Notifications
Clear all

Sammanfattning av modmötet 9/2 2013

Topic starter

Xisco:

Exner:

Galvmeister:

qazedctgb:

Schism:

timeisrunningout:

Ögon i en plåthink:

Åtta:

God söndag på er allihop!

Tänkte att det vore på sin plats att posta en liten sammanfattning av vad vi pratade om på modmötet igår, medan allt är hyfsat färskt i skallen.

Närvarande:

Jag
Tommy (Åtta)
Marko (Xisco)
Kristin (Ögon i en plåthink)
Gustav (qazedctgb )
Josef (Exner)

Först och främst vill jag säga att det var ruskigt trevligt att träffa er. Ni var alla minst lika härliga och vettiga som jag har fått intryck av på forumet (och då har jag överlag fått ett väldigt positivt intryck)! [smile]

Har säkert missat en massa nu, men det här är ungefär vad vi pratade om:

----

NYA SAJTEN

Innan lunch presenterade jag och Tommy den nya sajten.

Nya Ungdomar.se kommer att lanseras i slutet av mars (gentemot medlemmarna är det än så länge "någon gång i april" som gäller). Ni kommer givetvis att få veta exakt datum i god tid innan och även få testa en demo så att ni hinner lära er hur modereringen funkar. Som jag redan avslöjat kommer det att bli en del stora förändringar – det kommer ju inte att finnas några bloggar, fotoalbum eller gästböcker. Men det blir faktiskt mer drastiskt än så!

Kategorisystemet ersätts av taggar
Kategorisystemet som det är i dag funkar inte. Dels är det väldigt statiskt och "stuprörigt" och dessutom läggs de flesta trådar ändå i antingen klotter eller övriga diskussioner.
Vi vill ha en mer dynamisk, horisontell navigering, som möjliggör att en tråd kan handla både om skola OCH ångest OCH betyg. Därför kommer hela sajten att bygga på ett globalt taggsystem som även kopplar samman forumet med Frågor och svar och "Magasinet" (som är den redaktionella delen med texter, videor etc.).

Huruvida folk verkligen kommer att använda taggarna vet vi inte, och inte heller om det kommer att användas på "rätt" sätt, så det blir lite av ett socialt expriment. Men det kommer att finnas tydlig info när man skapar en tråd och det kommer också att ges förslag på taggar. Alla gamla trådar kommer manuellt att taggas upp av ett gäng vitryska flyktingbarn.

Moderatorer kommer givetvis kunna ta bort/lägga till och slå ihop taggar.

Taggsystemet innebär förstås att det inte kommer att finnas någon kategorivy som idag utan enbart en "Senaste"-lista där alla trådar ligger listade. Men det kommer förstås att finnas en rad olika sorterings- och filtreringsmöjligheter som gör det superenkelt att navigera:

– Sökfält (med möjlighet att söka enbart på taggar)
– Visa senast skapade/Senast uppdaterade/Trådar utan svar + ett par andra möjligheter
– "Mina favorittaggar"
– Populära taggar (dock osäker på om denna kommer att finnas vid första lansering)

Image
Större bild. (Alla element är inte på plats än)

– Det kommer också, som ni ser längst ner i högerkolumnen på skissen ovan, gå att välja vilken typ av trådar man vill se. Vilket för oss in på nästa stora nyhet:

"Frågetrådar"
I dag ser ju alla trådar ut på exakt samma sätt. Inläggen läggs under varandra i kronologisk ordning. Detta funkar utmärkt för vanliga diskussioner och forumlekar, men mindre bra när någon ställer en direkt fråga, typ "Vad är 1+1?". Då är det ganska värdelöst eftersom det mest relevanta svaret kanske ligger först på sidan tre.

Därför inför vi "frågetrådar" som bygger på ett up-/downvotesystem där det svaret som fått bäst rating visas överst. Det går förstås också att sortera inläggen i kronologisk ordning, om man skulle vilja detta.

Image
Stor bild (Är dock inte helt färdigdesignat än)

Som ni ser på bilden kommer det gå att kommentera svaren, exempelvis för att förtydliga något eller säga "Du har ju helt fel!" osv.

