Notifications
Clear all

Släktforskning

Okaaj 

nä men ska nog ändå göra ett försök 

ReplyQuote
mynona

Intressant tråd! 

Bamse: Sen när min farfar var liten så brukade han gå förbi en gård på väg till och från skolan. Där bodde det en gubbe vars fru nyss hade dött. På den tiden gick det inte att begrava kropparna på vintern pga tjälor i marken så han hängde upp henne som en fågelskrämma för att skrämma bort vargar.

Jag tror att någon måste ha berättat en skröna för dig. Vet inte när det skedde, men före nuvarande lagar om begravning av lik osv skulle kyrkan ha bestraffat någon som behandlade ett lik så. 

Bamse: Är släkt i rakt nedstigande led till en person som var överförmyndare åt en kung (minns ej vilken dock). Kunde ha varit kungligt rik idag om inte hans fru hade stuckit med alla pengarna när hon lämnade honom.

Låter intressant. Det vore faktiskt lätt att ta reda på vilkn kung det är och kontrollera om du är intresserad - det var inte alla kungar som behövde överförmyndare, jag kan faktiskt inte komma på en enda (svensk sådan) på rak arm. 

Axel_von_Färsen:
Jag har inte personligen släktforskat (trots att det är någonting som intresserar mig jättemycket!). Jättebra tråd förövrigt! Tumme upp

En släkting hade dock gjort det och kommit fram till en spännande kvinna på 1600-talet som efter sin fars död (som var hertig) ärvde ett stort gods och en stor förmögenhet. Hon anklagades då för att vara häxa och flydde till Göteborg och skyddades av holländare på Hisingssidan - där min släkt på pappas sida befunnit sig sedan dess. Vi hade även några som migrerade till Kanada på 1800-talet (som vi fortfarande har lite brevkontakt med).

På mammas sida är det mindre intressant, släkten flyttade på sig endast 30 mil på 500 år och sedan 1800-talet var fast på familjegården i Burträsk - Västerbotten. Galen

Detta med hertigdottern låter jätteintressant! Jag intresserar mig mycket för häxprocesser och för just tiden 1500-1800. Men är du säker på att det var just hertig han var? På 1600-talet var det bara prinsar som hade den titeln i Sverige. Kanske var han greve i stället? Hur som helst, om du har adliga släktingar så står det kanske rentav om dem på wikipedia! Alla hertigar i Sverige har en egen katgori där tror jag. 

019linnea: Dock hade kungen haft sex eller våldtagit den här släktingen till mig så hon blev gravid, vilket resulterade i en onge av kungligt blod

Var hn en erkänd "oäkting"? Här finns i alla fall flera, kan vara intressant att läsa om man nu skulle vara släkt med dem (eller annars): 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_kungligheters_utom%C3%A4ktenskapliga_barn  Party

ReplyQuote
mynona

vonKissekatt: Har ni några bak i er släkt som ni är nyfikna på? Som ni ser er själva i eller så?

Jag tycker att det är intressant att läsa om historiska personer, så i den meningen tycker jag att det här är intressant. Jag ser det som ett sätt för folk som annars inte hade intresserat sig för historia att få en orsak att läsa på och forska vidare om historia och enskilda historiska personer. Däremot är jag inte så intresserad av dem för att de är släkt med mig biologiskt.  Jag är i det närmaste totalt frånkopplad tron på ärftliga egenskaper och har ingen känsla för mina biologiska förfäder. Jag tror att det beror på min dualistiska existentiella övertygelse. Så jag har liksom inte rätt känsla för att intressera mig för släktforskning. Men pga mitt historiska intresse lyssnar jag gärna på andras historier. Jag har en farbror som intresserar sig mycket för sådant och kan redogöra för allt fler släktgrenar för varje tillfälle - även för mammas släkträd numera, trots att mammas släkt inte är lika utforskad. Min kropp är på mammas sida släkt med en gammal berömd svensk-finländsk släkt som jag är för generad över att nämna öppet. Det gav mig i alla fall anledning till att läsa om just de berömda personerna, och det kanske jag annars inte skulle ha gjort, så det var bra! 

ReplyQuote

mynona:
Intressant tråd! 
Var hn en erkänd "oäkting"? Här finns i alla fall flera, kan vara intressant att läsa om man nu skulle vara släkt med dem (eller annars): 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_kungligheters_utom%C3%A4ktenskapliga_barn  Party

Får höra med min farmor om vad de exakt hette, men tack för att du tipsade! Ska bli superspännande att titta lite närmare på't

ReplyQuote
Topic starter

Har fått en avi om ett  brev för stort att leverera ut could it be journalerna?? 

ReplyQuote

mynona: Kanske var han greve i stället?

Detta är nog den rätta titeln, det var dock inte jag själv som släktforskade så kan ha helt fel. Galen

ReplyQuote
Ice
 Ice

Vore intressant att veta mer om, dock vet inte hur kollar upp detta i mitt hemland.

ReplyQuote

Finns det några hyfsade gratisprogram för att släktforska?

ReplyQuote

Schalke04:
Finns det några hyfsade gratisprogram för att släktforska?

Kolla upp  https://www.myheritage.se/
Inte helt säker på hur bra det är eller ens om det är gratis, dock

ReplyQuote