Ägna dagarna åt någonting, sätt upp mål och jobba för dem. Du får en självkänsla-boost när du lyckas samtidigt som du ägnar dig åt något bättre än skärsår. Det kan vara små mål, och man ska inte ställa för höga krav. Börja träna, det utlöser endorfiner. Börja umgås med nya människor, träffas om kvällarna och se film så du inte sitter ensam i misär.
Se till att du inte hamnar i situationer då du normalt skulle börjat skära dig, genom att planera tiden och hålla dig sysselsatt. Att inte ha tid att tänka och fundera över allt så jävla mycket kan vara smart, djupa emotionella tankar gör att man kan känna sig/bli mer deprimerad.
Kom på en grej som jag gjorde innan idag med. Rev ut alla kläder i hela garderoben, vek dem och la in/hängde in prydligt igen. På så sätt tänkte jag på nåt annat samtidigt som jag gjorde nån nytta! Blev nöjd med ordningen jag fick i garderoben och tänkte inte på att skära mig.
cuttarN, don't worry be happy!
Håll en massa isbitar i händerna jättelänge. Gör ont men du blir inte skadad iallafall.
Har med gjort mig illa till och från genom åren. Jag tror man måste komma på varför man gör sig illa och sedan hitta saker som fungerar för en själv för att få bukt med självskadandet. Visst kan man säkert tillfälligt klara det med någon ersättningsmanöver men jag tror ändå man måste gå till grunden med varför man agerar som man gör, innan man kan bli helt fri.
Tror det är mer komplext med självskadebeteende än att man kan ge ett råd och så följer man det och vips slutar man skära sig. Man måste jobba på flera fronter; både med att hitta andra sätt att hantera det man hanterar genom att skada sig, och jobba med att lära sig hantera sina känslor och sig själv etc. Något som har hjälpt mig mycket är DBT - Dialektisk BeteendeTerapi. Där är en central del att jobba med att sluta självskada. Det kan du ju alltid prova be din läkare/psykkontakt// om att få prova.
För ett utvecklat självskadebeteende tror jag DBT är guld värt
ok...har tagit till mig det ni skrivit...har inte skurit mig på 1 vecka nu.
min psykolog sa att dom kanske ska lägga in mig.
Bra! Lycka till!
xXkaulitz:
ok...har tagit till mig det ni skrivit...har inte skurit mig på 1 vecka nu.
min psykolog sa att dom kanske ska lägga in mig.
Jättebra
Lycka till!
Det är så jävla UTE med att skära sig..
Ingen jävel bryr sig längre.. Ni kan lägga av ni för ni är bara töntiga!
Olycklig:
Det är så jävla UTE med att skära sig..
Ingen jävel bryr sig längre.. Ni kan lägga av ni för ni är bara töntiga!
Nah du har inte riktigt fattat du
Videung:
Nah du har inte riktigt fattat du
Har jag väl visst 😉 allt handlar om att personerna vill ha uppmärksamhet men de visar det inte.
vill man ha smärta så finns det andra sätt att göra illa sig på som inte lämnar skitfula ärr
Olycklig:
Har jag väl visst 😉 allt handlar om att personerna vill ha uppmärksamhet men de visar det inte.
vill man ha smärta så finns det andra sätt att göra illa sig på som inte lämnar skitfula ärr
Vissa av de som självskadar gör det för att få uppmärksamhet ja.
Men många av de som skär sig vill verkligen inte ha uppmärksamhet.
Det finns så många anledningar; Straffa sig själv, Få befrielse från ångest, Hantera smärtsamma känslor, Få fly en kort stund från allt det jobbiga, Få känna att man finns, Få känna lättnad för stunden, Förtränga tomhetskänslan för en kort stund etc. etc. Listan kan göras lång.
Vill man ha uppmärksamhet finns det bättre sätt att få det på , skulle jag vilja säga.