Svenska 1: På alla examinationer under kursen har jag fått C-B. På nationella provet fick jag C på läsförståelse, B+ på skrivdelen och A på muntliga.
Engelska: Mest B under kursens gång och på nationella provet fick jag sammanlagt ett A när dem räknande ihop alla dagar.
Alltså fick jag ungefär B på nationella i Svenska och A i engelska. Ska man inte då sätta betyg utifrån slutet av kursen då man lärt sig mycket under kursens gång. Våran lärare är frånvarande och har slutat så vi får inget betygsnack. Men jag blir väldigt arg om jag inte får B i svenska och A i engelska.
Hur tycker ni man ska bedöma det? Hur har era lärare gjort?
Malonexd:
Svenska 1: På alla examinationer under kursen har jag fått C-B. På nationella provet fick jag C på läsförståelse, B+ på skrivdelen och A på muntliga.Engelska: Mest B under kursens gång och på nationella provet fick jag sammanlagt ett A när dem räknande ihop alla dagar.
Alltså fick jag ungefär B på nationella i Svenska och A i engelska. Ska man inte då sätta betyg utifrån slutet av kursen då man lärt sig mycket under kursens gång. Våran lärare är frånvarande och har slutat så vi får inget betygsnack. Men jag blir väldigt arg om jag inte får B i svenska och A i engelska.
Hur tycker ni man ska bedöma det? Hur har era lärare gjort?
Alla delar*
Nä, det är rimligt att alla delar bedöms ihop. Tänk om du haft en jättedålig dag när nationella skrevs och fått D men i övrigt hade hållit dig på en B-nivå, då hade du nog blivit upprörd om bara sista delen räknades. Har du inte fått A i två tredjedelar av alla moment är det nog väldigt svårt att hävda att du är på A-nivå. Kul att du gjort bra ifrån dig på slutet dock!
Finns helt klart lärare som skulle ge dig B i svenska och A i engelska, men det kan lika gärna bli C/B beroende på din lärare.
lärare brukar inte avrunda uppåt när d kmr till slutbetyg. dvs har du fått C-A på ett kunskapskrav räknas det sällan som ett kunskapskrav som kan bidra till att avgörande del av kursens kriterier är uppfyllda på A-nivå. Enligt min erfarenhet iaf. Sen väger ju en del saker tyngre än annat.
Om vi tar svenskan som exempel har jag en motsvarande situation där 2 kunskapskrav ligger under mitt i övrigt genomgående betyg. Det ena gäller disposition i muntlig framställning och det andra gäller grammatik, vilka båda testats enbart en gång vardera. Min lärare har då gjort bedömningen att lektionssituationer, och andra kunskapskrav som mer upprepat testats, kan kompensera mindre lyckade examinationer och den väljer således att ge mig det högre betyget. Med det sagt kan läraren alltså värdera dina prestationer och vilka uppgifter som väger tyngst, snarare än att resultat för ett senare prov per defintion är mer korrekt än ett tidigares. =)
tldr: som time sa. som ju är utbildad. och har koll. jag är ba uttråkad. och lite trött på onödiga spekulationer. vänta 1 vecka. så vet du dina betyg.