Aviseringar
Rensa alla

Senaste filmen du såg

latest comments

Ämnesstartare

Venus in furs. Borde egentligen läsa boken.

SvaraCitera

Avregistrerad:

vilken var den senaste filmen du såg?

jag ser på Butterfly Effect...

Riktigt länge sen jag såg den men en riktig bra film!

Senaste filmen jag såg var Red Riding Hood och den var väll sådär, för mycket fantasi tycker jag men inte lika överdrivet som sucker punch om du har sett den[smile]

SvaraCitera
Ämnesstartare

The Rise Of The Planet Of The Apes

sämsta titeln nånsin men jävlar vad grym den var! ritkigt positivt överraskad, apor är coola. mycket bättre än Marky Mark skiten

4/5

SvaraCitera
Zsasz

Körde precis ett Stieg Larsson marathon (Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes), över 7 timmar totalt 😀

SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

Tyckte inte om den så mycket (alls).

SvaraCitera
Ämnesstartare

Marie Antoinette

Ett porträtt av Marie Antoinette. Marie Antoinette blev Frankrikes drottning vid 19 års ålder och levde ett ganska glamouröst liv.

Bitvist snyggt porträtt faktiskt. Sofia Coppolas filmer har jag aldrig varit ett jättestort fan av, men det är ändå inte dåliga grejer hon har gjort (om man ska döma alla hennes fyra långfilmer). Hon får med mycket om Antoinette här. Det som är den stora kontrasten är att Coppola har valt att ha med modern musik i denna version. Jag förstår kontrasten hon vill uppnå, men valet av låtar var inte det bästa. Nästan bedrövligt. Men det finns annan musik som inte är modern i filmen också. Annars har Coppola fångat Marie Antoinette på ett rätt nyskapande sätt som känns fräscht.

3/5

Fantastic Mr. Fox

En räv kan inte motstå att återvända till hans gamla dagar, dock så blir han tvungen att hjälpa sitt samhälle överleva böndernas vedergällning också.

Det är rätt lätt att veta om en film är gjord av Wes Anderson. Den här är animerad till skillnad från hans andra filmer. Lite piffig och påhittig på sina ställen. Och rätt mysig stämning plus atmosfär överlag med Andersons knasiga karaktärer. Kul att signaturmelodin i Per qualche dollaro in più dyker upp här. Absolut ingen film jag blir jätteimponerad av. Fast en trevlig upplevelse.

3/5

Gone with the Wind

Scarlett O'Haras liv ändras när inbördeskriget bryter ut och hon får uppleva själva kriget, kärleken och mycket mer.

Gone with the Wind klassar man verkligen som en klassiker. Trots att filmen är cirka fyra timmar lång blir det faktiskt aldrig tråkigt. En stor och lång resa från start till mål. Inbördeskriget gör att Gone with the Wind har ännu mer att ge. Det är ju liksom en stor del av filmen och hjälper till väldigt mycket på flera fronter. Kanske blir det lite för smörigt och översentimentalt tillsammans med musiken ibland, sedan känns det verkligen Hollywood på många punkter (jag är inte ett stort fan av just det). Trots det är den verkligen sevärd av många anledningar, mycket på grund av det filmhistoriska. Precis som romanen (som filmen är baserad på) verkade det komma mycket kritik. Att södern och slaveriet glorifierades på olika sätt och vis. Nu kritiserar jag inte den, det varken höjer eller sänker betyget. Men intressant att se hur man såg på det i filmen. Bästa karaktären var ju helt klart Mammy! Vilken pingla.

3/5

High Plains Drifter

En främling rider in till en liten stad i vilda västern. Människorna där är rädda för honom och tre män försöker mörda honom. Samtidigt kommer det ett gäng till staden för att hämnas.

Duglig western regisserad av Clint Eastwood (som också spelar huvudrollen). Man känner igen hans karaktär och hur han ska vara. Storyn i sig är rätt blygsam samtidigt som den möjligtvis inte känns helt tillfredsställande i slutet för mig. Kvinnosynen går ju verkligen att diskutera här. Ingen storslagen eller på något sätt fantastisk western, men den funkar trots sina brister. Bäst i början när allting smyger fram. En riktigt svag trea.

3/5

Fröken Märkvärdig & Karriären

En mörk saga med humor om Fröken Märkvärdig och hennes problem med krav, karriär och förväntningar.

Den här sortens animationer är något jag verkligen tycker om. Rätt avskalat och mysigt. Svart på vitt. Inte direkt perfekt visuellt. Fast charmen finns där. Problemen som skildras känns ibland rätt klockrena, det är lätt att känna igen sig i många saker. Skulle vilja läsa boken.

3/5

La dentellière

Pomme jobbar som hårfrisörska och en dag träffar hon
François som hon inleder en relation med.

Åh, vad härligt att se Isabelle Huppert så ung! Den här filmen blev väl hennes internationella genombrott. Självklart passade jag på att se den på TV för några dagar sedan!

Allt som allt är det en grymt bra skildring av olika klasser i en och samma relation. Pomme är mer lågutbildad och François en studerande typ som står över Pomme lite. Det är nästan så att jag fann filmen mer intressant i början när allting är lågmält och då det knappt har hänt något. Hmm. Mycket bättre slut än väntat! Fasligt snyggt foto, inledningsscenen i salongen är så snygg! Och så duktig Isabelle Huppert är!

