Hej!
Jag är en tjej i tonåren som har problem med mig själv... Jag sitter och hackar upp mig själv och jag vill bara kunna sluta. Ärren blir fler och större och mina lår är snart helt täckta. Jag njuter på något sätt fortfarande av det, jag liksom hatar mig själv så mycket att jag tycker att jag förtjänar smärtan. Är det egoistiskt av mig? Att ge mig den uppmärksamheten?
Finns det någon annan som hanskats med samma problem som kan ge något tips på hur man blir av med detta...? I mitt fall är det ett tvångsbeteende som jag utför som bestraffning på mig själv när jag gjort saker som jag ’förbjudit’, t.ex. att äta vissa saker (ofta saker som får mig att gå upp i vikt) eller om jag bråkat med mina föräldrar...
Jag är lite desperat då min kropp bara blir fulare och fulare... jag har försökt bli av med tvångstankarna men det är så extremt svårt. Mina föräldrar har också försökt hjälpa mig och jag pratar regelbundet med en psykolog men ingenting tycks hjälpa. Jag faller alltid tillbaka mot självskadebeteendet igen.
Snälla, hjälp mig om ni har något tips/erfarenhet av självskadebeteende...
/En desperat
varje gång du får viljan att skada dig själv slå i något så hårt du bara kan t.ex en boxningspåse eller en stor kudde varje gång du inte skär dig själv tackar din kropp dig jag vet att det är svårt att sluta med det men det går
Jag önskar ärligt talat jag hade kunnat hjälpa dig.. hade det väldigt dåligt för 2 år sen. Liksom vissa är fortfarande rosa efter 2 år. Men ärligt talat så har jag det fortfarande svårt, jag bara distraherade mig med kalorier och andra tvångsbeteende. Det enda jag kan tänka som kan hjälpa dig är att fokusera på att äta nyttigt, sova bra och allt annat. För jag kan tänka mig att om man börjar ta hand om kroppen så brukar måendet följa med. Men jadu.. jag har haft problem med detta i nu 4 år snart 5 så kanske inte är någon man ska lyssna på. Jag hade dock en pause på 1 år typ. detta var för att jag inte kunde då mina föräldrar hade super stor koll på mig efter mitt självmordsförsök. Jag har oxå lärt mig att om man skämms brukar man sluta snabbare. Kanske försök att inte dölja det, låter sjukt, men du kommer antagligen skämmas vilket kommer kanske leda till att det slutar snabbare. Kandke oxå ha en kalender där du skriver i varenda gång du gör det, då är det så tydligt vilket kanske kan leda till att du försöker att inte göra det för att se hur ”ah nu har jag inte gjort det på en hel dag, kanske kan klara nästa då med” makes det sense?
Har du frågat psykologen om du kan få några slags mediciner? Det kanske skulle kunna hjälpa dig. Annars kan jag inte säga så mycket, du måste kämpa emot viljan att skada dig själv. Du skulle kunna försöka prata med någon när det blir jobbigt. Lycka till <3