Jag har social fobi. Det är tyvärr obotligt.
Mow Skwoz:
Det är tyvärr obotligt.
Social fobi? Det går att bota.
CommanderKoko:
Psykopatin/psykiska störningen uppstår av att du som människa inte kan förstå de känslor som uppstår av andra människor, det kommer du inte kunna göra efter att du isolerat dig från omvärlden i en period.
Tyvärr. Jag förstår andras känslor. Jag är inte känslolös. Redan fått stämpel(schizoid) på mig efter utredning av psyk och det är inte pyskopat. Jag gillar bara inte att vara bland folk. Aldrig gjort.
CommanderKoko:
Eller skada dig själv, för det kan du också hamna på psyk för, social isolering räknas idag som en psykisk störning.
Jag har ingen anledning att skada mig själv förutom självmord och jag skulle inte misslyckas om jag väl tar det så långt.
Avregistrerad:
hur gö man för att få bort det
Man gör det - igen och igen och igen, tills obehaget minskar = rädslan försvinner, det är det KBT går ut på, att utsätta sig för det som skrämmer en tills det inte är läskigt längre.
Kajin:
Tyvärr. Jag förstår andras känslor. Jag är inte känslolös. Redan fått stämpel(schizoid) på mig efter utredning av psyk och det är inte pyskopat. Jag gillar bara inte att vara bland folk. Aldrig gjort.
Jag sa inte att du är en psykopat, säger bara att samhället kommer klassa dig som en, dvs din omgivning om du fortsätter med samma mönster vilket kommer få dig själv att tro att du är en.
En utredning betyder inte per automatik att du har det som utredningen säger att du har även om du matchar det, förmodligen har du det men sådana tester är inte alltid 100 procent säkra.
Det kan ske att du med tiden får psykopatiska drag, men det får tiden avgöra, tills dess får du väl söka hjälp så gott det går, du kommer tröttna på den där lägenheten till slut och vilja göra annat.
Kajin:
Jag har ingen anledning att skada mig själv förutom självmord och jag skulle inte misslyckas om jag väl tar det så långt.
Här fattade jag inte riktigt, är du självmordsbenägen eller vad menar du med det?
CommanderKoko:
Jag sa inte att du är en psykopat, säger bara att samhället kommer klassa dig som en, dvs din omgivning om du fortsätter med samma mönster vilket kommer få dig själv att tro att du är en.
Ingen har klassat mig som psykopat. Dom kommer aldrig göra heller. Omgivningen vet hur det ligger till med mitt mående.
CommanderKoko:
En utredning betyder inte per automatik att du har det som utredningen säger att du har även om du matchar det, förmodligen har du det men sådana tester är inte alltid 100 procent säkra.
Nej, men det betyder mer än nån random snubbe på internet som försöker leka internet-psykolog.
CommanderKoko:
Det kan ske att du med tiden får psykopatiska drag
Nej.
CommanderKoko:
du kommer tröttna på den där lägenheten till slut och vilja göra annat.
Nej.
CommanderKoko:
Ingen har klassat mig som psykopat. Dom kommer aldrig göra heller. Omgivningen vet hur det ligger till med mitt mående.
CommanderKoko:
Nej, men det betyder mer än nån random snubbe på internet som försöker leka internet-psykolog.
CommanderKoko:
Det kan ske att du med tiden får psykopatiska drag
Nej.
CommanderKoko:
du kommer tröttna på den där lägenheten till slut och vilja göra annat.
Nej.
Kajin:
Jag har studerat psykologi i skola och även arbetat som psykolog på flera olika institutioner som t ex BuP, och även SiS, jag vet mycket väl vad jag talar om när jag säger att omgivningen kommer eventuellt att klassa dig som en psykopat efter ett tag, detta gör det automatiskt utan att berätta för dig.
Kan förstå att det låter jobbigt att förstå och de kommer aldrig att erkänna för dig att de anser så men det är vad de anser innerst inne om du fortsätter med detta beteendet som du själv berättat om.
Jag har kanske tolkat din livssituation fel då kanske du bör göra en korrekt beskrivning men kan mycket väl förstå att du hör till diagnosen Schizofren autism, och att du kanske även har vissa andra autistiska drag som gör att du har svårt att vara med andra människor.
Kanske har du även Aspergers Syndrom? Vore bra om du blir utredd för det också.
Kajin:
När man blir arg så går man i försvarsläge, jag förstår mycket väl att du tagit illa upp av att jag sagt ordet psykopat, men du måste inse att situationen du lever inom idag är fel och bör ändras, annars kommer folk tyvärr att klassa dig som det.
Det är det första man tänker om någon som stänger sig från omvärlden, desto fler som får reda på detta desto fler kommer bli rädda för dig i framtiden.
Blir då ännu svårare för dig att få man, barn och familj, för det vill du väl ha? Eller?
// John
Edit:
Desto mer du isolerar dig från omvärlden desto mer kommer folk anse att du är psykopatisk, de flesta människor är rädda för psykopater dock är inte jag själv det. De kommer inte vilja ha någon kontakt med dig desto djupare du hamnar i denna banan du är i just nu.
Det gäller att ha styrka och kunna bryta mönster, annars kommer det kräva ännu mera arbete för att du i framtiden skall kunna komma ur situationen.
Jag har varit i samma sits som du men är de väl fortfarande men de har blivit bättre sen förrut. De ja tycker du kan göra är att ge dig fan på att träffa personen och sedan märker du väl att de går bättre och bättre och då kanske din nervositet minskar för att du "tränar" dig.
Jag har Aspergers Syndrom så jag brukar skylla på det. xD
(det är fel jag vet.Men det kan vara skönt att skylla på nå ibland.)
Man får lära sig att vara lugn och sånt.
Det tar väl bara ett tag.
Själv har jag alltid med mig nå som jag äger och det brukar jag sitta och leka med.
Ett armband eller nå.