Är det slitet så är det slitet. Du kan bara göra inpackningar för att FÖRHINDRA att det ska bli slitet.
sOlssonN:
vad man kan köra för att minska det som är slitet?
Du kan inte få bort/minska på det slitna, men du kan göra så att det inte syns/känns lika mycket genom att använda mycket silikoner a' la feta inpackningar och serumdroppar osv, men detta förstör egentligen bara håret i längden. Det bästa för dig är att klippa av det slitna och därefter börja ta hand om ditt hår.
sOlssonN:
vet ni om jag kan chansa på att färga om det till ljusbrunt, om de skulle funka?
Du kan inte färga ditt hår ljusare. Det du kan göra är att avfärga/bleka och sedan lägga på en ljusbrun färg.
sOlssonN:
dum blondin du vet!
Jag är egentligen blondin men ändå är jag inte dum för det.
1. Tvätta inte håret varje dag. Schamponeringen avlägsnar hårets naturliga oljor, vilket gör det torrare.
2. Använd leave in-balsam, som återfuktar håret och gör det mjukare.
3. Gör en djupverkande hårinpackning en gång i veckan.
4. Leta efter produkter som innehåller fuktgivande ingredienser som avokadoolja, aloe vera, mandelolja och vitaminerna A, B och E.
5. Bannlys kemiska preparat som torkar ut ditt hår.
6. Haka på flättrenden. Flätor både skyddar håret och döljer slitna strån.
7. Skippa plattången. Värmeverktyg torkar ut och sliter på hårstråna. Vill du ändå
använda dem, se till att först krama in en värmeskyddande produkt i
håret.
8. Klipp håret var 6:e till 8:e vecka för att undvika kluvna hårtoppar.
Källa; improveme.se
Btw, hur långt hår har du? Lägg upp bild på håret?
sOlssonN:
någon som har något tips om vad man kan köra för att minska det som är slitet?
inpackning, testa att ha olivolja i håret i nån timme.
du kan också klippa upp håret på sidorna så blir du av med eventuella kluvna hårtoppar där.
sOlssonN:
vet ni om jag kan chansa på att färga om det till ljusbrunt, om de skulle funka?
färgen kommer antagligen blekna en del de närmaste månaderna, så brukar det vara. så mitt råd är att vänta och sköta om håret.
Eftersom kluvna hårtoppar vandrar uppåt bör du klippa dig så mycket som möjligt, om du har längre än axellångt, klipp av det till axellångt på direkten. Slitet hår kan aldrig reparera sig med olika inpackningar och dyl, skadat hår är skadat hår och bör klippas av. Färga inte heller håret igen då även det nöter på håret, toning kan du dock göra då det nöter mindre men vafan, nog klarar du av att ha mörk brunt hår ett tag till, du kanske kommer trivas i det efter ett tag om du bara ger det en chans? Men som sagt, gå till en frisör tjejen, för våra tips tar dig ingenstans om det är så slitet som du påstår.
Om du nu inte vill använda dig av saxen så rekommenderar jag dig detta:
Använd hårinpackning som reparerar skadat hår så ofta du kan, låt det även sitta i ett tag innan du sköljer av det!
Låt det självtorka, försök att undvika hårfön!
Gå till frisören och be om en slags vitaminspray för torrt och skadat hår.
Använd INTE hårspray.
Använd ALLTID värmeskyddande innan du ska platta det om du nu gör det... och vistas du mycket i solen, eller nu finns det väl ingen sol men i alla fall, använd någon slags spray som skyddar mot strålarna.
Och så självklart ett riktigt bra schampo/balsam för skadat hår. Se till att använda jättemycket balsam varenda gång du duschar.
Sluta färga. Snagga dig och finn lyckan.
Tråden låst på grund av inaktivitet