Med det här hoppas vi att det ska bli enklare att hitta svar på sina frågor. Och att folk ska anstränga sig mer med att ge vettiga svar, eftersom de "belönas" genom att deras inlägg visas överst.

När man skapar en ny tråd kommer man själv att få välja om man vill skapa en "Snacktråd" (vanlig), en "Frågetråd" eller en "Poll" (att skapa pollar kommer alltså bli betydligt enklare än i dag). Men förhoppningsvis kommer jag/ni på lite snitsigare namn på trådtyperna...

Moderatorer kommer att kunna ändra trådkategori om en tråd inte lämpar sig som frågetråd.

––––––––

MODERERING

Efter lunch ägnade vi ungefär en timme åt att snacka moderering.

Modereringen på nya sajten
– Det kommer bli en del förändringar i modereringsverktyget. I dag sköts ju all moderering direkt på sajten, men på nya UM kommer anmälningar att hanteras via ett separat adminsystem. I detta system kommer vi att kunna kommentera anmälningar och lite andra fiffiga funktioner som jag dock inte har full koll på just nu. Vanliga modereringsaktioner, så som att låsa trådar och radera inlägg kommer dock skötas direkt i trådarna.

– Användare kommer vid anmälningar ges ett par alternativ till varför man anmäler, exempelvis "Off topic", "Spam" eller "Personangrepp". Då går det snabbare att anmäla eftersom man slipper motivera (ett motiveringsfält kommer förstås även att finnas), samt för oss eftersom vi direkt ser varför ett inlägg eller tråd har anmälts.

– PM går att anmäla. Och när någon anmäler PM får vi tillgång till HELA konversationen.

– Är säker på att det finns mer att säga här, men just nu står det still. Tommy?

Nya modereringsförslag
Det uppkom en rad vettiga förslag på hur vi kan underlätta modereringen, men tyvärr har jag inte mina anteckningar här hemma... Återkommer om det i morgon. Dock vet jag inte om något av det går att få med till lansering, men det är bra saker att ha i åtanke vid kommande utveckling.

Värdegrund för sajten och moderatorer
Något som efterfrågas är att jag sätter mig ner och skriver en lista på vilken värdegrund vi (dvs. Ungdomar.se) har och vad för åsikter våra moderatorer, i egenskap av representanter för sajten, inte får uttrycka. Jag ska göra detta inom de kommande veckorna och sedan presentera ett förslag för er som vi, om det behövs, kan diskutera.

––––––

Utöver allt detta pratade vi även om:
Ganon, grooming, Emocore.se, Hamsterpajs "Söt eller snorig", den tyska bordellen Paschas försök att värva söta och tjänstvilliga flickor på UM, hur mycket hat vi kommer att få från alla oldies när vi gör om sajten, huruvida qazedctgb är bättre än mynona på att debattera, nya moderatorer, könsfördelning i moderatorkåren, hur vår tidigare VD nästintill förstörde UM, dialekter, Tommys usla minne, bostadsbekymmer, hur vi hamnade på UM och vad som får oss att stanna kvar.

––––––

Ptja, det var allt jag kan komma på. Har jag missat något? [smile]

Topic starter

Som vanligt stannar all info i modforumet tills jag säger något annat.

ReplyQuote
Topic starter

André Vifot Haas:

Ptja, det var allt jag kan komma på. Har jag missat något? [smile]

kontaktannonserna men det gäller redan nu så kanske därför det ej tas med.

Ögon's förslag som togs upp med hur hårt det ska modereras enligt TS är ej spikat vet jag men om det går att implantera det så är det ju något bra.

ReplyQuote

det enda jag har att anmärka på i ovan stående text är:

André Vifot Haas:

Josef

Joseph

ReplyQuote
time
 time

André Vifot Haas:

bostadsbekymmer

[love]

Allt det här ser jättebra ut!

ReplyQuote
Topic starter

Xisco:

Ögon's förslag som togs upp med hur hårt det ska modereras enligt TS är ej spikat vet jag men om det går att implantera det så är det ju något bra.

