Aviseringar
Rensa alla

Sen mens?


Ämnesstartare

Hej jag är en 16 årig tjej som de senaste ca 3-4 månaderna haft en regelbunden mens där menscykeln varat i 24 dagar. Denna månad har jag ökat träningen en del och min mens är sen, jag känner mig helt uposvullen och irriterad hela tiden. Fick en liten blödning dag 26 av menscykeln, trodde det var mensen men det kom inget mer sen. Jag är nu på dag 28 av min menscykel och blir typ stressad och är rädd att min mens uteblivit pga träningen men samtidigt känner jag mig så uppblåst och har humörsvängningar på topp. Är detta normalt och kommer jag få min mens? 


   
Citera

Emma1037:
Hej jag är en 16 årig tjej som de senaste ca 3-4 månaderna haft en regelbunden mens där menscykeln varat i 24 dagar. Denna månad har jag ökat träningen en del och min mens är sen, jag känner mig helt uposvullen och irriterad hela tiden. Fick en liten blödning dag 26 av menscykeln, trodde det var mensen men det kom inget mer sen. Jag är nu på dag 28 av min menscykel och blir typ stressad och är rädd att min mens uteblivit pga träningen men samtidigt känner jag mig så uppblåst och har humörsvängningar på topp. Är detta normalt och kommer jag få min mens? 

Jag har inga kunskaper om mens och träning då jag inte tränar själv. (Antar du menar träning på gym)?
Jag är också 16 år, men just nu tar jag P-piller för att jag hade så besvärligt mensvärk. Men inna jag började med P-piller hade jag regelbunden mens, men det kunde ändå hända att den va sen eller till och med inte kom alls. Då blev jag lätt orolig och stressad, men då sa mamma att jag inte skulle va det. För att det kunde också bidra till att mensen blev fördröjd. Så bara slappna av och tänk inte så mycket på att din mens inte har kommit. Den kommer att komma, kanske sent, eller kanske till och med hoppar denna månad. Men det gör inget, låt bara kroppen sköta sitt.
Det är annat om du har oregelbunden mens varje månad. Då kan du kontakta Ungdomsmottagningen för P-piller, så du kan styra upp din mens.


   
SvaraCitera