Aviseringar
Rensa alla

Såhär resonerar SD:are

Ämnesstartare

Greger_EFG:

Nej, du tolkar det så.

Det verkar inte som att SD tror att muslimer kan bli goda människor och integrerade svenskar. I SD-kuriren så misstänkliggörs alltid muslimer som på ytan verkar integrerade. För de har ändå någon dold agenda som driver dem. Ibland refererar SD till terrorbombarna i London som på ytan var integrerade muslimer med hög utbildning osv. Budskapet är helt klart att man inte kan lita på hur muslimer ser ut och hur de beter sig för en muslim är alltid en muslim och man kan aldrig veta när de får för sig att plocka fram bomberna.

SvaraCitera

Greger_EFG:

Det enda de visar är de mullor(med miljoner av anhängare) som vill se de icke-troende dödade, som det står i Koranen.

Har du läst bibeln? Torah?

Spartakus:

Det verkar inte som att SD tror att muslimer kan bli goda människor och integrerade svenskar.

Det skulle inte vara förenligt med deras politiska budskap. För övrigt är muslimer precis lika goda/onda som alla andra är :P.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Ibland refererar SD till terrorbombarna i London som på ytan var integrerade muslimer med hög utbildning osv

Vilka det var.

Något som t o m får stöd i Koran och Hadith, s.k taqqiya.

Var ett välkänt tillfälle då ett par av muhammeds anhängare skulle mörda en judisk ledare.

"we will have to tell lies"

"If its for allah, all is right".

jagharenkattunge:

Har du läst bibeln? Torah?

Yep.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Vilka det var.

Något som t o m får stöd i Koran och Hadith, s.k taqqiya.

Var ett välkänt tillfälle då ett par av muhammeds anhängare skulle mörda en judisk ledare.

"we will have to tell lies"

"If its for allah, all is right".

Så du säger alltså att man aldrig riktigt kan lita på muslimer?

SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Så du säger alltså att man aldrig riktigt kan lita på muslimer?

Nej, utan att de enligt sin religion och främst sin profet, är uppmanade att ljuga om det så skulle behövas för att lura de icke-troende för att sprida Islam.

SvaraCitera

Greger_EFG:

Nej, utan att de enligt sin religion och främst sin profet, är uppmanade att ljuga om det så skulle behövas för att lura de icke-troende för att sprida Islam.

Och vari består skillnaden gentemot Kristendomen? Historiskt sett, dude. Kan vi acceptera en monoteistisk religion, så kan vi acceptera alla.

SvaraCitera
Ämnesstartare

jagharenkattunge:

Och vari består skillnaden gentemot Kristendomen?

Jesus sa aldrig åt sina lärljungar att det var Ok att ljuga för att döda hans fiender.

Det är en stor skillnad, speciellt då allt muhammed säger, enligt Islam, alla unga muslimska män ska följa.

SvaraCitera
time
 time

Greger_EFG:

Jesus sa aldrig åt sina lärljungar att det var Ok att ljuga för att döda hans fiender.

Även om det vore sant, så befallde Jesus sina lärjungar att inte ändra lagen, i likhet med Mohammed. Liknande står också i Torah, lagarna kommer från Gud, och ska inte modifieras för att kunna passa in på folk bättre (det är inte meningen att religion ska vara ett smörgåsbord).

Så alltså innebär det att kristna och judar inte heller ska avvika från vad deras heliga skrifter säger, det gäller inte bara muslimer. Kan du sluta svartmåla dem som något förfärligt nu?

SvaraCitera

Greger_EFG:

Jesus är ju inte hela bibeln, direkt. Kristendomen bygger på bibeln. Läs gamla testamentet.

SvaraCitera

Jag ska inte rösta på SD, men på ett sätt förstår jag om de är "rädda". För jag skulle tycka det är jobbigt efter 50 år typ, om man skulle behöva snacka engelska på sin arbetsplats, i affärer osv.. Bara de övriga partier kunde sätta upp ett max tak för hur många invandrare vi ska ta in i Sverige varje år. & sätta upp krav att de måste lära sig bas-svenska.. För i många fall nu så bor dem vart dem vill & bildar egna samhällen (Södertälje ett bra exempel) & behöver inte lära sig svenska..

SvaraCitera

92OneMan:

Jag ska inte rösta på SD, men på ett sätt förstår jag om de är "rädda".

Förståeligt, ja, rationellt, nej.

