Gentlernen:
Ekonomutbildningar - i synnerhet företagsekonomi - är en sandlåda där folk som är för tröga för ett riktigt jobb och inte inser det själva kan få leka akademiker.
:'(
philipzomgz:
Dyslexi*
Slarvigt*
Foruminlägg*Nöjd?
Han försöker bara irritera dig så det är ingen idé att svara. Om man förstår vad någon skriver är väl stavning ingenting att bråka om på internet.
När blev dyslexi en förolämpning förresten? Lite som att skratta åt en blind person för att han inte kan se.
philipzomgz:
Sant, men jag ser hellre en tvåminuterspresentation med relevanta och bra fakta med försök till att reflektera än en tiominuterspresentation med helt ointressant fakta som inte täcker 1/10 av ämnet. Sen finns det möjlighet till att reflektera mer på skriftliga prov.
Jag köper inte det där. En tvåminuterspresentation med försök till reflektion kan inte innehålla mer än maximalt någon minut fakta; jag hade aldrig ens godkänt en sådan presentation. Att du tror att någonting så torftigt har den minsta möjlighet att få mer än godkänt kastar ett visst tvivel över din lämplighet att bedöma andras presentationer.
philipzomgz:
Jag sade inte att jag inte läser texterna. Det räcker att de är läsbara för de flesta men tydligen inte för dig. Synd.
Du är inte precis den skarpaste kniven i lådan, eller hur? Eftersom du inte läser igenom det du svarar på ordentligt missar du poängen gång efter gång, och framstår som en idiot när du svarar på någonting helt annat än vad som egentligen stod i inlägget.
Gentlernen:
Att du tror att någonting så torftigt har den minsta möjlighet att få mer än godkänt kastar ett visst tvivel över din lämplighet att bedöma andras presentationer.
Jag har aldrig sagt att det var bra men det var bättre än en tio minuter lång och värdelös redovisning.
Gentlernen:
Eftersom du inte läser igenom det du svarar på
Klart jag läser igenom det och personligen tycker jag inte mina svar var så dåliga.
Gentlernen:
Du är inte precis den skarpaste kniven i lådan, eller hur?
Om vi säger att lådan är min klass så är jag faktiskt en av de skarpaste i de ämnen som jag bryr mig om
Nu orkar jag inte med att spendera mer tid på att försöka hålla en vettig disskusion med dig. Jag har också för mig att det finns ett mål i Svenska som säger att man ska kunna skilja på SMS-språk, datorspråk, skriftspråk och talspråk bara för att informera dig 🙂 Ciao
philipzomgz:
de är egentligen mycket smartare än många som fått bra betyg
Hur vet du det?
philipzomgz:
Jag har aldrig sagt att det var bra men det var bättre än en tio minuter lång och värdelös redovisning.
Som sagt, du framstår inte precis som lämpad att avgöra den saken.
philipzomgz:
Klart jag läser igenom det och personligen tycker jag inte mina svar var så dåliga.
Du skrev ju själv att du inte läste igenom inläggen särskilt noga.
philipzomgz:
Jag har också för mig att det finns ett mål i Svenska som säger att man ska kunna skilja på SMS-språk, datorspråk, skriftspråk och talspråk bara för att informera dig
Korrekt, om du stryker "datorspråk." Skriftspråk är skriftspråk, oavsett om du skriver det för hand eller på en dator, i en tidning eller i något annat beständigt medium.
Bra kunskap och bra betyg borde ju gå hand i hand... Synd att det inte alltid är så.
Det är bättre att belöna människor för att dom anstränger sig och försöker. Istället för att belöna dom utifrån resultaten.
Debatten om den svenska skolan har tyvärr handlat för mycket om betyg (när betygen ska börja o.s.v). Betygen är inte det väsentliga. Utan man ska ge eleverna en nyfikenhet, en inre motivation för att fortsätta lära sig saker.
Självklart är den personliga relationen mellan lärare och elever också oerhört viktig. Men den glöms oftast bort. Vad en lärare säger och gör kommer att kunna prägla elevens syn på många olika saker.
De saker jag var bra på i skolan var inte lika högt värderat som dom mer akademiska ämnena. Jag var till exempel duktig i: Historia, religion, biologi, näringslära, idrott, samhällskunskap, datorkunskap, svenska och engelska.