blir det en koncern som vill bygga bra bilar istället för billig skit. Men man kan inte hoppas på för mycket.

_Danne_:

Dom klarar det inte själva.

Det stora problemet är att en byggd med ungefär 500,000 invånare är direkt beroende av saab - tyvärr. Hur skall man rädda den byggden(där jag bor just nu?)


   
ReplyQuote

Borgeus:

Vad tror ni är det bästa för Saab?

Borgeus:

Koenigsegg

Så man kanske slipper bilar som går på fjärtsoppa?


   
ReplyQuote

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
ReplyQuote