Aviseringar
Rensa alla

Senaste filmen du såg

latest comments older comments

Gilda

La mala ordina

Rysligt bra polisfilm av Fernando di Leo

SvaraCitera
noja
 noja

Jag såg nå B-skräckis med Ron Pearlman på femman för någon dag sedan. Den var helt ok [smile]

SvaraCitera

Burke & Hare

SvaraCitera
Ämnesstartare

Någon Johan Falk

SvaraCitera
Ämnesstartare

en dokumentär om bukowski hemma hos maxwinner. var intressant och inspirerande.

SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Malcolm X
[love]

SvaraCitera
Ämnesstartare

blue valentine

SvaraCitera
Ämnesstartare

Unknown.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Såsom i en spegel

En mentalsjuk kvinna, hennes man, pappa och bror. Hennes och deras kamp mot sjukdomen och hur den tar över mer och mer.

Som vanligt när det gäller Ingmar Bergman är ju det mesta briljant. Fint foto (återigen tackar vi Sven Nykvist) och en hel del tänkvärd symbolik. Skådespelet är i princip nästan alltid i toppklass med. Får ta och analysera samt fundera lite på det där med kärlek och Gud ett tag bara.

Nu har jag sett hela Bergmans religiösa trilogi och jag måste säga att Tystnaden engagerade mig mer och mest av alla tre. Ännu en film som är mer än sevärd av den svenska mästaren i alla fall.

4/5

SvaraCitera
Ämnesstartare

Rio das Mortes

Michel och Günther får en idé, de planerar att åka till Peru för att gräva upp en skatt.

En film av Fassbinder som mestadels är rakt på sak. Handlingen består av ungefär det jag beskrev ovan. Man får se vännernas försök till att samla ihop pengar och en fru som inte är ett jättestort fan av denna idé.

Rio das Mortes besitter faktiskt en stor charm på många sätt och vis. Fassbinder själv släpper loss med ett dansnummer och det finns några småkomiska bitar bland annat. Filmen hade väl lite för mycket tid att döda (även om den inte är jättelång heller) och det är inte en film som ger särskilt mycket tillbaka som vissa andra rullar av Fassbinder. Men den har som sagt sin charm, en charm som antagligen kommer fram om man har sett flera av hans filmer innan. Den är härlig på sitt sätt.

4/5

SvaraCitera

The constant gardener! asbra film

SvaraCitera
Ämnesstartare

The Human Stain. Rätt intressant

SvaraCitera
ohjens

min stora tjocke far. se den förfan!

SvaraCitera
Ämnesstartare

Rango

Rango är en kameleont som hamnar av misstag hamnar i staden Dirt. Där är det laglöst och han råkar bli sheriff, sedan får man hänga med när han tar itu med stadens problem.

Westernstämningen (tillsammans med musiken) är mysig, men det mesta är bara för förutsägbart. Man hade gärna fått dra ner på skämten rätt mycket och inte krysta ut allt. Men det är väl ungefär det man kan förvänta sig när det gäller animerade filmer av den här typen.

Ibland var det småtrevligt med lite referenser till andra filmer. En film som funkar om man inte har något annat.

2/5

SvaraCitera
Ämnesstartare

Ariel

Taisto är en gruvarbetare som håller till i den finska ödemarken. Gruvan läggs ner, Taistos far tar sitt liv och efterlämnar en vit Cadillac till sin son. Taisto åker till Helsingfors för att söka jobb. Fast istället hamnar han i fängelse och planerar hur han ska starta ett nytt liv.

Jag förväntade mig ungefär det jag fick. Ett blekt och deprimerande Finland. Med lite absurd och svart humor. Men ändå lite värme.

Efter att ha sett några filmer med Kaurismäki känns det som att han återanvänder många moment. Och fler och fler filmer börjar likna varandra mer och mer. Fast det mesta av honom jag sett har ju fortfarande sin charm. Ariel lyfter också när Matti Pellonpää kommer in i bilden.

3/5

SvaraCitera
latest comments older comments