4/5

Once Upon a Time in America

Berättelsen om ett par gangsters i New York och deras liv från barndomen fram till 60-talet.

Sergio Leones nästan fyra timmar långa epos. En upplevelse i sig, men ändå inte den bästa. Första halvan av filmen är ruskigt tilltalande för mig, gangstrarnas barndom lyckas bli intressant och spännande, filmen hoppar lite mellan tid och rum, man får uppleva intriger, rån och annat. Jag har någon speciell förkärlek till den äldre gangstertiden när det gäller film ibland. Bilarna, kläderna, miljöerna, åh.

I allra högsta grad är det mesta välgjort och snyggt fotograferat. Kvinnoporträtten lämnar nog mycket att önska om man tänker till. Bra soundtrack. Men under den andra halvan av filmen verkar allting bara rasa samman i någon sorts smörja. Saker och ting skiftar fokus till något annat som inte intresserar mig, det hoppas återigen mellan tid och rum, allting blir rörigt och det blir bara trist. Synd när det fanns så stor potential i början. Så oerhört ojämn film. C'era una volta il West, där har vi Leone när han är som bäst (verkar det som)!

3/5

Mean Streets

I Little Italy går Johnny Boy och Charlie omkring och sysslar med småbrott. Charlie är ihop med kompisens kusin Teresa, fast i hemlighet. Samtidigt vill han avancera uppåt i brottsvärlden.

Martin Scorsese och Robert De Niros första samarbete. Filmen känns rörig och händelseförloppen också. Men det finns något där. Det känns naket, smutsigt och naturligt på något sätt. Harvey Keitel och Robert De Niro spelar riktigt bra tillsammans, speciellt i intrigerna. Två män som verkligen funkar ihop (om man snackar skådespel). Rätt rappt tempo då och då. Intressant kameraarbete av Scorsese vissa stunder, han fångar New York fantastiskt.

3/5

SvaraCitera
Ämnesstartare

Isabelle Huppert är på tv igen! Kan det vara kärlek, eller har dom bara nåt tema [confused]

Maktens rus

SvaraCitera
Ämnesstartare

Res nullius:

Isabelle Huppert är på tv igen! Kan det vara kärlek, eller har dom bara nåt tema

SVT2 har ju sin franska filmvecka! Och mycket riktigt, temat det här året är Isabelle Huppert!

http://svt.se/2.120369/

SvaraCitera
Ämnesstartare

Stvrmzeit:

SVT2 har ju sin franska filmvecka! Och mycket riktigt, temat det här året är Isabelle Huppert!

http://svt.se/2.120369/

Jaha okej, nice! [y]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Lock, Stock and Two Smoking Barrels

Bra men ingen Snatch. 3/5

SvaraCitera
Ämnesstartare

Les affaires publiques

En satirisk komedi som utspelar sig i de två kungarikena Crogandie och Miremie där flera katastrofer och annat tokigt äger rum.

Robert Bressons första film! 25 minuter är den, men det sägs att den inte är helt komplett av det man har hittat. Den Bresson folk ofta är vana vid finns inte här alls. Det här är något helt annat än hans filmer som kom efteråt. Istället blir man serverad slapstick, komik, satir, politiska skämt och helt banala situationer med lite surrealism som finns under ytan. Det funkar ju helt klart, speciellt med tempot och längden! Riktigt trevligt (om än lite för rörigt och osammanhängande), synd att filmen inte finns bevarad i bättre skick och i sin fullständighet (om det nu är sant). Nu har jag i alla fall sett alla 14 filmer som Bresson har regisserat. Skönt! Då är den mannen avklarad.

SvaraCitera
Ämnesstartare

A Walk To Remember
Blir bättre och bättre för varje gång jag ser den :')

SvaraCitera
Ämnesstartare

Just det, jag glömde betyget till Les affaires publiques. 3/5 ska det vara. Hann inte ändra!

SvaraCitera
Ämnesstartare

Kogyaru-gui: Oosaka terekura hen

Två killar gör småjobb åt en yakuzaboss. Båda är sexuellt besatta och en av dem ser syner.

Sex, våld, våldtäkt, spyor, avföring, sperma och blod (i en uppskattande smutsig ton som passar perfekt). Kroppsvätskor till max! Det största problemet med filmen är att storyn består av ungefär en enda röra. Oerhört kass struktur. Sedan var många saker lite fjantiga. Stundtals bra och (faktiskt) smått snygga bildkompositioner (ibland) är väl fördelarna. Även klippningen kan jag åtminstone ge lite heder åt.

2/5

SvaraCitera
Ämnesstartare

Sarah's Key. Lipade mig igenom större delen av filmen.
Dock så ska och kan den här filmen inte mäta sig med andra filmer som finns att se om andra världskriget.. Men den lär bli stor på hemmakvälls topplista för det.
Boken ska tydligen vara bättre.

En för mig rörande och mycket tårframkallande film alltså.. men den är nog inte speciellt bra för andra mindre känsliga folks som kan recensera mer kritiskt än vad jag kan.

SvaraCitera
latest comments