Aviseringar
Rensa alla

SKA bli frisk..men?


Ämnesstartare

Hej!

Jag har bestämt mig för att bli frisk från min anorexia nu.

Jag ska ju ändå upp i vikt så tänker att jag ska försöka släppa kontrollen mer än nånsin, trots att det är galet mycket svårare än vad jag önskar att det var..

Jag har fått osteoporos till följd av min långvariga anorexia, jag började kräkas blod för typ 2 veckor sen och just nu väger jag 39 kg till mina 174 cm.

Men att sluta räkna kalorierna är omöjligt känns det som, dom bara snurrar och snurrar och jag får dom inte att sluta! jag VILL ju inte tänka på det! Ändå är det det ENDA som kretsar i mitt huvud!!

Just nu äter jag ungefär såhär:

Frukost: 1 dl gryn, ca 10-15 hasselnötter och en banan på ca. 60 gram

Lunch: Börjat försöka äta "normal" mat och inte anorexi-anpassad mat, så typ igår åt jag en räkmacka (med räkor, ägg och majonäs, totalt ca. 450 kcal)

Mellis: oftast 2 knäckemackor med kvarg på och en kalkonskiva på

Middag: Har ätit typ ett naan-bröd och indisk kyckling t.ex.

Kvällsmål: ungefär som mellis, alltså 2 knäckemackor

Jag har legat inne ett antal gånger på diverse kliniker och sjukhus, och jag vet att ett matsschema ligger på ca. 2500-3000 där utan näringsdrycker och jag kommer inte alls upp i dom kalorimängderna på det jag äter nu..

Alla säger att det tar tid att gå upp i vikt och att man ofta behöver ND utöver denna mat för att öka i vikt..MEN jag har ätit som jag skrev ovan i typ 3 veckor nu och jag har ändå gått upp i vikt!!! Hur kommer det sig??!

För som sagt, jag håller ju stenhård koll fortfarande även om jag försöker gå emot nu på ett annat sätt, och jag motionerar bort de mesta av de jag får i mig om man ser till hur mycket man borde förbränna...

Om en normal person äter typ 2000 kcal på en dag och motionerar bort 500 kcal, då har den ju 1500 kcal överskott, men det är sånt som en normal kropp tar hand om..men om jag äter typ 1300 kcal på en dag och motionerar bort 1000 kcal...då går jag ÄNDÅ upp i vikt!! Jag fattar inte!??

Kan aldrig tillåta mig att sitta/ligga ned...så är min kropp typ van vid aktivitet så den inte förbränner lika mycket som om jag emellanåt skulle vila?

Hur äter normala på en dag och hur rör ni er på en dag ungefär?? alltså, ni som inte ska upp i vikt..!?


   
Citera

Tråden raderad från Forum PLUS/Kroppen och Sjukdomar


   
SvaraCitera