92OneMan:

För jag skulle tycka det är jobbigt efter 50 år typ, om man skulle behöva snacka engelska på sin arbetsplats, i affärer osv.

Jag snackar engelska dagligen. Och vissa dagar finska. Jag funderar på att lära mig persiska. Det är inte så svårt, sist och slutligen. Är man öppen, så hittar man ett sätt :).

92OneMan:

Bara de övriga partier kunde sätta upp ett max tak för hur många invandrare vi ska ta in i Sverige varje år

Man kan inte hantera det på det sättet. Man kan ha större krav för att någon ska få komma, men man kan inte ha ett tak. Vad är det som säger att de som kommer in före gränsen nås behöver det mer än sådana som ansöker efter det?

92OneMan:

sätta upp krav att de måste lära sig bas-svenska..

Givetvis, det är bra att kunna det officiella språket i ett land. Dock kan jag säga att det inte alltid är så lätt. När jag bodde i Helsingfors tog det flera år för mig att lära mig finska, för jag klarade mig så bra på engelska och de flesta av mina bekanta var svenskspråkiga.

92OneMan:

För i många fall nu så bor dem vart dem vill & bildar egna samhällen (Södertälje ett bra exempel) & behöver inte lära sig svenska..

Jag är mycket för integration, så för mig känns det inte bra att det blir så. Jag anser att den frågan behöver lösas genom en aggressivare integrationspolitik, dock inte genom att strypa invandringen.

SvaraCitera
Ämnesstartare

jagharenkattunge:

Jesus är ju inte hela bibeln, direkt. Kristendomen bygger på bibeln. Läs gamla testamentet.

Gamla testamentet, som inte bär på närmelsevis så mycket hat som koranen gör, används mycket sparsamt inom kristendomen. Rent av osäker på att det radikala katolska prästerskapet SSPX använder sig av det något större. Skillnaderna mellan islam och kristendomen är stor.

SvaraCitera

92OneMan:

ag ska inte rösta på SD, men på ett sätt förstår jag om de är "rädda". För jag skulle tycka det är jobbigt efter 50 år typ, om man skulle behöva snacka engelska på sin arbetsplats, i affärer osv..

förlåt att jag frågar, men är du dum?

även om vi helt skulle sluta ta in invandrare så lyssnar folk fortfarande på engelsk musik och ser engelsk film. språk förändras hela tiden, och har alltid gjort, tror inte att svenska kommer "förvandlas" till engelska på 50 år dock...

SvaraCitera
Kitten

jagharenkattunge:

Jag snackar engelska dagligen. Och vissa dagar finska. Jag funderar på att lära mig persiska. Det är inte så svårt, sist och slutligen.

jagharenkattunge:

Givetvis, det är bra att kunna det officiella språket i ett land. Dock kan jag säga att det inte alltid är så lätt.

Är inte ute efter att kritisera för jag tror jag förstår vad du menar, men jag tyckte det var lite kul det där! [bigsmile] Liksom först "det är inte så svårt" och sedan "dock kan jag säga att det inte alltid är så lätt". Haha. [smile]

92OneMan:

För jag skulle tycka det är jobbigt efter 50 år typ, om man skulle behöva snacka engelska på sin arbetsplats, i affärer osv..

Jag tror inte det är någon risk att vi tvingas prata engelska så snart. Det här är fortfarande Sverige och jag tror inte att majoriteten av alla svenska medborgare vill prata engelska dagligen. Jag menar, vi som är födda i Sverige vill väl knappast byta ut språket, och de flesta som har invandrat hit kan svenska om de är svenska medborgare. För övrigt är det många invandrare som inte ens kan engelska, till exempel min pappas thailändska fru och min mammas ex som var turkisk.

Dold text: Kan möjligtvis hända dock att engelska blir officiellt språk i Sverige i framtiden, men jag tror det är väldigt mycket längre fram i tiden än 50 år, plus att jag tror att samma utveckling kommer att ske i övriga länder då i och med globaliseringen.

SvaraCitera

Kitten:

Är inte ute efter att kritisera för jag tror jag förstår vad du menar, men jag tyckte det var lite kul det där! [bigsmile] Liksom först "det är inte så svårt" och sedan "dock kan jag säga att det inte alltid är så lätt". Haha. [smile]

Du har en poäng, där! [bigsmile] Jag borde ha uttryckt mig klarare. Jag menade bara att det är lätt att hitta ett sätt att kommunicera på, om man bara försöker. Att däremot lära sig ett språk snabbt är inte alltid så lätt.

SvaraCitera