Nej, det är inte spikat och inget som kommer hända till lansering. Men det är absolut ett intressant förslag som vi kan diskutera närmare längre fram! [smile]

qazedctgb:

Joseph

Men oj, vilken oförlåtlig miss av mig!

timeisrunningout:

Allt det här ser jättebra ut!

Ååååh, vad härligt att höra. Det rynkades på ett och annat ögonbryn och ställdes många skeptiska frågor på mötet, men både jag och Åtta är ändå förvånade över hur väl ni reagerat på alla dessa förändringar. Vi hade förväntat oss betydligt mer kritik. Men det kanske kommer sedan från de "vanliga" användarna...

ReplyQuote
Topic starter

André Vifot Haas:

Det rynkades på ett och annat ögonbryn och ställdes många skeptiska frågor på mötet

Inte konstigt när ni vill göra en så radikal förändring. Tog ett tag innan det sjönk in och man kunde acceptera det som något bra, då det faktiskt verkar kunna ha stor potential att bli det.

ReplyQuote
Topic starter

Kikar på detta när jag har avverkat ytterligare ett ton plugg.

ReplyQuote

Ska läsa denna tråd ordentligt när jag postat mina viktiga kattbilder i kattdagboken. Ursäkta negligensen. [crazy]

André Vifot Haas:

Åtta är ändå förvånade över hur väl ni reagerat på alla dessa förändringar. Vi hade förväntat oss betydligt mer kritik.

Vad roligt att läsa detta med tanke på att jag gjorde denna min
Image
ett antal gånger under mötet.

ReplyQuote
Topic starter

Xisco:

Inte konstigt när ni vill göra en så radikal förändring. Tog ett tag innan det sjönk in och man kunde acceptera det som något bra, då det faktiskt verkar kunna ha stor potential att bli det.

Mmm, förstår det. Det är ju en ganska kraftig omkullkastning av den nuvarande (traditionella) forumstrukturen. Men jag har en god magkänsla och tror verkligen att det kommer att bli bra! [smile]

Schism:

Kikar på detta när jag har avverkat ytterligare ett ton plugg.

Do it!

Ögon i en plåthink:

Vad roligt att läsa detta med tanke på att jag gjorde denna min

ett antal gånger under mötet.

Hahaha. Jag tror inte du anar själv hur mitt i prick den där bilden är!

ReplyQuote
Topic starter

André Vifot Haas:

få testa en demo så att ni hinner lära er hur modereringen funkar

Spännande!

André Vifot Haas:

Därför inför vi "frågetrådar" som bygger på ett up-/downvotesystem där det svaret som fått bäst rating visas överst. Det går förstås också att sortera inläggen i kronologisk ordning, om man skulle vilja detta.

Coolt!

André Vifot Haas:

– Användare kommer vid anmälningar ges ett par alternativ till varför man anmäler, exempelvis "Off topic", "Spam"

Stvrmzeits anmälningsrate lär med andra ord öka från 1,6275 till 4,5412.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

André Vifot Haas:

– PM går att anmäla. Och när någon anmäler PM får vi tillgång till HELA konversationen.

Mycket bra.

André Vifot Haas:

Något som efterfrågas är att jag sätter mig ner och skriver en lista på vilken värdegrund vi (dvs. Ungdomar.se) har och vad för åsikter våra moderatorer

Föreslår en strikt fascistisk grund.

Tack för sammanfattningen!

ReplyQuote
Topic starter

Åh, blev nästan lite avis av denna tråd. Vill också gå på mod-möte.

/Här sitter jag och snokar.

En fråga, denna:

André Vifot Haas: Värdegrund för sajten och moderatorer

Kommer den finnas i manualen du pratat om?

ReplyQuote
Topic starter

Fingerprints: Åh, blev nästan lite avis av denna tråd. Vill också gå på mod-möte.

Vi får väl se till att styra upp något efter sommaren då!

Fingerprints: En fråga, denna:
André Vifot Haas: Värdegrund för sajten och moderatorer
Kommer den finnas i manualen du pratat om?

Japp, det är min tanke. 

ReplyQuote
Topic starter

André Vifot Haas: Vi får väl se till att styra upp något efter sommaren då!

Vore jättetrevligt!

ReplyQuote