Hej alla!
Jag ska söka sommarjobb och har lite frågor. Ska man söka genom kommunen eller ska man fråga i en fysisk butik? Hur är lönerna hos kommunerna och vanliga butiker, är de stor skillnad? Och sen, har ni några tips på bra sommarjobb?
Tacksam för svar!
//Tjej, 16 (17 i sommar
Kommunen är lättast att få jobb på. Men jag jobbade på Ica. Det är chill. Fick ca 15000kr i månaden
Anonymtjej007:
Hej alla!Jag ska söka sommarjobb och har lite frågor. Ska man söka genom kommunen eller ska man fråga i en fysisk butik? Hur är lönerna hos kommunerna och vanliga butiker, är de stor skillnad? Och sen, har ni några tips på bra sommarjobb?
Tacksam för svar!
//Tjej, 16 (17 i sommar
Sommarjobba i kommunen är ju helt okej, beror dock på vilken kommun. Ex: Botkyrka Kommun i Stockholms Län ger ut 5000kr som lön men sen att sommarjobba i en riktig butik eller bilverkstad eller nåt kan vara svårare men där kan du ju också få mer pengar.
Det beror lite på. Kommuner har oftast en bestämd lön medan butiksjobb och andra jobb man själv sökt kommer ge mera men osäkert att säga exakt hur mycket. Max 20 000kr/mån kanske.
Mitt första sommarjobb var kommunalt (asså ett kommun-sommarjobb) och lönen va kass. Jag och en annan tvättade kommunens bilar i 3 veckor och vi fick ca 4250 var.
Mitt andra sommarjobb hade jag i somras, det är där min morsa arbetar och där fick jag skruva med bilar istället. Lönen var sjukt mycket bättre, jobbade där i 5 veckor och fick ut nästan 18 000 och jag skattade inget på det heller.
Jobbade/jobbar som säljare på callcenter. Och det var även ett av mina första sommarjobb, kunde lätt få in 15k - 20k månaden.